513 läst · 10 svar
513 läst
10 svar
Skötsel av servitutsväg
Hej.
Jag delar uppfart med min granne.Vi kör in på samma ställe och han svänger in i sitt garage efter ca 15m och jag fortsätter ca 10m till innan jag är på min uppfart.
Grannen äger marken men det finns en officialservitut på vägen. Står endast att vi får använda vägen som utfart samt att vi får underhålla kablar, vatten etc. Står ingenting om skötseln av vägen etc. Så då tolkar jag det att allmäna bestämmelserna träder in?
Då vi är den härskande fastigheten har jag uppfattat följande:
- Jag ansvarar för underhåll av vägen?
- Jag bestämmer vilket skicka som vägen ska hålla? Exempelvis om den ska plattbeläggas, grus eller annat?
- Snöröjning ska jag göra? Kan grannen ha åsikter om var på vägen jag lägger snön så länge den inte är i vägen för honom?
- Jag borde fritt få grusa/salta vägen vid halt underlag?
Eller har jag uppfattat det hela fel eller vad gäller?
Jag delar uppfart med min granne.Vi kör in på samma ställe och han svänger in i sitt garage efter ca 15m och jag fortsätter ca 10m till innan jag är på min uppfart.
Grannen äger marken men det finns en officialservitut på vägen. Står endast att vi får använda vägen som utfart samt att vi får underhålla kablar, vatten etc. Står ingenting om skötseln av vägen etc. Så då tolkar jag det att allmäna bestämmelserna träder in?
Då vi är den härskande fastigheten har jag uppfattat följande:
- Jag ansvarar för underhåll av vägen?
- Jag bestämmer vilket skicka som vägen ska hålla? Exempelvis om den ska plattbeläggas, grus eller annat?
- Snöröjning ska jag göra? Kan grannen ha åsikter om var på vägen jag lägger snön så länge den inte är i vägen för honom?
- Jag borde fritt få grusa/salta vägen vid halt underlag?
Eller har jag uppfattat det hela fel eller vad gäller?
Moderator
· Stockholm
· 52 851 inlägg
I princip, om ni inte kommer övverens om annat. Så underhåller du vägen så som du vill ha den, på din bekostnad. Och så länge åtgärderna (inkl. dumpa snö) håller sig inom vägområdet. Och du får inte hindra grannens utnyttjande av vägen.
Och detsamma gäller för grannen. Bäst är givetvis att komma överens, och dela på kostnader.
Och detsamma gäller för grannen. Bäst är givetvis att komma överens, och dela på kostnader.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 396 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 396 inlägg
Försök komma överens men i grunden har du rätt i att grannen har som tjänande fastighetsägare ingen skyldighet att sköta vägunderhållet åt dig. Så det faller på dig.
Dina skötselåtgärder får inte belasta tjänande fastighet mer än nödvändigt. T ex måste plattläggning och liknande troligen förhandlas med grannen om t ex plattorna begränsar grannens möjlighet att utnyttja marken. Att t ex lägga plattor och sen hävda att grannen inte får nyttja marken för transporter p g a att plattorna är känsliga för tung trafik är t ex inte en väg som är OK. En annan sak är salt, det är ofta olämpligt att sprida på tomtmark eftersom det kan förorena grannens mark. Så även det är en sak som går bort utan att förhandlas med grannen först eftersom det potentiellt är något som belastar grannens fastighet mer än nödvändigt.
Att grusa ytan, snöröja den, eller sprida halkflis när det behövs vintertid kan knappast vara något som grannen kan hindra. Detta är standardåtgärder för varje vägstump.
Dina skötselåtgärder får inte belasta tjänande fastighet mer än nödvändigt. T ex måste plattläggning och liknande troligen förhandlas med grannen om t ex plattorna begränsar grannens möjlighet att utnyttja marken. Att t ex lägga plattor och sen hävda att grannen inte får nyttja marken för transporter p g a att plattorna är känsliga för tung trafik är t ex inte en väg som är OK. En annan sak är salt, det är ofta olämpligt att sprida på tomtmark eftersom det kan förorena grannens mark. Så även det är en sak som går bort utan att förhandlas med grannen först eftersom det potentiellt är något som belastar grannens fastighet mer än nödvändigt.
Att grusa ytan, snöröja den, eller sprida halkflis när det behövs vintertid kan knappast vara något som grannen kan hindra. Detta är standardåtgärder för varje vägstump.
Finns kanske detaljer i servitutet som kan avgöra vad man kan tillåtas göra.
- Är det tex ok att asfaltera om servitutet medger "farbar väg". Jag tänker att vägen då måste kunna utformas så den håller för renhållnings - och räddningstjänstfordon (definitionen av farbar väg kan vara vägledande 😀 )
- Är det ok att den tjänande fastighetens ägare sätter upp "hårda" begränsningslinjer utmed vägstumpen som då försvårar framkomlighet för denna typ av fordon
- Är det tex ok att asfaltera om servitutet medger "farbar väg". Jag tänker att vägen då måste kunna utformas så den håller för renhållnings - och räddningstjänstfordon (definitionen av farbar väg kan vara vägledande 😀 )
- Är det ok att den tjänande fastighetens ägare sätter upp "hårda" begränsningslinjer utmed vägstumpen som då försvårar framkomlighet för denna typ av fordon
Tack för alla svar hittils.
Det gäller en redan befintlig väg som finns.
Vägen är redan anlagd med Plattor delar. Inte sista 10m till oss dock och vi skulle vilja lägga plattor där men det verkar inte grannen vilja han tänker att de är han som bestämmer då han äger marken.
Vi har också blivit tillsagda att vi inte får skotta snö hur vi vill, exempelvis så får vi inte lägga snön mot häcken eller hans garage. Utan han tycker vi ska skotta snön ca 25m bort utanför hans tomt. Om vi lägger snön längs garaget eller häcken så är det inte ivägen för honom att använda och köra på vägen. Snarare problem för mig då han byggt garaget så sjukt tight på servitutsvägen.
Grus av vägen gillar han inte heller för då menar han att plattorna förstörs.
Jag personligen börjar tröttna på honom litegrann då alla samtal jag haft med honom är av slaget "ni måste, ni ska, du får inte" etc. Inget är "skulle vara bra om, kna ni tänka er" etc.
Det gäller en redan befintlig väg som finns.
Vägen är redan anlagd med Plattor delar. Inte sista 10m till oss dock och vi skulle vilja lägga plattor där men det verkar inte grannen vilja han tänker att de är han som bestämmer då han äger marken.
Vi har också blivit tillsagda att vi inte får skotta snö hur vi vill, exempelvis så får vi inte lägga snön mot häcken eller hans garage. Utan han tycker vi ska skotta snön ca 25m bort utanför hans tomt. Om vi lägger snön längs garaget eller häcken så är det inte ivägen för honom att använda och köra på vägen. Snarare problem för mig då han byggt garaget så sjukt tight på servitutsvägen.
Grus av vägen gillar han inte heller för då menar han att plattorna förstörs.
Jag personligen börjar tröttna på honom litegrann då alla samtal jag haft med honom är av slaget "ni måste, ni ska, du får inte" etc. Inget är "skulle vara bra om, kna ni tänka er" etc.
Jo absolut, fel uttryckt av mig. Självklart tänker jag inte skotta upp en snöhög mot grannens garage.G gaidin skrev:
Ska skriva om meningen, men grannen menar att om jag ska skotta uppfarten på ca 25-30 meter så måste jag antingen skotta bort att upp till min tomt eller så ska allt ut på gatan. Ingenting får ligga kvar på vägen mot häcken. Även fast det finns plats att ha kvar vissa delar längs häcken och han själv inte kör på vägen.
Och nu menar jag inte att skapa en snövall på 2m, utan jag menar bara att skotta snön en bit in mot häcken istället för att bnehöva flytta snön 20 meter åt någit håll.
Yes jag har också funderat på snöslunga faktiskt. Men när vi förra året skottade uppfarten åt min frus släkting som bodde där (gammal så kunde inte själv) så blev vi utskällda av grannen för att vi var "för nära garaget" med skyffeln och det kunde ta skada. Han själv har aldrig skottat vägen någonsin
Tack.Claes Sörmland skrev:Försök komma överens men i grunden har du rätt i att grannen har som tjänande fastighetsägare ingen skyldighet att sköta vägunderhållet åt dig. Så det faller på dig.
Finns det något som säger att grannen är den som bestämmer vi vilket sätt saker ska göras?
Jag v ill få en lösning som båda tycker fungerar absolut, men hittils har alla våra samtal varit att det bara är grannens lösning som är den rätta, allt annat är fel enligt honom och han hänvisar till att det är hans mark så han bestämmer
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 396 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 396 inlägg
Det är ju civilrättsligt så ni får komma överens. Båda parter måste vara så nöjda att ni accepterar tolkningen. Att det är grannens mark är inget som ger generell bestämmanderätt kring dina utfartsmöjligheter, hela servitutets idé är ju att du får göra ett intrång på grannens mark med hjälp av servitutet. Men för din mentala hälsas skulle är det nig enklast att du inte betraktar denna mark som något du ska göra mer på än minimum för att köra över den. D v s släpp tankar på asfaltering, plattor, dekoration o s v. Det är inte din trädgård.
Kommer ni inte överens så kan någon av er vända er till Lantmäteriet och ansöka om en fastighetsbestämning. Då prövar Lantmäteriet om den åtgärd du önskar göra ryms inom servitutet. Ni får troligen dela på kostnaden för detta eftersom både du och grannen har nytta av denna fastighetsbestämning. Det kan ju vara något att upplysa grannen om, att det svider i plånboken om denne är orimlig. Jag gissar att det rör sig om några tiotusental kr per skalle. Läs mer här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Fastighetsbestamning/
Kommer ni inte överens så kan någon av er vända er till Lantmäteriet och ansöka om en fastighetsbestämning. Då prövar Lantmäteriet om den åtgärd du önskar göra ryms inom servitutet. Ni får troligen dela på kostnaden för detta eftersom både du och grannen har nytta av denna fastighetsbestämning. Det kan ju vara något att upplysa grannen om, att det svider i plånboken om denne är orimlig. Jag gissar att det rör sig om några tiotusental kr per skalle. Läs mer här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Fastighetsbestamning/