14 605 läst · 75 svar
15k läst
75 svar
"Saltad" faktura?
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Att du får betala för framkörning, tippavgift samt tid för tippning låter väl rimmligt.
Du får ju betala från att bilen lämmnar företaget, tills att en kommer tillbaka.
För att slippa tippavgiften på 300 så kunde de kanske blåst ut spånet på din tomt...
Du får ju betala från att bilen lämmnar företaget, tills att en kommer tillbaka.
För att slippa tippavgiften på 300 så kunde de kanske blåst ut spånet på din tomt...
Renoverare
· Skåne
· 8 497 inlägg
Jag förstår inte var problemet ligger...
TS har fått besked om vad bilen kostar att nyttja per timme och det är ju han som nyttjar den från att den lämnar företaget tills att den kommer tillbaka dit och kan skickas ut på ett nytt arbete...
Möjligtvis kan tippavgiften diskuteras om de inte nämnt den men även det är ganska rimligt att man får betala för eftersom man ingenstans kan dumpa avfall gratis i dagens samhälle om man ska vara seriös...
TS har fått besked om vad bilen kostar att nyttja per timme och det är ju han som nyttjar den från att den lämnar företaget tills att den kommer tillbaka dit och kan skickas ut på ett nytt arbete...
Möjligtvis kan tippavgiften diskuteras om de inte nämnt den men även det är ganska rimligt att man får betala för eftersom man ingenstans kan dumpa avfall gratis i dagens samhälle om man ska vara seriös...
Jo, men hela grejen är ju att det ska inte kunden behöva fundera igenom vilka olika kostnader som kan tillkomma om man frågat specifikt om det. Har man fått ett timpris och besked att inget tillkommer så får man förutsätta att alla eventuella avgifter och skatter är inräknade.
Att man får betala för tiden det tar att åka ut är ju inget konstigt, som flera redan sagt.
Att man får betala för tiden det tar att åka ut är ju inget konstigt, som flera redan sagt.
Det förutsätter att företaget informerar om varifrån lastbilen utgår och var tippning skallFreddy_kruger skrev:
ske, det kan bli åtskilliga tusenlappar om bilarna tex utgår från en annan stad eller
om det är långt till närmsta tipp, det borde inte vara svårt för företaget att uppskatta
sådana tillkommande uppgifter.
Jag har råkat ut för fler dåliga hantverkarupplevelser än positiva. Måste docka säga att sen jag helt slutat anlita svenska hantverkare och gått över till polacker så har jag överaskats positivt varje gång.
Nu är jag ju inte detta någon nyhet direkt, det är många som upptäckt att polackerna ofta är bättre. Det som jag dock börjat göra är att spela in samtliga samtal med hantverkarna. Dvs jag buggar min egen telefon. Faktum är att jag buggar merparten av alla telesamtal så att det senare blir svårare att snacka bort vad som sagts och inte sagts.
Nu på grund av husköp etc så kommer jag troligen behöva anlita hantverkare för mer än snickeriarbeten och olika ytskiktsrenoveringar och då vill jag lova att det kommer inte finnas ett ord som inte är inspelat.
Vad gäller övriga ärendet. Till/Från arbetsplatsen är långtifrån kutym i någon bransch. Att man tar betalt för själva resan i form av biljetter (flyg etc) samt traktamenten är rimligt och ev någon form av uppkörningsavgift, men att hantverkare tar 1h för att ta sig från Sollentuna till Solna är helt enkelt helt orimligt. Om de dessutom misslyckas att förmedla vad de tar betalt så är det garanterat tough luck, oavsett hur dyr lastbil de kör.
Praxis är att hantverkare får ha ca 10% mer kostnader än vad offerten säger utan att bekräfta med kund, så du har garanterat lagen på din sida.
Nu är jag ju inte detta någon nyhet direkt, det är många som upptäckt att polackerna ofta är bättre. Det som jag dock börjat göra är att spela in samtliga samtal med hantverkarna. Dvs jag buggar min egen telefon. Faktum är att jag buggar merparten av alla telesamtal så att det senare blir svårare att snacka bort vad som sagts och inte sagts.
Nu på grund av husköp etc så kommer jag troligen behöva anlita hantverkare för mer än snickeriarbeten och olika ytskiktsrenoveringar och då vill jag lova att det kommer inte finnas ett ord som inte är inspelat.
Vad gäller övriga ärendet. Till/Från arbetsplatsen är långtifrån kutym i någon bransch. Att man tar betalt för själva resan i form av biljetter (flyg etc) samt traktamenten är rimligt och ev någon form av uppkörningsavgift, men att hantverkare tar 1h för att ta sig från Sollentuna till Solna är helt enkelt helt orimligt. Om de dessutom misslyckas att förmedla vad de tar betalt så är det garanterat tough luck, oavsett hur dyr lastbil de kör.
Praxis är att hantverkare får ha ca 10% mer kostnader än vad offerten säger utan att bekräfta med kund, så du har garanterat lagen på din sida.
Renoverare
· Skåne
· 8 497 inlägg
...och detta säger du...DonClemente skrev:Jag har råkat ut för fler dåliga hantverkarupplevelser än positiva. Måste docka säga att sen jag helt slutat anlita svenska hantverkare och gått över till polacker så har jag överaskats positivt varje gång.
Nu är jag ju inte detta någon nyhet direkt, det är många som upptäckt att polackerna ofta är bättre.
Personligen kan jag då kontra med att det är inte EN gång man som hantverkare fått åka ut på jobb och göra om saker som blivit felgjorda av polacker och andra utrikiska s.k hantverkare som inte alltid har så stor koll på vad som krävs i landet Sverige...
Det handlar knappast om man kommer från Polen, Baltikum eller Sverige ifall man är bra eller inte... det handlar om personen ifråga !!
Moderator
· Stockholm
· 52 047 inlägg
Jag har varit med om att maskiner har debiterats både efter principen "tid på plats" och total tid.
När vi bytte tak för ett antal år sedan så körde takfirman med en mobilkran modell halvstor (stödben både i vår trädgård och hos grannen på andra sidan gatan). Den hade en framkörningsavgift på 3000kr och kostade sedan 750kr i timmen, vilket kändes som oväntat billigt, det var dock år 2000. Kranen höll ett flak svävande över taket, sedan gick 5 man och bara skottade i takpannor, gick på drygt 2 timmar att riva ca 150kvm tegel, och lägga på ny underlagspapp.
Nu på senare tid har jag fått hemkört grus med lastbil med liten kran, så de kan släppa det på rätt ställe. Där har jag fått betala även för tiden som det tar att lasta grus, och körning hem till mig, vilket känns ganska naturligt. Firman har inte varit övetydlig om det, men givit ett resonemangsmässigt kostnadsförslag där dessa delar framgått.
När vi bytte tak för ett antal år sedan så körde takfirman med en mobilkran modell halvstor (stödben både i vår trädgård och hos grannen på andra sidan gatan). Den hade en framkörningsavgift på 3000kr och kostade sedan 750kr i timmen, vilket kändes som oväntat billigt, det var dock år 2000. Kranen höll ett flak svävande över taket, sedan gick 5 man och bara skottade i takpannor, gick på drygt 2 timmar att riva ca 150kvm tegel, och lägga på ny underlagspapp.
Nu på senare tid har jag fått hemkört grus med lastbil med liten kran, så de kan släppa det på rätt ställe. Där har jag fått betala även för tiden som det tar att lasta grus, och körning hem till mig, vilket känns ganska naturligt. Firman har inte varit övetydlig om det, men givit ett resonemangsmässigt kostnadsförslag där dessa delar framgått.
Allt som utförs på ett företag betalas av kunderna. All tid och pengar som läggs ner på en kund ska självklart kunden betala.
Sedan kan man diskutera om man ska ha hög timdebitering eller lägre timdebitering fast med restid. Jag tänker migt att det egentligen kvittar, för det är väl ungefär samma pengar fast synliga på olika sätt.
//Patrik
Sedan kan man diskutera om man ska ha hög timdebitering eller lägre timdebitering fast med restid. Jag tänker migt att det egentligen kvittar, för det är väl ungefär samma pengar fast synliga på olika sätt.
//Patrik
Renoverare
· Skåne
· 8 497 inlägg
Allting i slutänden handlar bara om kommunikation mellan leverantör och kund...
Sen om leverantören är hantverkare, lastbilschaufför, IT-expert eller något annat är oväsentligt...
Skojare finns i alla branscher !
Jag har aldrig hamnat i problem med en enda kund men jag har också lagt ner tid på att utforma offerterna så ett barn kan förstå dem och kommunicerar väldigt mycket med mina kunder både före, under och efter arbetet.
Enkelt !
Sen om leverantören är hantverkare, lastbilschaufför, IT-expert eller något annat är oväsentligt...
Skojare finns i alla branscher !
Jag har aldrig hamnat i problem med en enda kund men jag har också lagt ner tid på att utforma offerterna så ett barn kan förstå dem och kommunicerar väldigt mycket med mina kunder både före, under och efter arbetet.
Enkelt !
Har en kompis som tröttnat på att det alltid ska tjaffsas med tiden när man hyr maskin+förare av honom.
Nuförtiden skickar han alltid med en kopia från färdskrivaren för att vissa hela tiden som kunden har nyttjat av maskinen.
En rolig sak som hände på jobbet för några år sen var när en storbildsskärm behövde repareras och kalibreras (detta var före lcd-boomen). Arbetet skulle kosta ca 10.000 kr per påbörjad timme + moms. Sen tillkom resekostnader á 1000kr/timme. Arbetstiden var uppskattad till 15 minuter, men när jag frågade om restiden visade det sig att den var 18 timmar. P.g.a. verktyg och delar som behövdes fick det lov att fraktas med skåpbil. Det var bara att betala och vara glad.
Nuförtiden skickar han alltid med en kopia från färdskrivaren för att vissa hela tiden som kunden har nyttjat av maskinen.
En rolig sak som hände på jobbet för några år sen var när en storbildsskärm behövde repareras och kalibreras (detta var före lcd-boomen). Arbetet skulle kosta ca 10.000 kr per påbörjad timme + moms. Sen tillkom resekostnader á 1000kr/timme. Arbetstiden var uppskattad till 15 minuter, men när jag frågade om restiden visade det sig att den var 18 timmar. P.g.a. verktyg och delar som behövdes fick det lov att fraktas med skåpbil. Det var bara att betala och vara glad.