Hej!
Vi planerar att bygga en inglasad altan till vårt radhus och håller nu på med bygglovsansökning. Gården är drygt 7 meter bred och på varje gård finns ett litet förråd som är drygt 1,5m brett och står precis vid tomtgränsen. Planen är att bygga altanen från förrådsvägg till förrådsvägg. Vi tänkte även bygga ett trädäck utanför då vi har en ytterst liten gräsmatta innan det blir berg.

Håller nu på med situationsplanen och funderar på hur man ska måttsätta. Hur sätter jag ett mått som är 0 då vi tänkt bygga till tomtgräns?

Bifogar en bild på hur långt jag kommit. Vore jätteglad för lite hjälp i rätt riktning. 32 är vår.

Kan även tillägga att flera grannar har byggt liknande altaner/uterum och även vi har ett idag men det är väldigt slitet.
 
  • Situationsplan med måttangivelser för en tänkt inglasad altan vid ett radhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan bara skriva att den läggs i tomtgräns.

Kartan ser väldigt gammal ut, är du säker på att kommunen kommer godkänna denna? Generellt ska inte kartunderlaget inte vara äldre än 2 år.
 
Stort tack för svar! Typ rita en pil och skriva?

Jag vet inte. Men ja det är en gammal karta men det var den jag fick skickad till mig kär jag bad kommunen om underlag till situationsplan. Slipper gärna kostnaden med att ta fram en ny karta.
 
O
S stalf skrev:
Stort tack för svar! Typ rita en pil och skriva?

Jag vet inte. Men ja det är en gammal karta men det var den jag fick skickad till mig kär jag bad kommunen om underlag till situationsplan. Slipper gärna kostnaden med att ta fram en ny karta.
Det kan vara så att du fick situationsplanen från själva ärendet när det hanterades 19xx?

Kolla på kommunens hemsida om det står något krav på vilket typ av underlag för situationsplanen som behövs för en tillbyggnad.
 
Det varierar väldigt mycket mellan kommuner hur bra karta de kräver för mindre utbyggnader.
Nyligen när vi sökte bygglov för utbyggnad av fritidshuset, upptäckte jag att huset ligger dels lite vridet, dels ca 2m fel i sidled.
Kommunen ville ha situationsplan, jag utgick från planen i ursprungliga bygglovet, men skrev inte ut avstånd till tomtgräns, för det skulle ju inte stämma.
Fick komplettera, då mätte jag avstånden på lantmäteriets flygfoto, och ritade in både bef. hus och utbyggnad på ”rätt” plats, jag beskrev förfarandet i ett meddelande till handläggaren, som accepterade det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.