Jag vet att detta har avhandlats mer eller mindre med några års mellanrum, men jag finner ingen bra metod helt enkelt.

Hej! Jag har köpt en häll från Siemens vid namn EH651FN17E.
Den ska sitta i ett 60-skåp med lådor under, som sig bör.
Enligt manualen så _ska_ det vara en 2cm luftkanal ner till golvet/sockelutrymmet. Hur i hela hälsingland går man till väga på ett smidigt sätt? Att flytta ut underskåpen vill jag slippa. Det är knappt 110cm till andra sidan av köket så att säga.
Enligt epoqinstruktion så är främre tvärribban i skåpet bytt mot en stålbygel.

Alternativ jag ser:
1. Flytta ut alla underskåp 2cm (kommer ej på fråga).
2. Hålborra/såga ur på botten av stommen mot väggen.
3. Ta bort baksidan av stommen (luften kan ändå inte passera då jag har ställt köket på en regel...).

Fler förslag? Som jag har förstått det så ventilerar siemens nedåt...

Ps.Siemens artnr 680502är tydligen någon typ av avskärming om man vill ha kvar övre lådan men få en "fabriksgjord" plastbit som distanserar och skyddar mot undersida häll. Smidigt!

http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/hällar/EH651FN17E.html Klistrar in länk till sida med instruktion. Chrome fungerar dåligt för nedladdning av manualer.
 
Redigerat:
Det vanligaste och lättaste är att göra hål i hyllplanen ända ner till golvet. Det ska vara rektangulära hål (INTE runda hål).
Hålen ska vara 550x45mm
 
Tackar!
Läste igenom manualen igen och spånade... Kom fram till att den främre metallribban på skåpet är ju för ventilation. Vill inte flytta den bak mot väggen så jag flyttade ner och kapade sönder den där regeln i bakkant så luft i den mån den kan får ventileras bakom skåpen. Pga skev vägg så blir det runt 1cm i ovankant.
Samtidigt hålborrade jag botten av skåpet med 25mm hål.
Dvs nu finns det iaf 3 vägar för luften varav dock ingen är optimal. Men det känns som att jag tar detta lite mer seriöst än andra också:)
Efter att du skrev att man inte skulle ha runda hål så kapar jag upp mellan dem med sticksågen! 20150315_140112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bra att du tar detta med ventilation seriöst. Får du problem med hällen under garantin, och
ventilationen är bristfällig/icke existerande så gäller inte garantin.

Den främre metallribban bör du ha kvar där den är, så du får ca 5mm luftspalt fram.
Hällen skickar nämligen ut den varma luften framåt.
Detta är inget som Siemens kräver, men jag brukar alltid rekommendera det.
De flesta andra tillverkarna kräver 5mm luftspalt fram.
 
Själva hålet i botten av skåpet blev 6x kanske 40cm helt öppet så det ska duga:) det blir ju lådor med generös förbiströmning så värmen hittar sig ner allt. Det är jag säker på.
Ja garantin känns viktigt... Sen vill man inte bygga dåligt när man bygger nytt... Sånt får skojare syssla med:)

Som jag förstår av Siemens bruksanvisning och deras smidiga inbyggnadsdokument så ventilerar den luften nedåt, inte framåt som på många andra hällar. Kan i praktiken ha helt fel dock. Som du skriver :)
Har som sagt den kvar. Detta blir nog kanon!

Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
berres
  • Laddar…
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.