Hej!
Undrar om jag är ensam om att ha råkat ut för följande problem.

Jag har sedan ca 8 år tillbaka en Grohe Zedrablandare i mitt kök. En toppenblandare som verkligen utstrålar kvalitet rakt igenom och även kostade en frisk slant

För ca 4 veckor sedan fick jag en vattenskada i köket då den korta stålomspunna anslutningsslangen till kallvattnet sprang läck mitt i natten. Rejält mycket vatten han läcka ut innan jag upptäckte detta.
Jag stängde snabbt av vattnet , började torka upp och ringde till försäkringsbolaget. Vattnet hade även nått nedervåningen och det droppade friskt från taket därnere.

Jag satte mig sedan i bilen och åkte till lokala VVSfirman och hade turen att få tag på en ny slang som jag satte dit.
För att vara på säkra sidan att allt blivit tätt så lät jag diskbänksskåpet vara tomt och kollade med jämna mellanrum att slangen jag precis bytt verkligen blev tät.

Tur var väl det. Efter 2 dagar börjar det läcka igen! Denna gång var det den andra slangen som börjat läcka. Även den mitt på nätstrumpan. Reparationerna av vattenskadan hade ju inte påbörjats än och jag upptäckte läckan så pass tidigt att inget allvarligt han ske.
Köpte ytterligare en slang och tyckte att detta måste vara ett seriefel eller att jag kanske kommit åt den andra slangen när jag bytte den första...

Allt frid och fröjd väntade dock fortfarande på att få själva fuktskadan fixad.

Nu till det som får mig att skriva detta brev och även ett till Grohe..
I förrgår natt började det läcka igen !!!
Denna gång mitt på utgående slangen till diskmaskinen.

Alla mina 3 slangar av samma konstruktion har börjat läcka inom loppet av 4 veckor!!!

Ingen misshandel av slangarna har förekommit. Dom har suttit på samma plats sedan de var nya. Vad jag vet har inga förändringar skett vad gäller vattentryck och jag har inte haft vattnet avstängt mer än i samband med dessa läckor. Jag bor i ett stort villaområde i en närförort till Stockholm.
Gemensamt för alla 3 slangar jämfört med de nya är att de ser ut att ha utvidgats rejält under själva strumpan. Slangen verkar ha utmattats för att till slut springa läck..

Är detta ett känt problem ? Är det bara jag som har drabbats eller är det en våg av läckage som nu börjar p.g.a ett seriefel eller undermålig kvalitet i just dessa slangar?

Vill inte oroa någon i onödan men man kan ju undra..
 
Tja, slang är slang och det håller inte i evighet.
Kopparrör är säkrare.

Protte
 
Protte

Men 8 år ? Är det meningen att man skall byta dessa slangar vart 6:e år för att inte råka ut för vattenskador? Det borde ju i sådana fall stå i skötselanvisningen till blandaren... Slangarna är ju en del av blandaren och skall ju användas.

Roger
 
Prototypen har rätt, men att slangarna är slut efter 8 år känns lite klent. Kan mycket väl vara så att du råkat på en serie slangar med dåligt material.
 
Jo det var ju lite så jag tänkte.

Man springer ju normalt inte och byter slangarna till sina blandare vart 6:e år för att undvika vattenläckage heller.
Slangarna är ju special och levereras ju med blandaren för att användas. Om detta är ett seriefel så är det ju extremt allvarligt.
Min skada kommer säkert att kosta försäkringsbolaget 30-40.000:- Och detta troligen, skall understrykas troligen pga av ett materialfel. Tänk om det finns tusentals liknande slangar därute som sitter dolda under diskbänken och bara väntar på att börja pissa när som helst... Det var mycket vatten som kom under natten hemma hos mig..

Förhoppningsvis var det bara en dålig sekund i fabriken just när alla mina 3 slangar tillverkades men sannolikheten är ju stor att många fler är defekta om alla mina 3 var det....

Är detta ett känt problem?
 
Om dessa slangar sitter på varmvattnet, så kolla att säkerhetsventilen till VVB funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.