Bor i ett radhus vars takstolskonstruktion inte riktigt hållit för planlösningen. Resultatet är ett tak som går lite i vågor sett från sidan. Nu har vi monterat ett takfönster och när jag testade avrinningen med att hälla ut en flaska vatten på takpappen upptäckte jag att det läckte. Vattnet som inte går in i avvattningsrännan ovanför fönstret rinner snett in mot fönstret och läcker in i nedre hörnet. Hur vallar jag säkrast bort vattnet på takpappen under takpannorna? Finns det någon vedertagen metod?
 
Vad är bredden på ditt fönster?
 
Vi monterade ett duomontage med två 78x140 cm Veluxfönster. Jag var medveten om att taket lutade lite åt sidan så jag drog ut avvattningsrännan så långt det gick men kunde inte dra den längre än så. Undrar om en fet sträng med täta tak-klister kanske är en tillräcklig vall för att styra undan vattnet? Det eller nån slags duschlist?
 
Kan rekommendera Kuntze, Västberga industriområde Stockholm. Där finns alla gummilister etc du kan önska dig. Bl a en T-list som jag limmar dit med butylband till helgen. Borde lösa det (potentiella) problemet. Veluxsupporten föreslog att vattnet skulle ledas så att det rann förbi fönstret. Aha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.