100 970 läst · 238 svar
101k läst
238 svar
Satte upp routern på väggen, nu är frun sur
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 908 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 908 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
sätt upp en accesspunkt istället!M Martin Lj skrev:Vi har bara användt wifi sedan vi flyttade in i vårt hus för 4 år sedan. Routern har legat under en garderob i sonens rum. Det har samlats damm och varit dålig täckning. Det har varit bättre täckning ifrån våra hyresgästers router som bor vägg i vägg.
Bestämde att sätta upp routern på väggen i helgen då frun var borta. Den hamnade lite halvprovisoriskt på väggen pga elkabeln var för kort. Hade tänkt sätta den uppe vid taklisten.
Min fru tycker det är fult och vill att jag ska dölja routern på något smart sätt. I en låda eller skåp sa hon.
Någon som kan ge min lite inspiration eller tipps på hur jag döljer routern smidigast?
[bild]
Det blev jäkla bra täckning vid min xbox hörna nu i alla fall
Typ en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/...fDD3sun3wuMlyItfX2STqd6MQMCAdINxQ7dxYqWepRqJw
Är det inte då vi rekommenderar en Fein? (eller GOP om vi är lagda åt det hållet alt Vecturo om vi vunnit på lotto). Plan B är givetvis att flytta väggen. Möjligtvis kan vi tänka oss att flytta var TP-sladden från taket kommer ner men det är långsöktK Kim84 skrev:
Bra att ha den på väggen men ful installation - precis som du sa.
Liten hylla under är vad jag skulle göra.
Samt placera en kubisk rislampa eller tygkub också som ska gömma routern under ett "konstverk" utan att blockera så mycket av wifit.
Här var några idéer från andra. Några liknade min idé. Föreslår att du gör något med den, för mycket fulare kan det inte bli.
https://www.digsdigs.com/how-to-hide-a-wi-fi-router/
Liten hylla under är vad jag skulle göra.
Samt placera en kubisk rislampa eller tygkub också som ska gömma routern under ett "konstverk" utan att blockera så mycket av wifit.
Här var några idéer från andra. Några liknade min idé. Föreslår att du gör något med den, för mycket fulare kan det inte bli.
https://www.digsdigs.com/how-to-hide-a-wi-fi-router/
Kolla för sjutton så ni inte använder samma Wifi-kanal som grannen. Det förkortar räckvidden. Du kan köra programmet inSSIDer för att se vilka kanaler som används. Sen får du googla t ex hur du byter kanal.
2.4 GHz wifi har både högre bandbredd och längre räckvidd än 5 GHz, förutsatt att kanslerna är lediga.
2.4 GHz wifi har både högre bandbredd och längre räckvidd än 5 GHz, förutsatt att kanslerna är lediga.
Fyfan vad det ser utM Martin Lj skrev:Vi har bara användt wifi sedan vi flyttade in i vårt hus för 4 år sedan. Routern har legat under en garderob i sonens rum. Det har samlats damm och varit dålig täckning. Det har varit bättre täckning ifrån våra hyresgästers router som bor vägg i vägg.
Bestämde att sätta upp routern på väggen i helgen då frun var borta. Den hamnade lite halvprovisoriskt på väggen pga elkabeln var för kort. Hade tänkt sätta den uppe vid taklisten.
Min fru tycker det är fult och vill att jag ska dölja routern på något smart sätt. I en låda eller skåp sa hon.
Någon som kan ge min lite inspiration eller tipps på hur jag döljer routern smidigast?
[bild]
Det blev jäkla bra täckning vid min xbox hörna nu i alla fall