Claes Sörmland
redarn redarn skrev:
Den enda chansen är nog om det står någon utfästelse eller liknande i kontrakt eller bilaga. I mitt frågeformulär finns tex. utfästelse:

Finns erforderliga bygglov? Ja

Möjligtvis finns för TS någon utfästelse som innebär att avloppet ska ligga på fastigheten eller ha erforderliga lov.

Detta är dock osannolikt. De frågeformulär jag sett har specifikt fokuserat på att lov finns från myndigheter, inte från grannar.

Men värt att läsa igenom för TS.
Typiskt sett är nog den utfästelse som finns vid köp av småhus med enskilt avlopp av typen: "Avlopp och vatten: Enskilt." Sen förväntas man undersöka det. Någon gång kanske man har bifogat senaste provresultat för brunnsvattnet.

Att gräva ned sig i de tekniska detaljerna för det enskilda avloppet och brunnen är ju annars en av de centrala sakerna man borda ägna tid åt som köpare eftersom detta är dyra saker som är behov av återkommande underhåll. Jag menar efter att man har känt in om man vill köpa fastigheten med dess hus.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
M MiniMii skrev:
Vi ska sälja vår fastighet som vi ägt i 2 år.
Nu har vår närmaste granne berättat att vårt avlopp delvis ligger på hans mark.
Marken tillhörde vår fastighet när 3 kammarbrunnen grävdes ner och fanns alltså där när han köpte marken.

För 3 år sedan gjorde tidigare ägare av vår fastighet om avloppet och då har han enligt markägaren lagt delar av avloppet på dennes mark.

Detta var inget som framkom när vi köpte för 2 år sedan utan det fick vi veta nu när försäljningen blev aktuell.

Vi har nu diskuterat med markägaren om ett servitut och det skulle gå att ordna. Mycket samarbetsvillig farbror ska tilläggas.

Han hade kollat upp med Lantmäteriet om kostnader och det skulle landa på 40000:(!?) för ett servitut och han ville ha en slant för kränkningen av hans fastighet.

När jag gogglar kan jag bara hitta en avgift på 375:- för handläggningen och inskrivning av servitutet. Någon som nyss gjort och kan bekräfta detta eller ha mer info?

Dessutom fick vi information om att kommunen som godkänt anläggningen har gjort fel om dom godkänt utan ett riktigt servitut?

En annan fråga som en bekant påpekade var om detta kan gå under dolda fel eller ej? Någon som vet?

Det börjar bli rejält bråttom för vår del då vi har visning på tisdag och tillträder vår nya fastighet 27/6.

Någon som någon typ av input tankar eller liknande så är allt välkommet!
Jag har skrivit ett servitut med området beskrivet och inritat på bifogad karta och lämnat in. Inte svårt alls. Betalar bara avgiften. 40 000 verkar vara hittepå i det blå.
 
jaktstugan jaktstugan skrev:
Jag har skrivit ett servitut med området beskrivet och inritat på bifogad karta och lämnat in. Inte svårt alls. Betalar bara avgiften. 40 000 verkar vara hittepå i det blå.
Nej, det är olika typer av servitut. Om Lantmäteriet ska bilda ett servitut lär det (minst) kosta kring 40 000 kronor, Lantmäteriet är dyra. Att däremot skriva ett eget servitut och få det inskrivet i fastighetsregistret kostar inte mycket, 375 kronor. Du får hålla isär reglerna om officialservitut och avtalsservitut, det är helt olika lagrum, fastighetsbildningslagen och jordabalken vilket medför tämligen olikartade förutsättningar för de olika servitutstyperna.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F Falckman skrev:
I eventuella ersättningsförhandlingar med grannen kan det vara bra att veta att LM kommer ta (minst) 40K i förrättningskostnader för handläggningen, utöver den ersättning grannen ska ha, där har ni också förhandlingsutrymmet. Vill er granne ha en ersättning som överstiger 40K kan ni lika gärna sätta LM på att (i värsta fall) tvångsbilda servitutet (om det ens är möjligt). Så länge ersättningen understiger 40K blir det en bättre affär för er att inte blanda in LM. Den absolut dyraste lösningen kommer vara om det inte finns möjlighet att tvångsbilda servitutet, men ni vill samtidigt bilda det genom lantmäteriförrättning. Detta eftersom ni då dels behöver hantera LMs höga handläggningskostnader och grannens ersättningsanspråk, så undvik helst det.
Men tänk också på att väga in vilket belopp grannen skulle få om det var LM som bestämde ersättningen. Ger ni med råge över det så finns incitament att skriva ett avtalsservitut även om ni inte pungar ut så mycket som 40 000.

Det är området mellan vad ni skulle behöva betala och vad han skulle få om det var LM som bestämde som är förhandlingsutrymmet. Fördela nyttan av att skippa dem på ett juste sätt emellan er, eventuellt med avdrag för en peng till någon som skriver papperna om ni känner er osäkra på den biten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Men tänk också på att väga in vilket belopp grannen skulle få om det var LM som bestämde ersättningen. Ger ni med råge över det så finns incitament att skriva ett avtalsservitut även om ni inte pungar ut så mycket som 40 000.

Det är området mellan vad ni skulle behöva betala och vad han skulle få om det var LM som bestämde som är förhandlingsutrymmet. Fördela nyttan av att skippa dem på ett juste sätt emellan er, eventuellt med avdrag för en peng till någon som skriver papperna om ni känner er osäkra på den biten.
Ja det har du så klart rätt i, jag borde kanske varit lite tydligare i hur jag uttryckte mig. Även om LM kan göra en uppskattning av värderingen mellan tummen och pekfingret så kommer ju en officialvärdering inte göras fören en förrättning redan är igång och dessutom rendera en hel del timmars arbete, vilket snabbt leder till höga förrättningskostnader.
 
F Falckman skrev:
Ja det har du så klart rätt i, jag borde kanske varit lite tydligare i hur jag uttryckte mig. Även om LM kan göra en uppskattning av värderingen mellan tummen och pekfingret så kommer ju en officialvärdering inte göras fören en förrättning redan är igång och dessutom rendera en hel del timmars arbete, vilket snabbt leder till höga förrättningskostnader.
Sen blir det så klart en del gissande i vad en ersättning verkligen skulle landa på.
Och en fråga om TS och grannen tror samma sak.

Men det är väl rätt väl utmejslade principer som LM går efter, så om man vill hitta uppgifter hur det brukar räknas så tror jag den som är insatt kan avgöra det ganska väl. Kan dock var värt att bjuda med en viss marginal för att slippa det jobbet, så länge det är en vettig nivå av förväntan som grannen håller sig inom.
 
Nu har historien löst sig på ett smidigt sätt!
Tack för alla svar!
Vi kontaktade Lantmäteriet och fick information om att det finns ett servitut på avloppet. Det dröjde med återkoppling från dem då det va gammalt.

Det var skrivet -90 när markägaren köpte marken från vår fastighet och då låg redan delar av avloppet där.
Servitutet har skrivit mycket fördelaktigt för vår fastighet. Vår fastighet har rätt att nyanlägga, förändra, utveckla och massa andra saker på marken, finns ingen begränsning i omfattningen på ytan i servitutet.

Det är markägaren själv som skrivit under det också 😅

Det var otroligt lättande att få den informationen!
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
M MiniMii skrev:
Det är markägaren själv som skrivit under det också 😅
Och du som tyckte han verkade hyvens, när han i praktiken försökte skinns dig på pengar i en utsatt situation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.