Det finns en fastighet som är till salu som jag hållt koll på ett tag. Inga byggnader utan enbart skog.
Avverkar man skogen nu så kan man betala av hela lånet.
Sen äger man en skogsfastighet utan kostnader med alla dess fördelar det för med sig.
Den är såptass stor att det växer upp mer än ett normalt hushåll förbrukar så man har "gratis" uppvärmning. Man kan få räntefria lån på maskiner via stiftelser och även dra momsen för dessa!
Men någon hake måste det finnas annars hade den varit såld på ett kick:)
Måste ju finnas ganska många som vill ha mark för i hobbybruk!
Enda tanken jag kan komma på är att man inte får avverka på ett bräde och då får ha kvar delar av lånet en längre period?
Mvh
 
Pris på fastigheten? Hur stor är fastigheten? Hur många skogskubikmeter är det på fastigheten idag? Åldersklasser på skogen?
 
Du måste väl återplantera skog också om jag inte har helt fel?

Att den inte är såld kan ju ha flera orsaker förutom fel pris. Den kanske ligger väldigt off? Finns det vägar som fungerar vid avverkningen?
Sen är ju konjunkturen lite sviktande så det kanske inte finns så många som köper fastigheter för ren investering som det skulle var under en ren högkonjunktur.
 
4 mille. 92 hektar och 11000 skogskubik gran och fura.

En annan fastighet jag har kikat på: 500tusen 21 hektar och 650 skogskubik. Denna hade inte betalat sig men man hade ändå fått sina hektar relativt billigt efter avverkning.

Återplantering är en stor kostnad och tidskrävande ifall det är ett krav.

Tack för svar:)
Kul att bolla sånt här.
 
På brukningsenheter större än 50 hektar måste den skog som kan föryngringsavverkas
ransoneras. Högst hälften av skogsmarken får utgöras av kalmark och skog som är yngre än
20 år.
 
Där var haken:)
Då tänker jag rikta in mig på dom mindre!
 
Var inte när man måste upprätta skogsvårdsplan, men den måste nog följas och då är det inte säkert man får avverka allt på en gång.
 
Står mycket bra på lrf.
Skog som investering så var det bäst att köpa ung skog och inte behöva låna!
Dock så är ett räntefritt lån samma sak som att sätta in pengarna på ett sparkonto i mina ögon.
Med skillnaden att man inte har snabba pengar tillgängliga som om dom satt på ett konto!
Tåls att fundera på:)
 
MTech skrev:
Står mycket bra på lrf.
Skog som investering så var det bäst att köpa ung skog och inte behöva låna!
Dock så är ett räntefritt lån samma sak som att sätta in pengarna på ett sparkonto i mina ögon.
Med skillnaden att man inte har snabba pengar tillgängliga som om dom satt på ett konto!
Tåls att fundera på:)
Har lite erfarenhet av skogsfastigheter. Är det redan hugget och endast ungskog så är det mestadels arbete och du kommer inte att kunna se vinsten.
Om man behöver låna eller inte är ju utifrån vilket kapital du förfogar över och storlek på mark, samt vart den finns.
Sedan kan det komma en besvärlig vinter med snöbrott, stormfälld skog, etc, samt att det ska röjas och gallras innan du har det klart för slutavverkning. Vill inte låta negativ men du måste räkna med arbete i skogen eller att du lägger ut arbetet på skogsentreprenör.
Många skaffar sig en skogsfastighet med ungskog utifrån ett jaktintresse.
Har själv tackat Nej till att ta över skogsfastighet inom släkten pga att det. Så nu är jag fri att välja när jag tar ett handtag i skogen.
 
AndersS skrev:
Har lite erfarenhet av skogsfastigheter. Är det redan hugget och endast ungskog så är det mestadels arbete och du kommer inte att kunna se vinsten.
Om man behöver låna eller inte är ju utifrån vilket kapital du förfogar över och storlek på mark, samt vart den finns.
Sedan kan det komma en besvärlig vinter med snöbrott, stormfälld skog, etc, samt att det ska röjas och gallras innan du har det klart för slutavverkning. Vill inte låta negativ men du måste räkna med arbete i skogen eller att du lägger ut arbetet på skogsentreprenör.
Många skaffar sig en skogsfastighet med ungskog utifrån ett jaktintresse.
Har själv tackat Nej till att ta över skogsfastighet inom släkten pga att det. Så nu är jag fri att välja när jag tar ett handtag i skogen.
Bra med tips från en med erfarenhet! Röja gallra och allt som hör till är för mig ett stort intresse.
Så att bara få vara i skogen och jobba är lika viktigt (om inte viktigare) som vinst på sikt!
 
Vill du vara i skogen och själv göra det mesta, kanske inte är helt van, så skulle jag välja något i storleken max 20-25 ha. Börjar du snegla på något större som en fastighet på låt säga 100ha är det lätt att glädjen byts i tvång.
En höst/vinterstorm med vindfällen kan bli en tung fritidssyssla då du inte kan välja när arbetet ska utföras.
Sedan beror ju mycket också på vilken typ av mark det är om det är stenigt/kuperat eller mera platt.
Tänk på att mycket av röjningsarbetet gör man under de svalare halvåret, för min del får det gärna vara några minusgrader och då blir det även myggfritt ;)
Sommartid blir det mest mindre slyrensning i områden som brukar kallas "social miljö", dvs äng/hagmark som man vill hålla öppna.
 
Ja ca 25 hektar hade nog passat mina "behov" i dagsläget väldigt bra!
 
utgår inte helt ifrån texten ifall du har tidigare kunskap eller ej, men om vi utgår ifrån att du är helt grön gällande skog, hantering, vård, skötsel, underhåll, av verkning, rotvältning, plantsättning, barkborrar osv osv så råder jag dig att du tar kontakt med en skogshandlare som arbetar i ditt område och pratar med dom och kanske ber om en utbildning i om vad det handlar om.

personligen anser jag att man inte ska ha skogsfastighet ifall man inte har skogsintresse för det, till exempel inte skulle fega ut för att ta hand om ett vindfällt träd eller annat mindre underhåll. lägger du allt på entrenepad kommer det inte löna sig alls. sen beroeende på storleken behöver du resurser som traktorer eller atv. allt beroeende på behovet.

men åter igen, hör med en skogshandlare som till exemeplvist norrskog (fast i ditt område) som vet vad som behövs för arbete i skogen i underhåll.
 
Tjena MTech. Skog är kul, nyttigt och kan vara bra ekonomiskt på sikt. Men utan att (förhoppningsvis) låta alltför hård eller tyken, har jag aldrig hört om en skogsfastighet man kan köpa och sen ta ut skog för hela köpeskillingen direkt. Så frågar du vad haken är är den första där. :) Så ser marknaden inte ut. Det hade varit alldeles för lätt, precis som du själv antyder eller frågar om. Hade det fungerat så, hade det varit långt fler spekulanter på den skog som säljs, vilket dragit upp priserna radikalt. Idag är det snarare så att de flesta som är i medeåldern, funderar på om det ens lönar sig att köpa en skogsfastiget på 30, 40 års sikt med lånta pengar. Ekonomin är inte alls självklar, framför allt inte på kort sikt. Man ska helst ärva, köpa billigt eller köpa mycket för att sedan stycka av ev. hus på fastigheten, tomter eller annat för att få ner lån och balansera räntor.

Om man däremot kan hitta ett mervärde i skogen genom ex. rekreation eller bisysslor, och/eller sälja ved, kan ekvationen bli bättre.

Sedan, av eget intresse om inte annat, tror jag ganska många skulle vara intresserade av var man kan låna utan ränta.

Återigen, menar inte att regna på din parad, men så här ser det ut på en höft, såvitt jag har erfarit i alla fall.
 
Tackar för eran input. Sitter på mobilen nu så ska svara utförligare senare i veckan!
Det finns en stiftelse här som man kan låna räntefritt till för skog och lantbruk!
Återbetalningen är 20år för fastighet, 10år för ekonomibyggnader och 5år för maskiner och inventarier!
Har 4 kompisar som fått lån beviljade där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.