Jag har påbörjat en "ful" renovering av badrummet för jag tänkte byta duschhörna. Ett av momenten är att byta silikonfogar. Då jag pillade ut en bit silikon fick jag med en bit av tätskicktet (tror jag). Tanken är alltså att fylla på med ny silikon. Badrummet är byggt 95. Hur mycket skada kan jag gjort. Det ser som flagor, dessutom misstänker/inser jag att det måste finns överlappar i hörnen. Bifogar bilder. Alla råd mottages tacksamt.
 
DSC_0110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glipan mellan kaklet (bilden från hörnet) är ca 3mm.
 
Det ser ju onekligen ut som om du karvat i något som inte är silikon. Kan du se vad plattorna sitter fast i, man ser ju inga rester av fix, så det ser lite märkligt ut på bilden.

Egentligen spelar det inte så stor roll, allt du kan göra är att trycka in ny silikon och hålla tummarna, alternativt att riva badrummet. :) Men gör en fuktmätning utifrån om några månader (om hörnet vätter mot en innervägg) och kolla att det inte läcker ut fukt där.
 
Japps, håller tummarna. Man lär ju märka om det läcker :)
 
Tyvärr märker du inte att det läcker förrän ett par år..
Så länge du inte skurit rakt in i tätskiktet såklart.

Jag tycker dock att det ser ut som lite tätskikts-lim du fått med dig!

Enligt min bedömning bör det räcka att peta i nytt silikon helt enkelt.
Någon mer kunnig kanske har någon mer konkret åtgärd.
 
T
Vafan, den klåparen som har satt dom plattorna har ju misslyckats fatalt, kan vara den bredaste silikonfog jag någonsin har sett:wow:
 
tank77 skrev:
Vafan, den klåparen som har satt dom plattorna har ju misslyckats fatalt, kan vara den bredaste silikonfog jag någonsin har sett:wow:
Är det inte bara en närbild som lurar dig då? Glipan var ju 3 mm, och papperet är väl rutat 5 mm skulle jag tro.
 
Jo, närbild. Men också tvivlaktig kakling. Tryckt in tokiga mångder silocon.

Jag har nu renoverat badrummet för ca 5000 spänn, ny komod från ikea och ny duschbabin från skånska byggvaror.
Givet att ett helt nytt kostar typ 150 papper (på 10 år) så måste detta hålla minst 4 månder för att betala sig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.