J
Hej
Ett närstående till mig håller på att gå skilda vägar med sin fru. Han äger huset de bodde i 100% (det är köpt av honom innan de gifte sig). Hon har flyttat ihop med nån annan och bor i annan adress. De har gemensamma barn skrivna på hans adress (än så länge, frågan om boende och umgänge för barnen inte är utredd än).
Hon vill att han säljer huset så fort det går och ger hennes halva pengar så att hon kan satsa på en lägenhet.
Bodelning inte påbörjad.
kan hon tvinga honom att sälja huset?
 
  • Gilla
  • Haha
Herrn123 och 3 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Hej
Ett närstående till mig håller på att gå skilda vägar med sin fru. Han äger huset de bodde i 100% (det är köpt av honom innan de gifte sig). Hon har flyttat ihop med nån annan och bor i annan adress. De har gemensamma barn skrivna på hans adress (än så länge, frågan om boende och umgänge för barnen inte är utredd än).
Hon vill att han säljer huset så fort det går och ger hennes halva pengar så att hon kan satsa på en lägenhet.
Bodelning inte påbörjad.
kan hon tvinga honom att sälja huset?
Är det enskild egendom så nej.
Är.det gemensamma så är svaret i princip nej innan bodelning. Efter kan man kräva det i domstol... Här var en advokat förklarat det mer ingående.
https://lawline.se/answers/tvingad-att-salja-hus-vid-skilsmassa
 
  • Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…
Iom att de är gifta äger hon tyvärr hälften av huset. Hade de varit sambos hade huset varit hans. Sedan framgår det inte om det finns äktenskapsförord eller andra omständigheter. Eftersom barnen är skrivna på hans adress kan detta i viss mån påverka. TS's vän bör få hjälp av en juridiskt kunnig person.

Normalt är det en fördel att vara gift - men inte i detta fall.
 
  • Gilla
kjellinge och 10 till
  • Laddar…
Det kan vara bra att tänka på att det är inte bara huset som skall delas. Värdet av alla tillgångar som inte är enskild egendom skall delas. Enskild egendom är sådant som tas upp i ett äktenskapsförord. Man kan även ärva eller få egendom som enskild, då skall det vara föreskrivet i testamente eller gåvobrev att det skall vara enskild egendom.
Jag har för mig att det finns regler om jämkning om ex. äktenskapet blir väldigt kortlivat.
 
  • Gilla
kjellinge och 9 till
  • Laddar…
J
yonna yonna skrev:
Iom att de är gifta äger hon tyvärr hälften av huset. Hade de varit sambos hade huset varit hans. Sedan framgår det inte om det finns äktenskapsförord eller andra omständigheter. Eftersom barnen är skrivna på hans adress kan detta i viss mån påverka. TS's vän bör få hjälp av en juridiskt kunnig person.

Normalt är det en fördel att vara gift - men inte i detta fall.
Äktenskap förord finns. Hälften av var och ens tillgångar är enskild egendom.
Hennes del av hans tillgångar blir en fjärdedel.
Hon har obetydliga tillgångar.
 
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Hade de varit sambos hade huset varit hans
Det hade berott på om dom flyttat till huset tillsammans när dom var sambo eller om hon flyttat in när han redan bodde där.
 
  • Gilla
undine och 4 till
  • Laddar…
Han är inte tvingad att sälja huset. Han kan lösa ut henne med motsvarande värde. Möjligen kan han låna på huset.
Men inget ska göras innan bodelningen är klar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 13 till
  • Laddar…
Då låter det som det handlar om en fjärdedel av värdet. Men även ev. lån som finns skall räknas bort.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 10 till
  • Laddar…
Hon kan inte tvinga fram en försäljning. Men hon kan kräva det värde som hon har rätt till. Om huset behöver säljas för att få fram det är en separat fråga. Värdering och ett snack med banken är nog lämpligt.
 
  • Gilla
kortis och 11 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Äktenskap förord finns. Hälften av var och ens tillgångar är enskild egendom.
Hennes del av hans tillgångar blir en fjärdedel.
Hon har obetydliga tillgångar.
Hon har alltså rätt att kräva sin halva av nettovärdet på de tillgångar som är giftorättsgods. Hon får alltså inte en fjärdedel av det nuvarande värdet på huset, utan en fjärdedel av nettovärdet, dvs värdet minus huslånet. Är huset tungt belånat ska hon inte ha så mycket pengar, är huset lågt belånat ska hon ha desto mer.
Hon kan inte tvinga honom att sälja huset om hon inte är lagfaren ägare. Däremot kan han ändå tvingas sälja huset för att lösa ut henne om banken nekar honom att utöka lånen till detta.

De bör ta juridisk hjälp med bodelningen, så att det blir korrekt! Det verkar vara en konfliktfylld skilsmässa.
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hon kan inte tvinga fram en försäljning. Men hon kan kräva det värde som hon har rätt till. Om huset behöver säljas för att få fram det är en separat fråga. Värdering och ett snack med banken är nog lämpligt.
Jepp, men hon han inte kräva det värdet INNAN bodelningen är klar. Hon får helt enkelt vänta.
 
  • Gilla
nissenhj och 9 till
  • Laddar…
Nissens
M MrDizzy skrev:
Jepp, men hon han inte kräva det värdet INNAN bodelningen är klar. Hon får helt enkelt vänta.
Hmm, när jag skilde mig redde jag först ut med banken att jag kunde köpa ut mitt ex, sedan skrev vi i bodelningen att jag ägde 100% av huset i samband med att jag betalade henne. Sedan var bodelningsdokumentet underlag till att lagfarten skrevs över helt på mig.
Så visst skall man ordna upp affärerna innan bodelningen.
 
  • Gilla
Öjje6
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, när jag skilde mig redde jag först ut med banken att jag kunde köpa ut mitt ex, sedan skrev vi i bodelningen att jag ägde 100% av huset i samband med att jag betalade henne. Sedan var bodelningsdokumentet underlag till att lagfarten skrevs över helt på mig.
Så visst skall man ordna upp affärerna innan bodelningen.
Jo man kan (och det är oftast smidigast) , men man måste inte. Dvs hon kan inte kräva innan bodelning.
Och sen har du en period på nån vecka att ordna upp affärerna efter bodelningen innan "pengarna måste upp annars tar kronofogden hand om det som en part går till dem"
 
  • Gilla
Warleod och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M MrDizzy skrev:
Jo man kan (och det är oftast smidigast) , men man måste inte. Dvs hon kan inte kräva innan bodelning.
Och sen har du en period på nån vecka att ordna upp affärerna efter bodelningen innan "pengarna måste upp annars tar kronofogden hand om det som en part går till dem"
Ja, men då måste det ju vara smartare att lösa det innan bodelningen. Då slipper man ju tidspressen. Bättre att han köper ut hrenne innan och får inskrivet i bodelningen att han äger 100% av huset. Då kan hon aldrig tvinga honom till försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.