1 015 339 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Jag tycker inte det är helt fel. Visst, är släpet helt rätt lastat spelar en högre hastighet ingen större roll, men det behövs inte mycket fel för att hastigheten ska göra en skillnad, både på stabilitet och bromssträcka och jag tror den här tråden visar rätt tydligt hur dåliga många är på att lasta säkert.RoTe skrev:
Så bara för att vissa är okunniga ska alla drabbas? Märkligt ändå att tyskarna klarar av tempo 100...Fairlane skrev:Jag tycker inte det är helt fel. Visst, är släpet helt rätt lastat spelar en högre hastighet ingen större roll, men det behövs inte mycket fel för att hastigheten ska göra en skillnad, både på stabilitet och bromssträcka och jag tror den här tråden visar rätt tydligt hur dåliga många är på att lasta säkert.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Vissa? Du menar den stora majoriteten?RoTe skrev:
Med samma resonemang borde vi tillåta 200 km/h. Varför ska vi begränsa oss till 120 km/h för att vissa inte kan framföra sin bil säkert i 200 km/h?
Lägger jag 100 kg felplacerat i bilen så påverkas den, men inte i närheten av lika mycket som om jag placerar 100 kg fel i släpkärran.
Marginalerna är helt enkelt mindre för fel med släp än med bil och vi vet att det är små skillnader mellan hastigheten när man kan häva en sladd och hastigheten när man inte kan det med bil.
Jag tycker ärligt talat inte det är någon större uppoffring heller.
Nägra år gammalt men säkert en ok sammanställning.
https://www.autobutler.se/wiki/vad-ar-hastighetsgranserna-med-slap-husvagn-paa-motorvagar-i-europa
På de flesta ställen är det ju 80 som gäller.
Jag skulle nog kunna tänka mig att den med BE och bromsat släp kunde få köra lite fortare än 80, om släpvillverkaren tycker det är ok.
https://www.autobutler.se/wiki/vad-ar-hastighetsgranserna-med-slap-husvagn-paa-motorvagar-i-europa
På de flesta ställen är det ju 80 som gäller.
Jag skulle nog kunna tänka mig att den med BE och bromsat släp kunde få köra lite fortare än 80, om släpvillverkaren tycker det är ok.
Ja det är ju exakt så trafikregler fungerar. De är skapade för att skydda oss alla mot de som är odugliga.RoTe skrev:
Om alla hade gott omdöme, förmåga att anpassa hastighet och avstånd mm och framför allt att visa hänsyn, då hade vi inte behövt några trafikregler alls.
Men man kan ju helt klart fundera över om man skulle kunna ha högre hastighetsgräns för de som uppvisat att de kan lasta korrekt och visat att de kan framföra ekipaget. T.ex de som tagit BE-kort
Det är som när barn kör sparkcykel etc på dagis - på något obegripligt sätt klarar de sig helt utan regler och krockar otroligt sällan trots att det ser ut som på filmen. Jag tror indierna har en bra grej på gång!