Hej,

Jag bygger ett uppvärmt isolerat förråd med lockläktspanel. Jag har satt museband i nedersta spikreglarna och ska snart sätta ytterpanel. Väggarna är utifrån: lockläktspanel/spikreglar/luftläkt/vindpapp/träfiberisolering/osv.

Det jag undrar nu är om jag borde skydda panelen ovanifrån på något sätt? Det lär ju inte bli så tätt där (om nu möss kan ta sig igenom pringor på 5mm) i anslutning till råspont att ingen mus kan ta sig in mellan panel och vindapp/isolering. Så hur gör jag - kan man exempelvis sätta ett musband även i översta spikregeln? Eller finns det bättre sätt? Eller kommer mössen inte den vägen? Jag har inte hittat något kring detta när jag googlat, så tacksam för all input!

Mvh,
Daniel
 
Mössen kommer definitivt in den vägen också. De klättrar rakt upp för väggen utan bekymmer och kan även klättra upp och ner under tak. Så vill du ha mussäkert så är det metallnät eller liknande som gäller.
 
  • Gilla
Strapats
  • Laddar…
Inser att jag väl även kommer ha problem längs gavlarna? Även om jag har täckt i horisontell riktning längs väggarna både uppe och nere så kommer en mus kunna ta sig in längs springor i gavelbräda, och när väl där ta sig vidare till vägg/Vindpapp eftersom jag har både luftläkt och spikläkt (blir ju glipor då, avsiktligt). Så måste jag sätta nät/motsvarande innanför hela gavlarna från mark till tak då? Igen, inte sett något alls om det när googlat :/
 
Är inte så byggtekniskt bevandrad så kan bara svara generellt. Alla glipor över 5 millimeter över precis hela huset är musmotorväg. Och är det mindre glipor än det, i trä, så gnager de upp så de kommer in. Allt kanter mjukare än ungefär koppar gnager de sig igenom. Mången natt har jag legat vaken och lyssnat hur de gnagde sig igenom en typ 90x70 regel under en balkongdörr. Tills jag täckte med nät i järn.
 
  • Gilla
Strapats
  • Laddar…
Tack för svar 🙂🙏
 
Som nämnts innan - möss/råttor kommer från alla håll. Följaktligen måste precis varenda springa/öppning vara spärrad. Lämpligen med mycket och grov metall, (om det måste vara luftpassage).

Det är också bra att bygga sektionerat så att de inte får tillgång till hela huset bara det finns en liten ingång någonstans. Så gnagarsäkert är inte helt kompatibelt med modernt energieffektivt byggande. T ex glespanel i innertaket gör att hela bjälklaget blir invaderat/förstört om det bara finns en enda liten öppning. Nej, man får ta smällen med många rejäla köldbryggor. Det är ändå bättre än isolering som är förvandlad till schweizerost.

Finns det en öppning någonstans så är det bara en tidsfråga innan de hittar den.
Kan också vara bra att tänka framåt ett gäng år. Man vill inte att lite lätt eftersatt underhåll eller mindre skada ska leda till gnagarinvasion. Vid rejält eftersatt underhåll eller stor skada kan det vara acceptabelt/oundvikligt.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.