Hej!

Har sänkt taket i vårt tvättrum, och är nu vid lägga på gips stadiet, har kommit till den del som har frånlufts ventilation, har dock fastnat här. Är ett hål på 160mm och hålet till gips slut är det ungefär 62mm. Har spenderat dagen med att hitta passande delar till ventilationen, men de mesta slutar med att det blir ett för stort avstånd mellan gips och frånluftsdon. Har ni tips på ett smidigt tillvägagångssätt för att genomföra det? Vilka delar som skulle passa bäst?
 
  • Öppning i tak med synliga träbjälkar och ventilationsrör, oavslutat byggprojekt, isoleringsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
Är ingen expert på ämnet men har själv klabbat med vår ventilation senaste veckan.

Hade det varit mitt hus hade där tryckts på en 160 muff och sen passbit från 160 spirorör ner i frånluftsventil. Är ventilen mindre än så finns det till spirorör även bitar som ändrar dimensionen, samt täckplattor för att justera eventuellt för stort hålrum.

Men vet att det finns andra här inne med bättre kompetens på området
 
Jag hade använt en skjutmuff t.ex. Lindabs SMFU.
 
A
Har du tittat på något liknande detta:

https://www.vvsochbad.se/ventilationsreduktion-nippelnippel-160x100-mm-1013117

Den bygger dock ca 120 mm.


Om du behöver något mer specifikt skulle jag hört av mig till en plåtfirma eller Ventilatiionsfirma.

De borde kunna göra en special produkt med låg bygghöjd. Typ ett täcklock med nippelanslutning med ett hål i för anslutning av något annat på.
 
Tack alla👌 det löste sig, la dit en skarvnippel, som jag inte tryckte in helt, sedan när jag la dit gipsskivan, åkte den i jämt med skivan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.