Hej jag köpte en begagnad scheppach TS4010 för en månad sedan, ja har inte ägt någon justersåg tidigare så jag vet inte vad jag hade att förvänta mig men jag tror att det äe något som är galet med sågen.
När jag slår på den så vibrerar den så mycket att saker som ligger på bordet glider av efter ett tag och det är svårt att arbeta med den eftersom den skakar så mycket. Är det nån som äger en liknande såg som har erfarenhet?
Min har aluminiumtoppen.

Tack på förhand.
/christer

C cRiTza skrev:
Hej jag köpte en begagnad scheppach TS4010 för en månad sedan, ja har inte ägt någon justersåg tidigare så jag vet inte vad jag hade att förvänta mig men jag tror att det äe något som är galet med sågen.
När jag slår på den så vibrerar den så mycket att saker som ligger på bordet glider av efter ett tag och det är svårt att arbeta med den eftersom den skakar så mycket. Är det nån som äger en liknande såg som har erfarenhet?
Min har aluminiumtoppen.

Tack på förhand.
/christer
Äger ingen ts4010 och vet inte hur den är uppbyggd men vi får väl hjälpas åt att felsöka den.

Är den remdriven? Är remmen isåfall i fint skick eller har den blivit oval?

Interiör av en bordssåg med synliga drivremmar, kuggar och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hmm, jag tror tyvärr inte att det är så mycket att göra. Maskinen består av en plåtkonstruktion med aluminiumtopp vilket ger fördelen lågt pris på bekostnad av bla. vibrationer. Det är därför många maskiner av den här typen istället byggs med gjutjärn som har bättre vibrationsegenskaper och slitstyrka.
Du skulle kunna prova att klistra asfaltmattor på insidan av alla plåtytor, det adderar massa, ger vibrationsdämpning, och med lite tur kan det eliminera det värsta. Tror biltema säljer sådana.

Tycker det ser ut som att klingan vobblar lite, men betraktningsvinkeln är inte optimal för det så kanske bara en illusion.
Är klingan helt plan?
Är det något glapp i lagrena till klingans axel?
Hur blir det om du har tar av remmen och kör utan den?

nanowire nanowire skrev:
Hmm, jag tror tyvärr inte att det är så mycket att göra. Maskinen består av en plåtkonstruktion med aluminiumtopp vilket ger fördelen lågt pris på bekostnad av bla. vibrationer. Det är därför många maskiner av den här typen istället byggs med gjutjärn som har bättre vibrationsegenskaper och slitstyrka.
Du skulle kunna prova att klistra asfaltmattor på insidan av alla plåtytor, det adderar massa, ger vibrationsdämpning, och med lite tur kan det eliminera det värsta. Tror biltema säljer sådana.
Biltema kallar dem Bitumen

Frustrator Frustrator skrev:
Biltema kallar dem Bitumen
Jo, det är väl mer korrekt.

Frustrator Frustrator skrev:
Tycker det ser ut som att klingan vobblar lite, men betraktningsvinkeln är inte optimal för det så kanske bara en illusion.
Är klingan helt plan?
Är det något glapp i lagrena till klingans axel?
Hur blir det om du har tar av remmen och kör utan den?
Tror inte klingan vobblar nämnbart, har iofs inte mätt om den bara äter upp 3,2mm som den skall, bordet skakar så mycket så att om jag för ett ämne långsamt genom klingan så vill det åka bort från anhållet pga vibrationerna, det ger då ojämna snitt såklart.

Det här såg ju inget vidare ut...........

Var bara klingan som inte var centrerad, spindeln är mindre än hålet på klingan

• Gilla
stigen
  • Laddar…

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Skönt att det löste sig (y):)

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.