Bara en fråga till alla dom som tagit hem hantverkare, hur mycket gratistid har ni fått genom att hanverkaren innan arbetet startat varit på plats och kollat jobbet för att kunna få med sig så mycket av rätt grejer på en gång då arbetet ska startas?
Jag personligen debiterar aldrig för den tiden och det ligger heller inte inbakat i debiteringsbar tid. Lite OT blev det men tillbaka till ämnet, är det egentligen någon som försvarar åkeriet fullt ut? Jag tycker det mest ser ut som att alla är med på att en miss begåtts men att det inte är något konstigt i det stora hela med debiteringen. Självklart så bör ju ett företag redovisa all eventuella kostnader som kan dyka upp som man med säkerhet vet och ungefär vad det kommer att kosta men om man som konsument inte förstår att det även tar tid att köpa materialet, ta sig till arbetsplatsen osv så kanske man är naiv. Alternativet är ju att hantverkare då bakar in sånt i timpriset vilket då gör så att alla timmar blir dyrare för alla var man än bor, 100 m från firman eller 10 km, lika dyrt utslaget på alla timmar.
Vill en konsument ha det så?
 
Naiv eller inte - bara hantverkaren redovisar vad som gäller innan arbetet börjar ser jag inga problem. Förstår inte varför det är så svårt att säga "jag behöver även en timme för att köpa materialet och jag tar x kr för resor". För mig handlar det inte om vilka timmar som är inbakade i timpriset eller inte - bara jag vet om i förväg vad som gäller. Jag förstår också att jag på ett eller annat sätt får betala för den tid och det material hantverkaren lägger ned så varför inte köra med helt öppna kort direkt?

Om man som hantverkare jobbar med (ofta okunniga) privatpersoner bör man nog vara övertydlig för att undvika problem. I annat fall kanske man bara ska jobba med professionella kunder som har en tydlig kravspec innan (d v s företag).

/Krister
 
Men det är det jag tycker är lite konstigt när man läser olika trådar på tex det här forumet, folk verkar förstå och dom som inte gör det lär sig det genom att läsa i trådarna men ändå fast de flesta vet eller bara accepterar att viss sidotid faktureras så vill dom att den som utför tjänsten ändå ska tala om varenda detalj. Inte verkar det vara någon som reagerar på varför en helautomatisk bensinstation tar i princip lika mycket betalt som en bemannad (jämförelse a la ICA) där det i ena fallet ska betalas lön till personal på plats och i det andra sker det bara transporter med bränsle.

Om man går in till ICA som öppnar kl 08.00 så förstår var och en att personalen som är på plats får betalt från det att dom startade sitt arbete kl 08.00 eller tidigare och attd deras lön betalas av inkomsterna på varorna som säljs men att en hantverkare startar sitt arbete så fort personen engarerar sig i ett visst projekt, vare sig det handlar om att köpa material, projektera eller transportera sig verkar ju ha gått förbi totalt i folks medvetande.

Avdelningschefen på ICA får betalt när han/hon är ute i butiken samt när han/hon sköter pappersjobb och annan planering, ingen som reagerar på det men en hantverkare ska uttryckligen förklara att allt sidoarbete till det specifika projektet också debiteras?

Jag kan ju ha fel i hur folk tänker men jag har visserligen aldrig haft liknade problem med kunder som funderat över olika kostnadsposter, jag har bara läst om dom.
 
Att sälja tjänster och produkter (mat/bensin) är två helt olika saker så jag förstår inte liknelserna med bensinmacken och ICA?

På båda dessa ställen köper jag varor till ett fast pris. Direkt på varan kan jag se det fasta priset och vet vad som gäller. Jag riskerar inte att i kassan få betala extra för kassörskans lön, avdelningschefens lön, kostnaden för att köpa hem varan och ställa ut den i butiken o s v. Det är just den upplevelsen jag tror att många kunder får när fakturan kommer med diverse kostnader som de inte blev informerade om innan jobbet utfördes.

Detta trots att jag håller med om att kunderna i stor utsträckning borde förstå och faktiskt förstår att all tid kostar. Men samtidigt kan jag inte förstå problemet och svårigheten med att informera kunden om det för att undvika problem? Det är säkert troligt att Tjompa (TS) hade accepterat kostnaden på 5 144 kr om han fått veta det innan. Nu har istället företaget en missnöjd kund helt i onödan.


Jag jobbar själv med tjänsteförsäljning och har lärt mig att man aldrig kan vara för tydlig eller informera för mycket:)

/Krister
 
Utan speciellt stor erfarenhet så har jag blivit varse på samma sätt om extra avgifter.

I mitt fall så följde det med en praktikant till rörpularen jag anlitade för pluggning av två elementrör. För honom betalade jag inget, men tiden som fakturerades var garanterat med restid, för timmarna som fakturerades var många fler än han faktiskt var på plats hos mig. Jag var hemma hela tiden han var på plats, så det har jag koll på. Någon förhandsinfo om att jag skulle få betala för tjänstebil hade jag inte fått, men det var specificerat som en egen post på fakturan.

Sen tycker jag det finns ett stort MEN i hela diskussionen. Att en hantverkare vill ha betalt för tiden jag bokar upp inkluderat tid som går åt till transport till och från plats förstår jag. Men om hantverkaren åker direkt till nästa jobb, hur räknar dom då? Jag får betala för transporten FRÅN mig till nästa ställe och förmodligen får nästa tjänstebeställare betala för transporten TILL honom, alltså tar hantverkaren betalt två gånger för samma sträcka? Jag kan ju ha fel, men det är ganska intressant...

// Fredrik
 
Placebo skrev:
Sen tycker jag det finns ett stort MEN i hela diskussionen. Att en hantverkare vill ha betalt för tiden jag bokar upp inkluderat tid som går åt till transport till och från plats förstår jag. Men om hantverkaren åker direkt till nästa jobb, hur räknar dom då? Jag får betala för transporten FRÅN mig till nästa ställe och förmodligen får nästa tjänstebeställare betala för transporten TILL honom, alltså tar hantverkaren betalt två gånger för samma sträcka? Jag kan ju ha fel, men det är ganska intressant...

// Fredrik
Kan hända att hantverkare gör så.... Men vad gäller transporter blir det ju inte på det viset, då lastbilen åkte och tömde innan nästa jobb....
 
Nyfniken skrev:
Liknelsen med ICA var lysande. TS har blivit lurad vad gäller tömningsavgiften. Huruvida det antyddes att restiden skulle ingå i timpengen för det faktiska arbetet låter jag vara osagt.
det var det dumaste, liknelsen med ica får mig att gråta... av skratt.
tömingsavgiften har han inte blivit informerad av, och det kan vara en enkel sak som den mänskliga faktorn. en sak glömdes att sägas, kan hända alla... lurad är helt fel ordval.
 
carlbanan skrev:
Kan hända att hantverkare gör så.... Men vad gäller transporter blir det ju inte på det viset, då lastbilen åkte och tömde innan nästa jobb....
Och hur kan du vara så säker på att han åkte och tömde mellan två kunder? Om jag minns rätt så hävdade TS att bilen bara blev fylld till 20% innan arbetet var klart?

Nåja, det kanske inte är hela världen, men jag tror ändå att dom flesta företag med hantverkare har ganska många kronor in på pluskontot i månaden på bara transporter som går att dubbelfakturera...
 
MultiMan
Placebo skrev:
...Sen tycker jag det finns ett stort MEN i hela diskussionen. Att en hantverkare vill ha betalt för tiden jag bokar upp inkluderat tid som går åt till transport till och från plats förstår jag. Men om hantverkaren åker direkt till nästa jobb, hur räknar dom då? Jag får betala för transporten FRÅN mig till nästa ställe och förmodligen får nästa tjänstebeställare betala för transporten TILL honom, alltså tar hantverkaren betalt två gånger för samma sträcka? Jag kan ju ha fel, men det är ganska intressant...

// Fredrik
Jag kan ta sotaren på orten som exempel. Jag har elvärme och behöver normalt sett ingen sotning, men lejde dem för att rensa kanalerna från gamla getingbon.

Allt gick bra och jag var nöjd med arbetet. Det tog max 1 timme. När jag fick fakturan var den på 3 timmar. Ringde och undrade:

"- jomen du förstår väl att jag måste ta betalt fram och tillbaks från firman" (ca 4 mil totalt, min anm.)

- Jaha, men du åkte ju direkt till grannen och sotade 200m härifrån? Varför ska jag stå för full hemkörning då?

"- så har vi alltid gjort, annars går det inte ihop"

- Det är möjligt att ni alltid gjort det, men det blir väl inte mer rätt för det, eller hur? I så fall får du väl lägga på timpriset. Så grannen får också betala full framkörning? (vilket jag kontrollerade senare, svar ja!)

"- eh, ja, det är lika för alla!.

- Ok, jag kommer i alla fall inte acceptera det, så antingen drar du av 2 mils körning (ca 30 min), eller så kommer jag bestrida fakturan. Eftersom jag vet att du var hos en annan i byn innan mig så borde jag egentligen dividera om det också, men jag låter udda vara jämnt.
Vad säger du om det?

*tystnad*

"- vi brukar aldrig göra så men... ok då! Jag skickar en ny faktura du kan riva den gamla.

- Tack så mycket för hjälpen. Hej då.

*klick*

Innan fick jag alltid årliga brev om att de ville utföra kontroller av imkanaler och annat. Efter denna händelse har det varit tyst som i graven. Patetiskt.

För mig handlar det om rätt eller fel, inte om det är en stor eller liten summa. Gör alla så här blir det dyrt när man räknar samman. Varför inte lägga på 10-20% på timpriset eller vad den dagliga körningen kan kosta, och sluta överdebitera timmar.
Inte nog med att ta betalt för framkörning och hemkörning som aldrig gjorts, de saltade dessutom den debiterade, arbetade tiden med det dubbla (från 1 till 2 timmar).

Detta är tyvärr bara ett exempel, och en av de lindrigare. Lejde t ex för att tapetsera/måla ett rum och blev överdebiterad 50% på timantalet vid det tillfället + felaktigt utfört arbete. Efter flera diskussioner insåg han att arbetet behövde göras om helt och då blev han binngalen och skrek att han skulle stryka hela fakturan (18'), och undrade om jag blev nöjd då.
Eftersom jag var trött på mer bråk accepterade jag det och gjorde om själv istället.

Dessa två exempel är/var erkända och "välrenommerade" firmor från området. Medlemmar i sina respektive branschorganisationer osv.
 
I områden där det är konkurens mellan företag så måste ju företag visa ett bra timpris om kunderna ska nappa för det verkar ju vara huvudgrejen så för att göra det enkelt, vi har fyra firmor där firma 1 tar 100 kr/h och anger inget mer om inte kunden frågar men tar sen 100% i påslag på material.
firma 2 tar också 100 kr/h men säger på en gång att resa tillkommer samt påslag på material, olika % på olika saker.
firma 3 tar 150 kr/h och säger att resa samt kontorstid ingår samt 50% påslag på material om kunden frågar och till sist
firma 4 som tar 170 kr/h samt talar direkt om att resa, kontorstid, materialinköpstid, projektering 20% på påslag av material osv ingår.

Vilken firma väljs i första hand?

Jo, den för 100 kr/h för den är billigast men sen får kunden diverse påslag och kanske hamnar på 200 kr/h eller i värsta fall ett arbete som inte är mer värt än 100 kr/h jämfört med var dom andra hamnar i timpris.

Och även om kunden är engagerad och verkligen vill veta alla detaljer i vad som kostar så är det inte ofta dom väljer den för 170 kr/h för priset dom ser är fortfarande 20-50 kr dyrare.

Sen rätt eller fel samt med flit eller inte glömma nämna extrakostnader är ju en fråga som kan stötas och blötas i evigheter.
 
njaa, jag har aldrig tittat speciellt djupt på vilken timdebitering en firma har. Om jag inte går rakt av på rekomendation från kollega eller bekant (och då är ju "prisvärdheten" en faktor), då försöker jag antingen få ett fast pris, eller en uppskattning av totalkostnad vid rörligt pris. På senare år har jag försökt handla på rörligt pris, i princip så skall det vara billigare än fast pris.

Om en hantverkare tar 20kr mer i timmen än en annan så är det helt ointressant, kostnaden påverkas i mycket högre grad av hur effektiv den ena eller andra hantverkaren är. En dålig snickare kan bygga en friggebod på en vecka för 300kr i timmen, en bra snickare bygger den på en dag för 350kr i timmen (+ moms).
 
Att jag gjorde just den jämförelsen är att jag har både varit anställd på firmor, har en egen och har kollegor som faller in i alla kategorier och det visar ensdast löpande tid arbeten till privatpersoner, helt annan sak när företag är kunden.
 
Ingen annan än jag som ser skillnaden på en hantverkare och ett företag som har som huvudsaklig syssla att köra?
 
Jag ville bara meddela att jag efter två brev med ganska arg & irriterad ton från min sida nu fått "rätt" mot firman :).

Om de medvetet försökt salta fakturan eller om de i.o.m. detta "erkänner" att de missat att upplysa mig om några viktiga punkter eller om de helt enkelt inte orkar med mitt tjat framgår tyvärr inte.
Jag fick bara ett brev med en kredit på 1:a fakturan & en ny korrekt faktura på 1,5h arbete & utan tippavgift.

För mig är det självklart att en säljare av både varor & tjänster ska presentera samtliga kostnader för sin kund. Om kunden sen kan räkna + & - så kan han/hon själv räkna ut vad som blir billigast/bäst.

Att många "tjänsteproducenter" som timdebiterar "smyger in" en & annan x-tra timme på sina fakturor tror jag är väldigt vanligt - Det är kanske det som kallas för "sann entreprenörsanda"?????
 
arg & irriterad ton

För att du inte vet samhällets regler? Grattis, hoppas du kan vara nöjd..

edit; Gillar att du satt "rätt" inom citat.. Säger ju allt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.