Jag ska bygga ett innertak till hall och kök i min lägenhet. I taket sitter där olika takdosor som jag antingen kommer att "döda" eller bygga ner till innertaket med doslock.

Jag har en takdosa där det går ett rör från central till. Jag vill inte byggna ner denna dosa till innertaket utan jag vill montera bort takdosan och skarva vidare röret till en annan utanpåliggande dosa nedanför innertaket (rör bakom köksstommar med dosa fäst på vägg åtkomligt via köksskåp). Jag förstår inte riktigt hur dosan är monterad idag, om det bara är "ingjutet" i betongen eller om det är fäst på något annat vis. Hur kan jag montera bort denna dosa och använda det befintliga 16mm VP-röret för att skarva på en 16mm flexslang?

Det är alltså röret där det kommer matning ifrån.

Varför jag inte vill bygga ner dosan till innertaket är för att jag vill slipa ha ett doslock just där för estetiska skäl.

(Där det finns skador/hål i botten av dosan vet jag inte var de kommer ifrån men vad jag kan se så är det bara betong bakom dem och inga skruvhål eller dylikt).
 
  • Inuti eldosa: kablar, märkningar, skruvhål. Smuts, damm och rester finns. Tillverkarens info: "A.B. THORS, NYKÖPING, SWEDEN".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vit, smutsig plast med text och kablar; skadad yta synlig; teknisk komponent eller utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet utrymme i tak med elektriska kablar och installationskåpa för ljusarmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elnätuttag utan armatur, oskyddade kablar, gipsvägg, renoveringsarbete synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Skär loss dosan med en kniv eller liknande och bila sedan upp några centimeter av taket så att du frilägger tillräckligt av röret för att kunna få på en skarvmuff.
 
  • Gilla
rexberg
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Skär loss dosan med en kniv eller liknande och bila sedan upp några centimeter av taket så att du frilägger tillräckligt av röret för att kunna få på en skarvmuff.
Tack för svaret! Det var det jag misstänkte. Nu blir det att läsa på lite om bilning så jag inte skadar röret. Jag har en slagborr, den kanske kan användas för att bila med.
 
JanneJanne123
Jag hade provat med hammare och mejsel när det är ett så litet område, det är lite lättare att ha precision då.
 
  • Gilla
rexberg
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag hade provat med hammare och mejsel när det är ett så litet område, det är lite lättare att ha precision då.
Sant, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.