Hej,

Jag har en säkerhetsbrytare, trefas, från Malmbergs där 2 faser tidigare har använts. Nu skulle tredje fasen användas och då visar det sig att skruven till där den fasen sitter har gått av, d.v.s. halva skruven är nedskruvad i botten och huvudet på skruven låg löst. Vad säger ni det är bara att ge upp och installera en ny eller finns det någon enkel lösning? Den som sitter där idag är nog från 70-talet.

En annan fråga, till jord och nolla sitter kablarna i samma sockerbit. Är det att rekommendera att koppla ihop dem innan så enbart en kabel sitter i sockerbiten? I så fall vad skulle ni rekommendera då för wago-koppling?

Bara byta brytare och noll och ska vara på separata plintar och inte ligga ihop. används inte noll, så blir den på plinten och inget fortsätter till ev ett objekt. Är det 4eller 5 ledare som kommer, är det 4 så finns ingen nolla och ska det vara en nolla till objektet, blir att dra fram en 5-ledare,

• Gilla
Jirven
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara byta brytare och noll och ska vara på separata plintar och inte ligga ihop. används inte noll, så blir den på plinten och inget fortsätter till ev ett objekt.
Tackar! Misstänkte det.

Jag var lite otydlig när jag skrev - noll och jord ligger så klart på var sin men i respektive går det in 3 kablar så totalt går det då in 6 kablar. Trefasen är delad till 3 olika faser.

En gång till, gör en enkel skiss, svårt se det i huvudet, vad du menar.

J jonaserik skrev:
En gång till, gör en enkel skiss, svårt se det i huvudet, vad du menar.
Nu så hoppas jag det är tydligt. Funderar på om det inte vore lämpligare om de kopplades ihop innan, N respektive PE, men det kanske gör det samma.
Kopplingsschema för elanslutning av torktumlare, tvättmaskin och uttag med L1, L2, L3, N, och PE ledningar, illustrerar serie- och parallellkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Jirven skrev:
Nu så hoppas jag det är tydligt. Funderar på om det inte vore lämpligare om de kopplades ihop innan, N respektive PE, men det kanske gör det samma.
[bild]
Ser väl helt rätt ut, samma "sockerbit" men olika hål = ingen kontakt mella N och PE och så länge kablarna får plats och har god kontakt med varandra är det väl ok.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ser väl helt rätt ut, samma "sockerbit" men olika hål = ingen kontakt mella N och PE
Jajamän, jag tänkte mer på om jag skulle ha en 3 till 1 före N och PE så det inte kläms 3 kablar i varje men fungerar ju bra.

J Jirven skrev:
[bild]
Som Dilato skriver, helt OK då det är samma 3 fasgrupp som delar sig.

• Gilla
Jirven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.