Jag har låtit en firma måla om mitt enkelfalsade plåttak, eftersom färgen flagnat bort på större delen av taket. Igår tog jag mig upp för att titta hur resultatet blev eftersom målaren sa att det var färdigt.

Jag har bara målat inomhus, och fasad utomhus själv så när det kommer till tak vet jag inte riktigt hur bra man kan förvänta sig att resultatet blir vid en takmålning. Men min första reaktion var att det såg rätt dåligt utfört ut. Det är färgrinningar (heter det så?) överallt och maskeringen måste ha varit högst tveksam eftersom det är takfärg på min nymålade fasad i kanterna och på en takfotsbräda som jag precis målat.

Bifogar bilder. Den nya takfärgen är alltså det gröna.

Vad tycker ni jag ska göra? Vara nöjd och pröjsa fakturan, eller har ni några sakkunniga åsikter att de gjort.... ett tveksamt... jobb.

20130530_121243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130530_121528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är inte färgen på taket främst för att hindra rostangrepp? Och kommer någon någonsin att se taket på nära håll?
 
Hellre för mycket än för lite färg på takplåten!

Om man bara gör en strykning är det nog lätt hänt att man missar en del om det inte läggs på flödigt.
 
Anlitar man inte proffs för att det ska se proffsigt ut?
Hellre för mycket färg, än för lite? Varför inte hälla ut ett par hinkar färg på taket istället för att köra med roller/pensel? Kvalitetstänk, hehe.
 
isolde skrev:
Anlitar man inte proffs för att det ska se proffsigt ut?
Hellre för mycket färg, än för lite? Varför inte hälla ut ett par hinkar färg på taket istället för att köra med roller/pensel? Kvalitetstänk, hehe.
Färgen måste "gnos in" i ytan med borste/pensel för att täcka riktigt.

På vad sätt menar du att det är högsta kvalitet att färgskiktet ligger på minimumgränsen?


hehe :confused:
 
Läs med förståelse, eller citera där jag menar att tunnaste färgskikt vinner. Dessutom om du tycker att arbetet på bilden är verk av ett proffs, och fullgott utfört, så har vi inte mycket att diskutera om.

TS:en är missnöjd med finishen, och det ska han vara. Underarbetet syns ju tydligt. Om plåttakets temperatur varit för hög, eller om målaren inte brytt sig om ytfinishen låter jag vara osagt.
 
Redigerat:
Det är klart att "underarbetet" eller kvarvarande färgkanter efter skrapning el blästring, syns. Det är väl ingen fara. Det vktigaste är ju att det är skrapt, rengjort och att den nya färgen täcker. Det är ju inte snickeri utan ett rostskydd.
 
Trots bra bilder är det svårt att avgöra huruvida detta är ett professionellt jobb el inte. I mina ögon ser det ok ut. Jag gissar att det ser ut såhär på många ommålade tak.

Normalt ser man ju inte tak på nära håll, och då det tar längre tid att måla, (och göra underarbetet), för optimal finish, så känns det naturligt att slafsa på lite extra flödigt för ett fullgott täckande resultat med kortast möjliga arbetstid.

Det viktiga är ju att skydda taket/plåten, och att underarbetet är riktigt utfört så att färgen sitter ordentligt/länge. Tyvärr märks ju inte hur professionellt arbetet blivit utfört förrän åtskilliga år senare, (såvida det inte är extremt dåligt gjort, dvs oproffessionellt).

Det här visar hur oerhört viktigt/avgörande det är att noggrant specificera vad man vill ha gjort, (resp inte gjort), när man köper in tjänster. Olyckligtvis är det svårt att specificera när man inte är ett erfaret proffs... Det är ju oftast därför man köper in tjänsten.

Om även estetik kommer in i bilden så blir det riktigt svårt. Här finns inte nämnvärt med fakta att luta sig mot, utan det är ju högst individuellt. Att det dessutom i allmänhet råder ett inverterat förhållande mellan högt arbetstempo och estetiskt utförande medför naturligtvis att detta är ett minerat område.
 
Jag inser att jag borde fotat ytan efter tvättning och rengöring - innan målning. Min poäng är att det känns som målaren bara "slabbat på" den släta, plåtrena ytan och struntat i att det runnit lite överallt. Dessutom är en större yta allt annat än slät för att man målat precis innan ett regn, som således gjort tydliga märken.

Men då tolkar jag forumet som att eftersom det syns väldigt lite på från marken och det viktigaste, att taket är ordentligt täckt med nya färgen, är uppfyllt så får jag nöja mig.

Tack för era svar.
 
Tycker inte man ska vara rädd för att lyfta frågan med målaren.

Nu har du ju hört här att "det är inte hela världen" och det är ju bra att ha i bakhuvudet när du lyfter ftågan. Men är man inte nöjd så är man inte, man måste ju då få framföra det så målaren kan ge sin bild av det.
 
Har firman lovat dig någon garanti på arbetet?
 
Ja, men det finns ju ingenting som beskriver kvaliteten på finishen.
 
I ärlighetens namn så vet jag inte vad man kan förvänta sig för finishnivå på ett sprutat (?) tak eftersom jag bara ser dem på håll hela tiden :p. I vanliga fall börjar man ju tvivla på funktionen, som är a-ö inom metallmålning, när det är slabbigt gjort men har du fått en garanti så lär firman vara hyfsat säkra på vad de gör.
 
Det är målat med roller och pensel. Nå, jag ska ta diskussionen med firman om att jag tycker det ser rätt trist ut.
 
Det är ju bra för sådana färger skall alltid strykas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.