Nja.... Trådskaparen har ju absolut inte blivit lurad när det gäller timdebiteringen... Och att jämföra med ica ser jag inga likheter med alls??
 
Nyfniken skrev:
Läs hela stycket.
Jasså?
 
pinnladan skrev:
Ingen har väl sagt att allt ingår? Och vad är allt? Omläggning av plattgången i sommarstugan? Enligt TS var orden enligt följande: "För att citera personen jag fick prisuppgiften med ”det kostar 1550kr + moms / timme"

Scrolla upp på sidan och läs igen om min quote kanske är fel. :rolleyes:
"Jag var noga med att fråga om allt var inkluderat i denna kostnad eller om det skulle tillkomma några ytterliggare kostnader."

Nuff' said!
 
carlbanan skrev:
Nja.... Trådskaparen har ju absolut inte blivit lurad när det gäller timdebiteringen... Och att jämföra med ica ser jag inga likheter med alls??
Liknelsen med ICA var lysande. TS har blivit lurad vad gäller tömningsavgiften. Huruvida det antyddes att restiden skulle ingå i timpengen för det faktiska arbetet låter jag vara osagt.
 
carlbanan skrev:
Sen blir man ju lite trött på folk som tror att dom ska få saker gratis...
Om man är tydlig med vad det kommer stå på fakturan man skickar så blir det nog inte så mycket tjafs ska du se.
 
Kan hålla med om att dom borde upplyst om tippavgiften.... MEN, det är ju ändå en tjänst som kunden fått utförd...
 
Crebel skrev:
Tänk om du gick och plockade ihop en korg varor på ICA prismärkta till 250 kr och ICA-handlaren vid kassan lade på 200 för frakt och löner. Jag skulle vilja se din min om han svarade "man blir ju lite trött på folk som tror att dom ska få saker gratis" då :)...

Det finns mängder med yrken (t.ex.mitt) där man åker runt till kunder där kunderna inte faktureras restiden. Självklart så är då kostnaden för det inbakad i timpriset.
Ingendera modellen är mer rätt eller fel, bara man talar om INNAN vad som gäller...

Precis som ICA-handlaren...

Hm, just det, ska tillägga att de flesta hantverkare som jag anlitat inte heller brukar lägga till restid. I alla fall inte så i ögonfallande mycket så jag noterat det...
Hehe....var inte det där lite att blanda äpplen och päron? Tjänster betalas efter utförande, varor har sedan tidigare kostnader för tjänster inlagt i priset.

Visst skulle firman kunnat berätta om frakt och tipp kostnad men att jämföra tjänser med varuhandel är väl lite fel väg att gå?
 
Nyfniken skrev:
Nuff' said!
Ja precis. Det är det jag tyckt från början.
 
Glufsglufs skrev:
Hehe....var inte det där lite att blanda äpplen och päron? Tjänster betalas efter utförande, varor har sedan tidigare kostnader för tjänster inlagt i priset.

Visst skulle firman kunnat berätta om frakt och tipp kostnad men att jämföra tjänser med varuhandel är väl lite fel väg att gå?
Poängen med jämförelsen är att visa att bara för att du inte tror att du ska behöva betala något utöver angivet pris, oavsett för vad, så innebär det inte att du tror att frakt etc är gratis och betalas av firman. (Vilket carlbanan antydde)

Min arbetsgivares kunder anser inte att jag inte ska få lön när jag åker emellan dem, men de förutsätter att min arbetsgivare täcker det med timkostnaden för tiden jag är hos dem.
(Vilket stämmer, som tur vad :)!)
Ingen tror att ICA bjussar på frakten av varorna, men man förutsätter att den är inbakad i försäljningspriset.

Precis som du skulle bli förvånad om ICA tog betalt för frakt separat, så kan man som kund bli negativt överraskad om restid dyker upp som en oannonserad extrakostnad.
 
Oj, det blev heta diskussioner. Jag tycker mig kunna ana två läger här. Tjänsteköpare vs. Tjänstesäljare/Entreprenörer/Hantverkare. Behöver nog inte förtydliga var jag står.

För att reda lite i några frågor som diskuterats:
Om priset (1550 + moms) är dyrt eller inte har jag ingen aning om då jag inte vet något om vad det kostar att driva ett sådant fordon. Eftersom jag accepterat priset (i tron att jag ska bara ska betala för den tiden de är hos hos mig) så spelar det ju ingen roll.

”Carlbanan” var trött på folk som tror de kan få saker gratis – Jag har aldrig hävdat att jag ska få något gratis men jag vill veta hur mycket jag ska betala innan och för vad.
Jag kan inte förstå hur det kan vara så j-la svårt att upplysa om en sådan sak. De vet var de själva bor, de vet var jag bor, de vet var tippen ligger och bör då relativt snabbt kunna räkna ut hur lång tid framkörning tippkörning m.m. tar & upplysa om det direkt (T.ex. du får räkna med 1 h för tidigare nämnda aktiviteter + den tiden det tar hos dig) men det var tydligen för avancerat. Har inte tjänsteföretag en skyldighet att upplysa om sådant??
Jag har redan citerat vad de sa & som nu, enligt mitt sätt att se det, inte riktigt stämmer.
Fakturan är som sagt på nästan dubbelt så mycket som jag räknat med & då surnar i alla fall jag till.

”Crebel” Din liknelse med ICA är slående lik mina egna tankar. Beteende som detta får mig att fundera många gånger innan jag anlitar hjälp. Det blir ju helt omöjligt att räkna ut vad en tjänst kommer att kosta.
Dessutom är jag helt säker på att de inte åkte & tömde bilen efteråt. Tippen ligger en bit bort från både mig & företagets hem & som sagt så fyllde jag bilen till ca 20%. De har allt möjligt i sin tank vill jag lova, utöver spån lyckade de bl.a få med sig ca 6m2 skyddsplast som jag hängt upp för att skärma av rummet & det var inga som helst problem.
 
För mig som kör lastbil är det en självklarhet att den som bokar bilen betalar den tiden som bilen utför den körningen... Kan hända att dom borde talat om det, men så har det nog alltid varit, och säkert så självklart för dom som utförde jobbet.
Och när det gäller tiden ser jag inte att dom någonstans har ljugit för dig, då dom talat om vad dom tar per timme.... Däremot tippavgiften kan du ju ifrågasätta, enbart eftersom dom missat att tala om den för dig, antagligen eftersom det är självklart för dom att kunden alltid står för det....

Och jämförelsen med ICA förstår jag fortfarande inte....

Ohj
 
Att de som säljer tjänster inte lär sig det mest grundläggande:

Kunden vill i förväg veta ungefär hur mycket ett jobb kostar. Då kan kunden i förväg ta ställning till om priset är ok eller inte baserat på uppdraget. Ex:

- Kunden får en prisuppgift på ca 10 kkr + resekostnader och fakturan är på 11 kkr - kunden är nöjd
- Kunden får en prisuppgift på ca 5 kkr för samma jobb som ovan och fakturan är på 10 kkr - kunden är missnöjd.

Det handlar faktiskt rätt lite om beloppet utan det handlar om att i förväg få information så att man in slutändan inte känner sig lurad.

/Krister
 
janwide
Jag håller med dej Tjompa. Obegripligt att andra kan försvara åkeriet. Frågan är inte om kostnaderna är rimliga eller ej, eller om det är kutym i branschen. Du har flera gånger frågat om allt är inkluderat och fått OK. Då ska f-n mej allt vara inkluderat!!! Otroligt ickeservice och arrogant!
 
Redigerat:
Det är ren inkompetens av företaget att inte upplysa om alla kostnader. Det gör inte "ont" att även tala om det som verkar självklart, för att vara på den säkra sidan.
Hade jag begått det misstaget att inte vara tillräckligt tydlig så hade jag sänkt priset något.
Ring och tala om att du inte har fattat att det tillkommer kostnader för transport och tippavgift. Du har ju trots allt frågat och de har inte varit tydliga nog.
 
Det konstiga är att för hantverkare och dess tjänster anses det normalt att betala full timpris för resan till arbetsplatsen, medans det för mig som teknisk konsult förutsätts debitera den tid jag faktiskt är på firman och jobbar? Visst min timpeng är högre, men den är en helt öppen uppgift, kunden vet från början vad jag kostar per arbetsdag,
Om ni har städhjälp hemma, 2-4h i veckan, betalar ni då också 2-3 timmars framkörning, inköp av skurmedel, tid för städaren att rengöra och underhålla sina redskap, tid för honom att skriva fakturan?
Knappast va?

Jag kan förstå om man anlitar en hantverkare ett par timmar bara att de vill ha betalt för tiden att ta sig dit, annars lönar sig inte små uppdrag, men redovisa då det mot kund INNAN påbörjat arbete.
Jag anlitade en snickarjävel för att sätta in en vindslucka i ett hus vi skulle köpa. Vi skulle ses där vid 8. Jag, ägaren till huset och snickaren. Detta var en vardag, vi var tvungna att ta ledigt från våra jobb för att släppa in honom. Efter ngn halvtimme ringar vi och han är försenad, morgonmöte... efter mkt om och men så kommer han vid 10 och gör jobbet med vår hjälp på 1,5h. Sen får jag en räkning på 4h. Sollentuna till täby... dessutom då han tagit vår tid för att jaga och vänta på fanskapet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.