1 015 332 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Ja, jag tror inte vi är speciellt sämre eller bättre än övriga delar av landet. Galenpannor finns det nog överallt. Synd att polisen eller deras trafiksektion om den nu finns kvar inte kan göra lite fler kontroller på hur folk lastar sina fordon när de har handlat på brädgårdarna...M MasMats skrev:
Här i stan gjordes iaf en del kontroller under veckan.R roli skrev:
Många verkar ha kört för fort på gång trafik området. Max 7kmh
Nästan alla verkar även fått 1500kr i böter för missat bälte på en lite längre busslinje.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 371 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 371 inlägg
Lite off topic
Här är polisen väldigt alerta , åtal för olovlig körning :
Han har, enligt åtalet, kört personbil med tillkopplad tung släpvagn utan att ha rätt till det eftersom fordonskombinationens totalvikt översteg 3,5 ton och hans körkort inte gav behörighet att föra kombinationen. Det hände på riksväg 23 den 6 april.
Åklagaren menar på att målet kan avgöras utan huvudförhandling och påföljdsförslaget är 4 200 kronor i dagsböter.
Här är polisen väldigt alerta , åtal för olovlig körning :
Han har, enligt åtalet, kört personbil med tillkopplad tung släpvagn utan att ha rätt till det eftersom fordonskombinationens totalvikt översteg 3,5 ton och hans körkort inte gav behörighet att föra kombinationen. Det hände på riksväg 23 den 6 april.
Åklagaren menar på att målet kan avgöras utan huvudförhandling och påföljdsförslaget är 4 200 kronor i dagsböter.
Medlem
· Stockholm
· 4 017 inlägg
Trolig feluppskattning på ett par 100kg, lätt gjort. Påföljden känns med mitt resonemang inte rimlig, men gränsen måste dras någonstans.hsd skrev:Lite off topic
Här är polisen väldigt alerta , åtal för olovlig körning :
Han har, enligt åtalet, kört personbil med tillkopplad tung släpvagn utan att ha rätt till det eftersom fordonskombinationens totalvikt översteg 3,5 ton och hans körkort inte gav behörighet att föra kombinationen. Det hände på riksväg 23 den 6 april.
Åklagaren menar på att målet kan avgöras utan huvudförhandling och påföljdsförslaget är 4 200 kronor i dagsböter.
Tyvärr kan stor körvana OCH känna till reglerna exakt göra straffet värre.
…..fast i det fallet behövde ingen gissa någon vikt. Det var bara att läsa i regbeviset vad totalvikterna var.Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 017 inlägg
Vilket inte är så lätt för många då de inte kan läsa instruktioner, som tex mig. Å andra sidan hanterar jag dessa frågot på jobbet och privat så för mig är det en vana. Men gissa en bils vikt som man hämtar från en påbyggare för att åka till regbesiktning där man väger hela fordonet för första gången.MathiasS skrev:
Jag kan lätt hitta 100 andra exempel som inte är självklara, lägg därtill att man kan ha brister i läsförståelse.
Ett lass från byggmax utan att veta vad kultryck är tex......
Idioter har jag ingen förståelse för, de som chansar tar ju en risk, men de som faktiskt är säkra på sin sak men har fel trots stor erfarenhet har jag förståelse för.
Den utan last å surrningsfel får kasta första stenen här ;-)
hmm....njae. Jag kan ha förståelse för att dyslexi och annat gör det svårare att ta till sig uppgiften, men det är ändå ett grundläggande krav för att få ha körkort att man faktiskt kan förstå vad totalvikten är på släpet respektive bilen. Kan man inte lista ut det (eller ens använda trafikverkets app som visar i färger om det är ok eller inte) så tycker jag nog man ska låta bli.Workingclasshero skrev:Vilket inte är så lätt för många då de inte kan läsa instruktioner, som tex mig. Å andra sidan hanterar jag dessa frågot på jobbet och privat så för mig är det en vana. Men gissa en bils vikt som man hämtar från en påbyggare för att åka till regbesiktning där man väger hela fordonet för första gången.
Jag kan lätt hitta 100 andra exempel som inte är självklara, lägg därtill att man kan ha brister i läsförståelse.
Ett lass från byggmax utan att veta vad kultryck är tex......
Idioter har jag ingen förståelse för, de som chansar tar ju en risk, men de som faktiskt är säkra på sin sak men har fel trots stor erfarenhet har jag förståelse för.
Den utan last å surrningsfel får kasta första stenen här ;-)
Att det kan vara svårt att uppskatta en faktisk lastvikt håller jag förstås med om (även om det inte är så svårt som man kan förledas att tro vid byggaffärerna) men nu var det ju inte fråga om det
Världens "enklaste" hjälpmedel finns här. Även med dyslexi borde det vara utmärkt som stöd.MathiasS skrev:hmm....njae. Jag kan ha förståelse för att dyslexi och annat gör det svårare att ta till sig uppgiften, men det är ändå ett grundläggande krav för att få ha körkort att man faktiskt kan förstå vad totalvikten är på släpet respektive bilen. Kan man inte lista ut det (eller ens använda trafikverkets app som visar i färger om det är ok eller inte) så tycker jag nog man ska låta bli.
Att det kan vara svårt att uppskatta en faktisk lastvikt håller jag förstås med om (även om det inte är så svårt som man kan förledas att tro vid byggaffärerna) men nu var det ju inte fråga om det
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Just när det gäller B-behörighet så har ju myndigheterna garderat sig mot feluppskattning av vikten genom att helt enkelt bara titta på totalvikten.Workingclasshero skrev:
Fördelen är att man inte behöver veta vad saker väger (inom släpets maxlast såklart) och att det blir enkelt för t ex polisen att bara titta på registreringsuppgifterna för att avgöra att det är ok utan att behöva ha med sig utrustning för att väga ekipaget. Nackdelen är att man inte ens får dra stora släp helt olastade.
Fast om man inte vet hur mycket man får lasta så tar man ju en chansning och är enligt dig en idiot. Och jag håller med.Workingclasshero skrev:
Klarar man inte av att läsa instruktioner när det kommer till ting som lätt kan döda eller skada andra så får man väl fråga någon som är läskunnig eller vet reglerna?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Många som varit på skidsemester med takbox under påsken. Igår såg jag mängder med sådana, varav jag reagerade på en som såg ut att röra sig lite vertikalt. När jag passerade såg jag att det var en likadan Thule-box som jag själv har och klorna på undersidan satt inte så bra ihop som de borde med tanke på att det var fyrkantsram på takräcket. Risken att ramla av var väl inte enorm men jag hade dragit åt skruvarna 2-3 varv till.
På ungefär samma ställe kom jag efter lång tid ikapp en bil med släp. Jag hade 123 km/h på GPSen kom knappt ikapp. När jag väl var nära så skulle jag uppskatta farten till minst 115 km/h ärliga... Nog kör jag lite fortare än tillåtet ibland (ja nu 3 km/h för fort), men 30+ för fort med släp kör jag inte. Hur det var lastat och surrat vet jag inte då det var ett täckt släp.
På ungefär samma ställe kom jag efter lång tid ikapp en bil med släp. Jag hade 123 km/h på GPSen kom knappt ikapp. När jag väl var nära så skulle jag uppskatta farten till minst 115 km/h ärliga... Nog kör jag lite fortare än tillåtet ibland (ja nu 3 km/h för fort), men 30+ för fort med släp kör jag inte. Hur det var lastat och surrat vet jag inte då det var ett täckt släp.
Snabba släp är vardag när man kör till Bordershopen. Helt galet ibland, de gånger vi varit nere med släp lägger vi oss på farthållaren och då kommer stora ekipage med stora släp i säkert 130-150 km/h.Fairlane skrev:Många som varit på skidsemester med takbox under påsken. Igår såg jag mängder med sådana, varav jag reagerade på en som såg ut att röra sig lite vertikalt. När jag passerade såg jag att det var en likadan Thule-box som jag själv har och klorna på undersidan satt inte så bra ihop som de borde med tanke på att det var fyrkantsram på takräcket. Risken att ramla av var väl inte enorm men jag hade dragit åt skruvarna 2-3 varv till.
På ungefär samma ställe kom jag efter lång tid ikapp en bil med släp. Jag hade 123 km/h på GPSen kom knappt ikapp. När jag väl var nära så skulle jag uppskatta farten till minst 115 km/h ärliga... Nog kör jag lite fortare än tillåtet ibland (ja nu 3 km/h för fort), men 30+ för fort med släp kör jag inte. Hur det var lastat och surrat vet jag inte då det var ett täckt släp.
Det största hittills var en dodge ram med ett enormt släp i drygt 130-140km/h.
Förstår inte egentligen varför han hade så bråttom för vi kom faktiskt på samma båt
Hade också bråttom med släp där en gång, dom enda som störde sig på det var svenskar som tutade och blinkade...R Rkarlsson skrev:Snabba släp är vardag när man kör till Bordershopen. Helt galet ibland, de gånger vi varit nere med släp lägger vi oss på farthållaren och då kommer stora ekipage med stora släp i säkert 130-150 km/h.
Det största hittills var en dodge ram med ett enormt släp i drygt 130-140km/h.
Förstår inte egentligen varför han hade så bråttom för vi kom faktiskt på samma båt