Är det någon som har byggt med Sidensjöhus och har något att dela med sig,
både positivt:) och negativt:(. Gärna i de södra delarna av Sthlm.
De verkar vara så att de har ett fast pris på "rubbet". Ingår då verkligen allt?.
Dom vill att man skriver under 3 kontrakt,ett på tomten,ett på hussatsen och ett på
entreprenaden. Kan det verkligen kallas totalentreprenad?.
Hur är kvaliten på husen?, etc. etc. Jag vill veta allt.
Tack på förhand.
// Johan




 
JSU skrev:
Dom vill att man skriver under 3 kontrakt,ett på tomten,ett på hussatsen och ett på
entreprenaden. Kan det verkligen kallas totalentreprenad?.
Nej, det är delad entreprenad. Totalentreprenad är när du enbart skriver ett enda kontrakt på hela husbygget, inklusive grund, projektering, material och arbete.

Men tomtkontraktet ligger utanför allt det, det brukar inte ingå i någon entreprenadform vad jag vet.
 
Alla 3 avtal skall vara utställda mot samma företag, d.v.s.
Sidensjöhus?.
 
Det är ändå delad entreprenad. :-/

Det kanske ringer någon klocka när företaget tar sig tid med extrajobbet att formulera flera kontrakt trots att det är enklare att bara skriva ett...?

De vill inte ta det formella ansvaret det innebär att bygga på totalentreprenad. Sen är det nog så att i praktiken spelar det inte nån roll för dig som byggherre, men det vet du ju inte förrän efteråt.
 
De hävdar själva att det endast beror på att det förenklar för dem att hålla reda på sin egen administration / ekonomi :-/.

 
JSU skrev:
De hävdar själva att det endast beror på att det förenklar för dem att hålla reda på sin egen administration / ekonomi  :-/.
Om de kallar det för totalentreprenad försöker de lura dig. Rejält.

Visst blir det enklare för dem med tre kontrakt. Då slipper de en massa ansvar.

 
Om de kallar det för totalentreprenad försöker de lura dig. Rejält.

Visst blir det enklare för dem med tre kontrakt. Då slipper de en massa ansvar.
De kan ju inte gärna skylla på varandra eftersom det är samma företag.
Förklara gärna för mig hur du menar?.
 
Är du säker att sidensjöhus byggerhuset? Normalt med de flest jag varit i kontakt med erbjuder "allt" men med olika kontrakt. Ett för huset , materialsatsen från sidensjöhus, ett med säljaren, som ordnar övriga entreprenader. Dvs säljaren är väldigt ofta inte anställd av husleverantören men han arbetar åt dem.

Ansvarsmässigt borde det inte vara några problem om du skrivit ett, två eller tre avtal med samma säljare. Du har ändå bara en motpart.

För mig blir det många avtal... usha mig... och inte ens med samma företag... Men det skall gå det också.
 
Jonas_O skrev:
Ansvarsmässigt borde det inte vara några problem om du skrivit ett, två eller tre avtal med samma säljare. Du har ändå bara en motpart.
Så länge man har klart för sig att det är olika ansvarsfördelning mellan byggherre och entreprenör(er)/husföretag för de olika entreprenadformerna så behöver det inte bli något problem. Delad entreprenad eller generalentreprenad ställer större ansvar på dig som beställer huset jämfört med totalentreprenad.
 
Vi tillträder vårt nybyggda Sidensjöhus inom kort och jag törs redan säga vi är klart nöjda. Både vad gäller bemötandet från Sidensjöhus i våra kontakter med dem och vad gäller kvaliteten på huset. Att Sidensjöhus står sig väl bland trähustillverkare märks också när man talar med byggare som har erfarenhet av att jobba åt olika husleverantörer. Det är gedigna hus helt enkelt.
 
jag har hört från andra som byggt sidensjöhus att budgeten överskridit med ca 1/2 mille.Tex några som byggt i Länna.
 
Vi har enbart positiva erfarenheter från vårt nybyggda Sidensjöhus , det är vårt tredje hus vi bygger så vi kan
det här med att bygga hus ganska bra. Inget annat hus som vi byggt har fungerat så bra under byggtiden ,allt har stämt perfekt :)till och med kalkylen. Dessutom
är byggtiden extremt kort för våran del endast 3 veckor.
Vi kan verkligen rekommendera Sidensjöhus.
 
Hejsan Artur och xpert.
Vad kul att höra att Ni är nöjda med Sidensjöhus.
Var någonstans har Ni byggt?.
Hade Ni också ett fast pris på allt?.
Hur var möjligheterna att pruta?.


 
Artur och xpert;

Vilken hustyp har ni byggt?

och som sagt, i vilken del av vårt avlånga land??

Vilket Sidensjö-kontor har ni haft som kontakt?

Har ni ingen hemsida, vore kul att se bilder!
 
Undrar var Artur och xpert tog vägen??.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.