Düsseldorff
Spelar ingen roll vilken massa, det är samma alltihop. Köp fischer eller liknande om du har bauhaus eller nåt i närheten.

• Gilla
Lövis021
  • Laddar…
Düsseldorff
F Frågan skrev:
Jag har ett byggt diverse olika konstruktioner med ett 50 tal stolpskor utan massa. Borrar med 20 mm.
Så de skorna liksom bara står där? Är det bara tryck nedåt då eller häv också?

• Gilla
Lövis021
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Jag har ett byggt diverse olika konstruktioner med ett 50 tal stolpskor utan massa. Borrar med 20 mm.
Till 16 mm järn?

F
De flesta bara står. Tänker att man kan borra med lite vinkel vid risk för häv.

L Lövis021 skrev:
Tänker bygga en liten ramp som sticker ut över vattnet som en liten brygga. 4-6 stolpskor bankas ner i berget i våg sen sticka ut plank som bjälklag till bryggan. Balkskorna är av Biltemas typ, ett U järn upptill med ett 16 mm armeringsjärn under. Tänker borra 16 mm och slå ner det i hålet utan fästmassa. Tanken är att kammarna på järnet hugger fast tillräckligt. Vad tycker forumet?
Såga balkskon enligt nedan och använd en kil i skåran - sen kan du banka in den i berget så in i helsike. Alternativt köper du sådana bergskilar och skruvar fast balkarna i dem.
Bergskil med ett hål för fastsättning av balkar i sten eller betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lövis021 och 1 till
  • Laddar…
F
20 mm till vanliga byggmax eller biltema stolpskor. Inte gjort rent hålet. Bara borrat och bankat ned.

F Frågan skrev:
20 mm till vanliga byggmax eller biltema stolpskor. Inte gjort rent hålet. Bara borrat och bankat ned.
Men då är det även 20 mm järn? Hur hugger annars kammarna fast?

F
Skulle tro att det var 16 mm järn. Som jag minns det är de nästan 20 mm mätt över gjutskägget.

• Gilla
Lövis021
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Såga balkskon enligt nedan och använd en kil i skåran - sen kan du banka in den i berget så in i helsike. Alternativt köper du sådana bergskilar och skruvar fast balkarna
F Frågan skrev:
Skulle tro att det var 16 mm järn. Som jag minns det är de nästan 20 mm mätt över gjutskägget.
OK. Får gjutskägget till 18 mm på 16 järn men då kanske man ska borra 18 då... eller använda massa.. eller kil. Hmmm Fått lite mer att fundera på :)

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Borrade 18 mm. Det var 16 järn på skorna. Sprutade i biltemas massa. Blev stenhårt på 20 minuter och sitter som berget. Hade lite tur att man tappat ur sjön en del så man kunde stå på sjöbotten och jobba. Då kunde jag sätta ett par stolpar i stenar på botten framtill och slippa häv.
Personer som arbetar med att sätta upp stolpar i en sjöbotten med stenig terräng och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
F
Mycket praktiskt att tömma sjön när man bygger brygga :D

• Gilla
  • Haha
Derbyboy och 5 till
  • Laddar…
Nästan på gränsen till fusk till och med.

• Haha
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Mycket praktiskt att tömma sjön när man bygger brygga :D
Är det kommunen man vänder sig till vid sjötömning?

• Haha
  • Gilla
Lövis021 och 1 till
  • Laddar…
2-4mm större hål än järnet då du använder ankarmassa så blir det starkt. Brukar köra på det och det har fungerat än så länge. Har byggt ett halvdussin bryggor.

• Gilla
Lövis021
  • Laddar…
L Lövis021 skrev:
Tänker bygga en liten ramp som sticker ut över vattnet som en liten brygga. 4-6 stolpskor bankas ner i berget i våg sen sticka ut plank som bjälklag till bryggan. Balkskorna är av Biltemas typ, ett U järn upptill med ett 16 mm armeringsjärn under. Tänker borra 16 mm och slå ner det i hålet utan fästmassa. Tanken är att kammarna på järnet hugger fast tillräckligt. Vad tycker forumet?
Jag har gjort så en gång. Men jag hade ingen borrhammare på den tiden, så jag använde en old school stenborr, alltså som ett spett som jag bankade på med en handslägga. Det funkar det också.

När jag tyckte att hålet såg lagom djupt ut skulle jag prova med stolpskon och släppte ner den i hålet. Den visade sig passa perfekt, den nöp i berget och satt bom fast. Jag fick varken upp eller ner den. Som tur var hade jag plåten vänd åt rätt håll, så stolpskon fick sitta där den satt och bar framgent upp balkongen som den skulle.

Jag tätade runt hålet med lite cement. Jag tänkte att det inte var bra om det sipprade ner vatten, eftersom det skulle kunna frostspränga stenen.

Det var ett enda hål och jag tvivlar på att jag skulle kunna göra om det lika bra.

• Gilla
Lövis021
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.