Kan man måla med silikatfärg på spacklad vägg i källare?

Vår byggfirma har spacklat väggarna och sedan slipat i stället för att slipa bort färgen som det var sagt.
Vi har redan köpt in silikatfärg, så undrar om det går att måla silikatfärg direkt på spacklad och slipad vägg?
 
Det går, men det väsentliga är ju vad för färgtyp som är under spacklet. Är det en tät färg så spelar det ju ingen roll om du målar med silikat nu.
 
  • Gilla
Mortsken och 3 till
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Det går, men det väsentliga är ju vad för färgtyp som är under spacklet. Är det en tät färg så spelar det ju ingen roll om du målar med silikat nu.
Tack för svar.
Färgen som är under spacklet nu har troligen suttit många år och vet inte vad det är för sorts färg. Men den verkar ha suttit bra då den inte lossnat från väggarna.
Dom här bilderna är från innan dom spacklade väggarna.
 
  • Försummad inomhusmiljö med flagnande färg och synliga skador på väggar och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röda väggar, svarta och rostfärgade rör, skadad takanslutning, mörk hörna av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk vattenyta vid tegelkant, brunt trästycke framför, lite skräp och spindelväv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rödmålad vägg med synliga sprickor och en utstickande hörna. Det finns slitage och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En orange vägg med grå sockel, rör, lamputtag och en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
Var det avtalat att de skulle slipa bort befintlig färg? Fastpris eller timme? Vad meddelade de för anledning till att inte slipa bort färgen?

Beroende på svaren hade de vackert fått komma tillbaka, göra om, göra rätt
 
  • Gilla
Mortsken och 2 till
  • Laddar…
I
Det är högst troligt färg som inte andas, d.v.s plast eller liknande. Det finns ingen anledning att slösa syr silikatfärg på en sådan grund, den kommer ändå inte andas(som är silikatfärgen främsta egenskap). Att slipa bort all färg är oftast ett ganska stort och dammigt jobb.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Då skulle jag försökt komma ner till färgen och tagit en flaga av varje rum (räcker med en bit om ca 5x5cm) Sen hade jag tagit flagorna och traskat till en färgbutik som kan göra enklare analyser av färgtyp vid disk.

Har du en målad yta som har hållt bra över år, oavsett om de är inne eller ute så byter du inte system eller färgtyp. Det är BARA dumt.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
T ToT15 skrev:
Tack för svar.
Färgen som är under spacklet nu har troligen suttit många år och vet inte vad det är för sorts färg. Men den verkar ha suttit bra då den inte lossnat från väggarna.
Dom här bilderna är från innan dom spacklade väggarna.
namnbyte namnbyte skrev:
Var det avtalat att de skulle slipa bort befintlig färg? Fastpris eller timme? Vad meddelade de för anledning till att inte slipa bort färgen?

Beroende på svaren hade de vackert fått komma tillbaka, göra om, göra rätt
Ja det var avtalat. Fastpris.
Vi såg att de bara spacklat när vi kom förbi och tittade en dag, då sa dom att de bara hade spacklat och sen slipat.
Fick inget bra svar på varför.

Problemet är att vi måste flytta in nu i veckan och då måste alla såna jobb vara klara.
Så funderar på att man isåfall kan göra avdrag på avtalet.
 
T ToT15 skrev:
Ja det var avtalat. Fastpris.
Vi såg att de bara spacklat när vi kom förbi och tittade en dag, då sa dom att de bara hade spacklat och sen slipat.
Fick inget bra svar på varför.

Problemet är att vi måste flytta in nu i veckan och då måste alla såna jobb vara klara.
Så funderar på att man isåfall kan göra avdrag på avtalet.
Men det är ju en jätteskillnad i att slipa bort all färg mot att spackla lite.
Vad har ni betalat ?
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Men det är ju en jätteskillnad i att slipa bort all färg mot att spackla lite.
Vad har ni betalat ?
Japp jag vet 😞
Vi har gjort totalrenovering av villa så sprider är ju inbakat i hela summan för allt jobb.
 
Är det avtalat att slipa bort färgen och de bara spacklat är det ju en enorm skillnad i arbetstid. Så du ska få tillbaka eller slippa betala en ansenlig summa.
Har precis slipat bort färg i ett rum i min källare för att den färgen inte andades. Det är ett omfattande jobb som dammar som FAN.

Jag hade aldrig accepterat den förändringen utan att detta diskuterades och det bevisats att färgen som sitter där andas.

Gör om gör rätt. Blir bara svårare sen.
 
  • Gilla
ToT15 och 2 till
  • Laddar…
Precis så som Mortsken skriver. Det är ett häst jobb som dammar satan.

Se till så att detta blir gjort, vik inte en tum på det.

Landar ni i avdrag på pris, så ta in en offert av en annan firma och sedan använda den summan som påtryckning medel. Ger er lite råg i ryggen på vad det kostar, sen får man hitta någon förlikning där emellan mot den summan era hantverkare erbjuder.
 
  • Gilla
ToT15 och 1 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Är det avtalat att slipa bort färgen och de bara spacklat är det ju en enorm skillnad i arbetstid. Så du ska få tillbaka eller slippa betala en ansenlig summa.
Har precis slipat bort färg i ett rum i min källare för att den färgen inte andades. Det är ett omfattande jobb som dammar som FAN.

Jag hade aldrig accepterat den förändringen utan att detta diskuterades och det bevisats att färgen som sitter där andas.

Gör om gör rätt. Blir bara svårare sen.
👍🏻 ändå hade de hyrt en betongslip och slipade alla golv och tak men tog då inte väggarna som skulle gjorts.

Så om färgen som sitter där, inte andas, och man då målar på med silikatfärg så stänger alltså den bakomliggande färgen fortfarande in fukt? Har jag förstått rätt då?

Hur fasen kan man få fram vad det är för sorts färg som sitter?
 
T ToT15 skrev:
Så om färgen som sitter där, inte andas, och man då målar på med silikatfärg så stänger alltså den bakomliggande färgen fortfarande in fukt? Har jag förstått rätt då?
Ja
 
  • Ledsen
ToT15
  • Laddar…
Har ni betalt?
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Vilken typ av spackel har de använt?
Jag har läst i en annan tråd här på BH att vanligt väggspackel kan mögla om det används på fuktig källarvägg.

/M
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.