K Kane skrev:
Nu är ju inte det här lastsäkring men kanske platsar här. Gubben ser lite osäker ut...
[video]
Konstigt, hans risk att sprida löst osäkrat gods på allmän väg verkar rätt små där han står...

Fairlane
K Kane skrev:
Nu är ju inte det här lastsäkring men kanske platsar här. Gubben ser lite osäker ut...
[video]
På med locket bara så är det säkrat... ;)

Kultrycket ser ju inte så lyckat ut, men det går ju att skyffla fram lite och hoppas det ligger still...
Överlast? Stor risk för det skulle jag tro.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kultrycket ser ju inte så lyckat ut,...
Som vi säger; ett negativt kultryck är också ett kultryck! :D

• Haha
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Dåligt tillkopplad husvagn på bilen,

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
[video]
Där jag köper material lastar de inte längre kåpsläp, troligen på grund av risken att kåpan går sönder i samband med lastning.

Rätt oansvarigt av lastmaskinschauffören att lasta så mycket på kärran...

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
B
N NoOne2k skrev:
Där jag köper material lastar de inte längre kåpsläp, troligen på grund av risken att kåpan går sönder i samband med lastning.

Rätt oansvarigt av lastmaskinschauffören att lasta så mycket på kärran...
Ja han la ju dessutom på ca 200kg extra efter att mannen signalerar att det räcker.

Jag får säga lastvikt och sedan lastar de med skopans lastgivare nästan den mängden och så får man titta på hjulen och sedan kan man få lov att begära att få lite överlast om man känner att man kan lita på sitt släp. Jag vill påpeka att jag har svag nerförsbacke från grustaget...

Tål släpet mer när det är nerför?

useless useless skrev:
Nej. Har man klen bil får man ha nerförsbackar bara :D

• Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu spelar det knappast någon roll ute på vägen men på min branta uppfart är det märkbar skillnad på kultrycket om man lastat högt i släpet.

B BSOD skrev:
Ja han la ju dessutom på ca 200kg extra efter att mannen signalerar att det räcker.
De där 200kg extra var nog 5-600kg extra.

Jag vet hur det brukar vara. Jag säger att jag vill ha 2500kg och sedan när de är klara enligt mätaren tycker jag det ser lite lite ut och viftar lite med fingret för att få det där sista ur skopan och då tjongar det till och vips så har man ett halvt ton till på flaket.....trots att det såg ut som ett par spadtag.

• Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R roli skrev:
Se där, då kanske det inte är någon större idé att förnya körkortet nästa gång det går ut eftersom jag inte äger någon veteranlastbil.
Jag sade också bort mina tunga behörigheter vid sista körkortsförnyelsen. Jag insåg att då jag inte har kört någon buss eller lastbil på över 25 år, att det finns YKB, farligt gods och tusen andra konstiga regler och krav/kurser som jag saknar som gör att nästan inte får köra tunga fordon alls även om körkortet finns.
Så varför sitta och förnya körkortet dubbelt så ofta med den extra kostnaden av läkarundersökning (ha, paya en tusenlapp för att få titta på bokstavstavlan i 10 minuter ... :() för att ha några bokstäver kvar på körkortet ...
Så nu är det motorcykel och BE där, typ ..

Jag undrar om det verkligen har blivit någon mätbar fördel med de kraven på 5-åriga läkarundersökngar ..:thinking:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag sade också bort mina tunga behörigheter vid sista körkortsförnyelsen. Jag insåg att då jag inte har kört någon buss eller lastbil på över 25 år, att det finns YKB, farligt gods och tusen andra konstiga regler och krav/kurser som jag saknar som gör att nästan inte får köra tunga fordon alls även om körkortet finns.
Så varför sitta och förnya körkortet dubbelt så ofta med den extra kostnaden av läkarundersökning (ha, paya en tusenlapp för att få titta på bokstavstavlan i 10 minuter ... :() för att ha några bokstäver kvar på körkortet ...
Så nu är det motorcykel och BE där, typ ..

Jag undrar om det verkligen har blivit någon mätbar fördel med de kraven på 5-åriga läkarundersökngar ..:thinking:
Samma här men det ser faktiskt lite trist ut att vissa bokstäver saknas :cry:

Jag har en klen snåldiesel som dessutom har haft lite problem med orken på sistone. Så även om bilen okej för 1200 kg och släpet ifråga maxar på 900 kg är det inte så kul när man faktiskt ligger på en "lagom" överlast och därmed har 1200 på kroken.
Framförallt när man körde hem alldeles för mycket bränt hästgödsel till odlingslotten. Det blev välfyllt när jag tittade bort ett par minuter. Jag vill inte ens gissa vad skiten vägde. Men jag var orolig över alla potthål på vägen hem den gången.

Sedan ska husfrun skaffa CE i sommar nu när ni andra släpper den behörigheten. Men ska man vara instruktör på BV 206 så är det ett krav tydligen. Två veckor på kasern är ju hennes variant på betald semester.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.