Hej!

Jag har tidigare använt mig av Wish när jag köpt HomeKit kompatibla fjärrkontakter (eller vad de nu kallas :thinking:), men valde att testa en annan leverantör nu senast. Priset per artikel var ungefär detsamma, ca 220-240 SEK (inkl frakt). Den stora skillnaden var frakttiden, 5-6 veckor på Wish och 1 vecka med DHgate som alternativet heter.

La beställningen förra måndagen och idag kom paketet, dvs grym leverans.
Men plasten på paketet var något uppskuret (inte själva paketet, men en plastfilm runtom) och intryckt var ett ihopvikt A4-papper. Se bifogad fil.
Bild av en kommersiell faktura med personlig information överstruken, för ett köp av fjärrkontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet vad det är? Skall den betalas?

Tack på förhand!
 
Det ser ju ut att vara fakturan på dina kontakter helt enkelt? Eller har du betalt på annat sätt?

(Noll erfarenhet att handla prylar på Wish eller liknande)
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
Mats-S
Hörde av en postis att man tullar och momsar alla expressfrakter, men snigelfrakterna från Kina låter man passera.
Så ta den långa frakttiden om ni vill slippa extra utgifter till Svenska Staten :beer:
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det ser ju ut att vara fakturan på dina kontakter helt enkelt? Eller har du betalt på annat sätt?

(Noll erfarenhet att handla prylar på Wish eller liknande)
Tack för svaret!

Just ordern betalde jag redan när jag beställde, så produkterna är betalda.
 
Okej då var det inte så enkelt :)

Men det står ju att skatter och importavgifter inte är inkluderade så jag tolkar det som att det är en faktura på allt utom det, dvs. dina varor. Men det verkar dumt att betala dem en gång till...
 
  • Gilla
Snooby och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mats-S John Smith skrev:
Hörde av en postis att man tullar och momsar alla expressfrakter, men snigelfrakterna från Kina låter man passera.
Så ta den långa frakttiden om ni vill slippa extra utgifter till Svenska Staten :beer:
Fast det där är ingen tullfaktura, de är på svenska. Och de kommer även om man väljer lång frakttid, handlar mer om tur eller otur, mina döttrar beställer en del därifrån, den ena har åkt på tull två gånger av tre, den andra en gång av fyra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Hörde av en postis att man tullar och momsar alla expressfrakter, men snigelfrakterna från Kina låter man passera.
Så ta den långa frakttiden om ni vill slippa extra utgifter till Svenska Staten :beer:
Tack för svaret!

Alright, det låter kanske rätt. Men ”fakturan”, eller papperslappen som tryckts in i plasten, är ju ej ställd från Tullverket eller liknande svensk myndighet. Jag får mer känslan att det är fraktbolaget DHL som önskar betalt för expressfrakten?
 
Ja, den fakturan avser själva produkten, det står ju under Goods Name. Fraktbolaget har väl ingen aning vad som finns i paketet.
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
Eftersom du redan har betalat tolkar jag det som en bipacksedel helt enkelt?
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det där är ingen tullfaktura, de är på svenska. Och de kommer även om man väljer lång frakttid, handlar mer om tur eller otur, mina döttrar beställer en del därifrån, den ena har åkt på tull två gånger av tre, den andra en gång av fyra.
Samma känsla jag har, tack Anna!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, den fakturan avser själva produkten, det står ju under Goods Name. Fraktbolaget har väl ingen aning vad som finns i paketet.
God poäng Thomas, borde vara tillverkaren som slängt i lappen.
 
Jag antar att det är en pro-forma faktura som du ska ha till dina övriga dokument. 94 USD motsvara kanske det du har betalat för varorna.
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom du redan har betalat tolkar jag det som en bipacksedel helt enkelt?
Ja, det är möjligt, men priset är inte i närheten av vad jag betalade (det dubbla).

Härligt engagemang i tråden! Tack alla :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag antar att det är en pro-forma faktura som du ska ha till dina övriga dokument. 94 USD motsvara kanske det du har betalat för varorna.
Mja, jag betalade det dubbla.

Men jag tror jag gör så här;
I och med att det inte tycks vara från staten, så ser jag ingen anledning att betala den. Kommer en påminnelse framöver så får jag hantera det då.

Tack igen allesammans, trevlig kväll!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är väl som Thomas-Blekinge skriver? Normalt ska den användas för att visa värdet på innehållet, för att kunna bestämma eventuella lokala kostnader , som t.ex moms och tullavgifter. Att du fått betala mer än vad som står, kan ju vara att du även betalt för frakt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.