1 015 332 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Jag blandade ihop trådarna. F150 diskuterades i elbilstråden. Här var det en Suburban som vägde 3900. De bilar som inreggades som personbilar trots vikt över 3500 för länge sedan är väl fortfarande personbilar och får då köras på B-kort taget före 96. Men nu går det väl inte att regga in annat än husbilar som personbilar över 3500.plåtrickard skrev:
/Andreas
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 371 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 371 inlägg
A AxxChild skrev:
Så brukar jag lasta, sedan drar jag ner grenarna med rep ,lägger på mer å gör så ett par gånger innan jag spänner fast med spännbandA AxxChild skrev:
Nope. Från länken:plåtrickard skrev:
"Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996."
Personbil klass 2 är en annan, som rör fordon inrättade som husbilar. Den här gäller alla personbilar över 3.5 ton.
Problemet är att man de senaste 20 åren inte har kunnat registrera in personbilar tyngre än 3,5 ton (förutom klass 2 då). Men har man turen att sitta på en sån gammal raritet så ska man vara glad att man har kvar körkortet.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 371 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 371 inlägg
Har inte uppgifter men postisen körde en sådan, stort skåp, pbreggad - han tog upp det själv när vi snackade, han hade bara bkort
Den var utrustad med säkerhetskameror och larm därav snackisen
Den var utrustad med säkerhetskameror och larm därav snackisen
Det är bara att titta i trafiken på bilmodeller över 3.5 ton. Har de så kallad "EU-reflex" bak, det vill säga röd-gula reflexer, så är de reggade som lastbil, annars är de reggade som personbil. Jag tror tex att i princip alla jänkare med 3/4-tonchassi är över 3.5 ton, och definitivt alla med 1-tonschassi. Ännu mer så om de har dubbla baksäten, då förare och passagerare också räknas in med något slags schablonvikt.hsd skrev:
Ja, jag får väl leta vidare... Jag har tittat på ett gäng stora amerikanare på blocket och kollat uppgifterna hos transportstyrelsen. Hittills har jag inte hittat någon. Däremot några som är LB-reggade fast dom väger mindre än 3,5 ton.
Kom ihåg att det är totalvikten som räknas, inte tjänstevikten eller torrvikten.useless skrev:
Jobbigt.kashieda skrev:
Såg du det innan du drog iväg eller när du var klar?
Det hade varit jobbigt om du blivit stoppad och fått anmärkning på det.