Jag vet inte om det bara är jag som verkar ha otrolig otur med hantverkare, men de verkar alltid följa samma mönster här. De lovar att ringa tillbaka inom kort med en passande tid för att komma och titta och ge en offert. Detta skjuts upp mellan en och två månader på grund av glömska, semestrar, sjukdom och allt möjligt. När de väl kommer hit så mäter de och hummar och antecknar och lovar sedan att återkomma med en offert inom en vecka. Detta kan sedan dröja mellan tre och tjugo veckor.

Nu senast igår fick jag en offert på en stödmur jag ska bygga. Den ska hålla inne lite jord, då jag vill ha en rabatt istället för en slänt på platsen. Slänten i sig är redan stabil, ligger där den ligger sedan tjugo år tillbaka. Muren ska vara en knapp halvmeter hög och arton meter lång, med en trappa i. Nedanför muren ska det läggas en enkelrad gatsten för att underlätta vid gräsklippning. Gatstenen ifråga har jag redan. Den ligger här i en hög och väntar, och vi stod båda och tittade på den.

Här är offerten jag fick:

- Gjuta grund för mur 60 timmar
- Bygga mur 200 timmar
- Bygga trappa 40 timmar
- Stenläggning framför muren 20 timmar
------------------
320 timmar x 450 kr inkl moms = 144 000

Gräv maskin + dumper 15 000 kr
Sprängsten 10 000 kr
Grovbetong 10 000 kr
Form + armering 2 500 kr
Gatsten ca 2 500 kr

Frakt 2 500kr

Att gjuta ett betongfundament skulle alltså ta en och en halv arbetsvecka, och att lägga ut gatsten i en enda rad, framför en redan befintlig mur (som då blir ett ganska hyggligt riktmärke) skulle ta motsvarande en halv arbetsvecka? Jag undrar om detta kan vara dolda kameran. han har också fräckheten att uppskatta stenens kostnad till 2500 kr trots att den redan ligger här, men okej det kanske han har glömt. Men styckpriset blir fortfarande över 15 kr styck för sten som man kan köpa för 7 kr enligt en snabb priskoll på nätet. (Själv köpte jag mina för 1,30.)

Några tankar om denna offert? Det enda jag ser som rimligt är möjligen priset på själva sprängstenen, dess frakt och armeringsmaterialet...
 
Visst är det i överkant men det är rätt många moment som ingår, t.ex. gjuta grund så ska det grävas ur, jämnas till, makdam, paddas, makdam, paddas, armering, blanda betong, gjuta...
Gjutform för trappa tar sin tid, och samma underarbete där. Stenläggning måste det också grävas ur och paddas och jämnas till för... Allt tar tid och byggaren behöver ju reservera sig lite och det kanske är så att han inte egentligen vill ha jobbet och då drar de till ytterligare lite.
Lägg ut en förfrågan på Servicefinder och Offerta och se vad du får in.

OBS! Betala i efterskott!
Material är det dock vanligt att man får betala löpande.
 
Jag är helt övertygad om att han inte vill ha jobbet. Tycker det vore ärligare att säga det än att sitta och hålla på offerten och sedan skicka en saltad sådan.
 
Som sagt det är ett ganska stort jobb att göra en stödmur. Dränering antar jag ska in under hela och anslutas till dagvatten också. Dom ska ju lämna garanti och då vågar dom inte chansa så mycket tror jag.

Hur hög är muren? det enda som kanske låter lite högt är 200h för att stapla sten då ofta grävandet, dräneringsslang, fyllnad, padda är det stora jobbet. Här skulle dessutom det gjutas på dessa timmar. Så 60h för hela det jobbet + grävmaskin/dumper + betong låter som ett helt fantastiskt prisvärt erbjudande.
 
Jag tycker det låter lite i överkant. Behövs det verkligen gjutas i botten? Räcker det inte med att gräva ur och padda? Välj sen en mursten med låsklack i bakkant samt ev. lägg nät för att det inte ska dra sig framåt.

Även om de så ska handgräva ett 18 meters dike, c:a 30 cm djupt, så klarar man det på 8 timmar. På med 0-18 och padda. Stocka av, lägg ut mursten. Sen vidare lager på lager. Sten och grus kostar c:a 100 kr / ton och frakten brukar vara 1000 - 1500 kr beroende på lastbil. Ofta kan du få med 8-12 ton på en transport.
 
Det är just detta som är det fina i kråksången, vi lever i ett land med sk avtalsfrihet.

Mao så står det fritt entreprenören att begära vad denne vill för sitt arbete, och det bästa av allt det står dig fritt att tacka nej av vilken anledning du vill, tex. att du tycker det är för dyrt. Bra va !
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Frånsett priset, varför lämnar han en offert i det formatet, alltså noggrant specat varje moment, en timkostnad och en summa?

Är det ett fast pris? Eller ett löpande? Eller ett uppskattat pris?

Vad händer om det bara tar 55 timmar att gjuta grunden? Drar han av fem timmar då? Om det i stället tar 65 - ska han lägga på fem timmar då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.