5 842 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Slå ner stolpskor i berg utan fästmassa
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 540 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 540 inlägg
Såga balkskon enligt nedan och använd en kil i skåran - sen kan du banka in den i berget så in i helsike. Alternativt köper du sådana bergskilar och skruvar fast balkarna i dem.L Lövis021 skrev:Tänker bygga en liten ramp som sticker ut över vattnet som en liten brygga. 4-6 stolpskor bankas ner i berget i våg sen sticka ut plank som bjälklag till bryggan. Balkskorna är av Biltemas typ, ett U järn upptill med ett 16 mm armeringsjärn under. Tänker borra 16 mm och slå ner det i hålet utan fästmassa. Tanken är att kammarna på järnet hugger fast tillräckligt. Vad tycker forumet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BengtH skrev:
OK. Får gjutskägget till 18 mm på 16 järn men då kanske man ska borra 18 då... eller använda massa.. eller kil. Hmmm Fått lite mer att fundera påF Frågan skrev:
Borrade 18 mm. Det var 16 järn på skorna. Sprutade i biltemas massa. Blev stenhårt på 20 minuter och sitter som berget. Hade lite tur att man tappat ur sjön en del så man kunde stå på sjöbotten och jobba. Då kunde jag sätta ett par stolpar i stenar på botten framtill och slippa häv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 468 inlägg
2-4mm större hål än järnet då du använder ankarmassa så blir det starkt. Brukar köra på det och det har fungerat än så länge. Har byggt ett halvdussin bryggor.
Jag har gjort så en gång. Men jag hade ingen borrhammare på den tiden, så jag använde en old school stenborr, alltså som ett spett som jag bankade på med en handslägga. Det funkar det också.L Lövis021 skrev:Tänker bygga en liten ramp som sticker ut över vattnet som en liten brygga. 4-6 stolpskor bankas ner i berget i våg sen sticka ut plank som bjälklag till bryggan. Balkskorna är av Biltemas typ, ett U järn upptill med ett 16 mm armeringsjärn under. Tänker borra 16 mm och slå ner det i hålet utan fästmassa. Tanken är att kammarna på järnet hugger fast tillräckligt. Vad tycker forumet?
När jag tyckte att hålet såg lagom djupt ut skulle jag prova med stolpskon och släppte ner den i hålet. Den visade sig passa perfekt, den nöp i berget och satt bom fast. Jag fick varken upp eller ner den. Som tur var hade jag plåten vänd åt rätt håll, så stolpskon fick sitta där den satt och bar framgent upp balkongen som den skulle.
Jag tätade runt hålet med lite cement. Jag tänkte att det inte var bra om det sipprade ner vatten, eftersom det skulle kunna frostspränga stenen.
Det var ett enda hål och jag tvivlar på att jag skulle kunna göra om det lika bra.