Hej!

Skulle behöva era råd har jag ska agera efter nedan beskrivna scenario:

Jag var i behov av hjälp att få bort sågspån (fungerat som isolering) mellan takstolarna i ca 12m2 (12cm tjockt) snedtak på vår övervåning.
Hittade att ett slamsugsföretag (ÖSAB) där jag bor hade ett ändamålsenligt fordon och tog kontakt med dem för att kolla om de kunde hjälpa mig samt hur mycket det skulle kosta.
Jag fick då besked att denna maskin kostade 1550kr + moms / timme att nyttja. Jag var noga med att fråga om allt var inkluderat i denna kostnad eller om det skulle tillkomma några ytterliggare kostnader. Svaret var nej, allt är inkluderat men att de inte kan lämna något fast pris då det är svårt att bedöma hur lång tid arbetet tar.
För att citera personen jag fick prisuppgiften med ”det kostar 1550kr + moms / timme så kan du själv säga stopp om/när du tycker det blir för dyrt”.
Jag hade även telefonkontakt med personen som fysiskt skulle utföra arbetet och efter en beskrivning av hur det såg ut bedömde han att det skulle ta ca 30min att suga bort allt spån.

Med denna information som bakgrund kändes det som det var värt att köra på denna lösning.
Jag räknade ”löst” med att arbetet totalt skulle ta 1,5 h.

Efter ytterliggare lite förarbete (rivning) beställde jag arbetet (även då fick jag svar att allt var inkluderat i 1550kr + moms) och några veckor senare var de på plats. Mycket riktigt tog sugarbete 30 min + 1 h i för & efter arbete hos mig. Totalt var de hos mig i exakt 1,5h.

När fakturan sedan kommer har de debiterat mig för 2,5h arbete + 300kr i tippningsavgift. Så nu sitter jag med en faktura 5144 på istället för 2906, nästan dubbelt så dyrt som jag räknat med.
Den extra timman de debiterat med för säger de avser framkörning till mig & körning till tipp + tipp tid. Tippavgiften får alltid kunden stå för trots att mitt spån + övrigt skräp som följde med max tog 20 % av bilens kapacitet

Nu till frågan: Hur ska jag agera?
Är de inte skyldiga att upplysa mig om att jag även ska betala framkörning, bortkörning, tippkörning, tippavgift & allt vad de kallar det?
Eller är det allmän kutym i branschen & något jag som konsument ”bör” känna till och därför glatt betala? Om så är fallet funderar jag över beloppet, i det här fallet är det samma som timtaxan. Andra framkörningsavgifter jag varit med & betalat har varit på helt andra belopp än timtaxan för utfört arbete.

Tacksam för kommentarer, tips & råd
 
Tråkigt när det blir så där. Jag skulle nog säga att du lär dig av erfarenheterna, inget illa menat, men all "tid du orsakar" en hantverkare/företag får du betala för. Jag är fullt införstådd med att du kanske inte tänkte på detta, och för företaget är det så naturligt. Ett klassiskt missförstånd men tänker du efter så är det ju helt naturligt. Vem skulle annars betala för tiden?
 
Enligt mig ska du inte betala de 300:- i tippavgift, men resten får du nog villigt betala. Hade ni avtalat att inga andra avgifter skulle tillkomma så är det så. Visserligen svårt att bevisa om ni inte har skriftliga avtal.

Det du å andra sidan kan vara glad för är att du slapp betala för 3 timmar. Man brukar inte fakturera halvtimmar utan enbart hela timmar.

1550:- + moms låter rätt saftigt men det kanske kostar så mycket. Du säger de.. var de två? Isf får det nog anses rimligt.
 
Felet ligger ju att transportbolaget inte upplyste om att kunden även får betala för tiden det tar att åka till jobbet och därifrån. Jobbet tog den tid dom uppgav... Att ditt avfall endast tog upp 20% spelar ju mindre roll eftersom dom antagligen inte kan blanda olika sorters avfall i tanken när dom tippar, och tippavgiften är garanterat beroende på vikten på avfallet, dvs hade dom lastat 100% så hade tippavgiften blivit 5ggr så hög.

När man anlitar lastbilar eller andra maskiner så får man alltid betala för tiden det tar att ta sig fram och tillbaks till jobbet. Kan ju hända att dom borde talat om det, men det är ju en självklarhet för mig som chaufför...

Ang timkostnaden så får man ju tänka på att lastbilen kostar ca 1,5 miljon att köpa, plus att påbyggnaden (i det här fallet tank och sugutrustning) säkert kostar lika mycket till. Då tycker inte jag att 1550+ m är särskillt mycket, snarare i underkant.
 
helt naturligt att du får betala tiden till och från dig. det enda han missat p åatt berätta var tipp avgiften, det kunde han informerat dig om isf.
 
carlbanan skrev:
Ang timkostnaden så får man ju tänka på att lastbilen kostar ca 1,5 miljon att köpa, plus att påbyggnaden (i det här fallet tank och sugutrustning) säkert kostar lika mycket till. Då tycker inte jag att 1550+ m är särskillt mycket, snarare i underkant.
Brukar köra skylift som kostar precis lika mycket och den tar vi ut ca 1000:-/tim inkl montör för. TMA-skydd brukar ligga på ungefär samma med chaufför. Så nog kan de allt ta betalt.
 
Jag har också råkat ut för det där, fått ett timpris och en tidsuppskattning, stått och räknat ihop summan högt i telefon med vederbörande, "jaha, då borde det bli runt xx tusen kr för allt då..." och sedan åkt på fyra timmar extra i frakt till och från.
Känns definitivt som det mörkades medvetet. Det seriösa är förstås att alltid påpeka att färd till och från tillkommer, speciellt när det är uppenbart att den blivande kunden inte räknar med det.

Hör till saken att jag vet att maskinen var i grannkommunen femton minuters färd från mig uppdraget innan och att det borde.ta mindre än en timme hem till företaget. "Du tar väl också betalt när du åker till och från kund?" fick jag som kommentar. Öh, NEJ!!!
Synd, i övrigt gjorde de ett bra jobb och hade detta inte varit hade de haft en helt nöjd kund.

Vad ni entreprenörer riskerar på att vara tydlig med att färd till/från tillkommer är att kunden tycker att det är för dyrt och ni inte får jobbet. Men om ni låter bli att tala om det kommer samma kund som annars skulle ha tackat nej garanterat att känna sig lurad och missnöjd. Genom att tala om det i förväg visar ni att ni prioriterar nöjda kunder (en gest som uppskattas även av kunder som vet att det är kotym). Genom att låta bli att ni struntar i det...
 
Räv3n skrev:
Brukar köra skylift som kostar precis lika mycket och den tar vi ut ca 1000:-/tim inkl montör för. TMA-skydd brukar ligga på ungefär samma med chaufför. Så nog kan de allt ta betalt.
Kanske är ni som tar för dåligt betalt då? :p

Lastbilen jag kör kostar väl 900 i timmen plus moms, inkl släp och då är det bara en krokbil.... Blir lite billigare utan släpet...

Sen blir man ju lite trött på folk som tror att dom ska få saker gratis...
 
Jag tycker priset/timmarna låter rimligt.. MEN de skulle ju givetvis ha sagt till dig att de tillkommer tid för att göra sig av med spånet. De själva tycker säkert att det är en självklarhet, dom kan ju inte gärna spara allt spån på firman? Eller tömma de gratis? Men som sagt så skulle de ha nämnt de kan man tycka då du frågade.
 
carlbanan skrev:
Kanske är ni som tar för dåligt betalt då? :p

Lastbilen jag kör kostar väl 900 i timmen plus moms, inkl släp och då är det bara en krokbil.... Blir lite billigare utan släpet...

Sen blir man ju lite trött på folk som tror att dom ska få saker gratis...
Har för mig Ramudden från dina trakter tog ut samma... ca tusenlappen med förare..

Men ja, vi kanske skulle höja lite :D
Nej gratis ska man ju inte tro att det är. Man måste ju trots allt som anställd dra ihop 8 timmar varje dag. Då skulle det bli lite kämpigt om inte restiden var medräknad. Teleportering är inte uppfunnet ännu mig veterligen.
 
pinnladan skrev:
Tråkigt när det blir så där. Jag skulle nog säga att du lär dig av erfarenheterna.
Exakt vad är det han ska lära sig? Att när hanverkare säger "Då ingår allt!" så ingår inte allt?

pinnladan skrev:
Vem skulle annars betala för tiden?
Ja, det är väl inte helt orimligt att en sugbil saltar timkostnaden och sen bjuder på tippningen. Det borde ju vara en relativt enkel uträkning, varje timme man suger genererar ju garanterat skit i tanken. Så att det per automatik tillkommer en tippavgift tycker i alla fall inte jag att man kan förutsätta.

carlbanan skrev:
Sen blir man ju lite trött på folk som tror att dom ska få saker gratis...
Själv börjar jag bli heligt förbannad på folk som fakturerar alla möjliga kringkostnader som om det vore en självklarhet. Trots att man 100 gånger frågat "och då ingår allt?", "det tillkommer inga extra avgifter sen då?" etc.

Bestrid tippavgiften, det tycker i alla fall jag. Annars kommer de aldrig lära sig att de måste tala om vad det kostar.
 
Ska han bestrida en kostnad för en tjänst som han bevisligen fått utförd pga av ett missförstånd??
 
Alla konsumenter (inklusive politiker..) skulle få driva företag ett år, vad mycket enklare det skulle bli att ha erfarenheterna från bägge parters håll.

Jag märker redan vart du vill ha samtalet men väljer att svara iaf.

Nyfniken skrev:
Exakt vad är det han ska lära sig? Att när hanverkare säger "Då ingår allt!" så ingår inte allt?
Ingen har väl sagt att allt ingår? Och vad är allt? Omläggning av plattgången i sommarstugan? Enligt TS var orden enligt följande: "För att citera personen jag fick prisuppgiften med ”det kostar 1550kr + moms / timme"

Scrolla upp på sidan och läs igen om min quote kanske är fel. :rolleyes:

Nyfniken skrev:
Så att det per automatik tillkommer en tippavgift tycker i alla fall inte jag att man kan förutsätta.
Jag håller delvis med dig. Hör och häpna.. Själv skulle jag inte välja att bråka om saken, jag vet hur saker och ting fungerar efter att anlitat (och även jobbat som) hantverkare under snart 30 års tid.

Hur komplicerat kan det egentligen vara?

Allt kostar pengar.

There is no such thing as a free lunch.

Om du är anställd och jobbar (?) så räknar du sannolikt att bli kompenserad för detta på något sätt? Klipper du gräset åt hela villakvarterets grannar varje söndag, tvättar du deras bilar och målar om deras hus bara för att vara snäll? Ingen är snäll, alla jobbar för pengar!

Det är det man skall lära sig.
 
carlbanan skrev:
Sen blir man ju lite trött på folk som tror att dom ska få saker gratis...
Tänk om du gick och plockade ihop en korg varor på ICA prismärkta till 250 kr och ICA-handlaren vid kassan lade på 200 för frakt och löner. Jag skulle vilja se din min om han svarade "man blir ju lite trött på folk som tror att dom ska få saker gratis" då :)...

Det finns mängder med yrken (t.ex.mitt) där man åker runt till kunder där kunderna inte faktureras restiden. Självklart så är då kostnaden för det inbakad i timpriset.
Ingendera modellen är mer rätt eller fel, bara man talar om INNAN vad som gäller...

Precis som ICA-handlaren...

Hm, just det, ska tillägga att de flesta hantverkare som jag anlitat inte heller brukar lägga till restid. I alla fall inte så i ögonfallande mycket så jag noterat det...
 
Redigerat:
carlbanan skrev:
Ska han bestrida en kostnad för en tjänst som han bevisligen fått utförd pga av ett missförstånd??
Läs hela stycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.