Jag ska snart dra igång en massa renovering, och jag undrar hur jag ska resonera när det gäller inköp av sågar. Jag har i dagsläget två usla gammal sticksågar och några halvtaskiga fogsvansar, och undrar vad man ska satsa på.

Det kommer att bli lister, en del reglar, bänkskiva, parkettgolv mm som ska sågas. Jag har inte råd att bara köpa en massa blåa och gula verktyg, utan det får bli fokus på några och annat får stryka på foten, var ska jag lägga krutet?
 
Hej Yens!

Börja med att noggrant studera Tips&Tricks.

Du bör  finna, att jobb Du beskriver kan utföras efter mycket måttlig investering.

Börja med en begagnad såg, finns just nu två stycken på Tradera (De Walt 351S)

Bygg Dig en såglåda

Tillverka ett par styrskenor

Köp några nya klingor hos Biltema (150 mm)

Under förutsättning att Du inte slarvar med lådan och skenorna kommer Du att förfoga över en utrustning med stor precision, och Du kan utföra kapning och klyvning av virke samt  delning av skivmaterial.

Senare, när ekonomin tillåter så kan Du byta upp till Festools sänksåg och kanske ett par original styrskenor.

per
 
Eftersom jag inte kan så mycket om maskiner (mer än en massa budgetskräp) så är jag lite orolig över att köpa begagnat, jag känner inte att jag kan se på en "välanvänd" såg om den är bra eller dåligt använd...

Men de andra idéerna tycker jag låter utmärkt...
 
Hej Yens!

Försök då att få tag i en NY , ring till Småmaskinsservice exempelvis.

per
 
Först av allt, köp en _bra_ fogsvans, med den klarar du det mesta. Bahco, Sandvik etc. Det är en oerhörd skillnad i hur dessa beter sig kontra billiga och sen har du de gamla till gips och skräpvirke.

Sen så satsa på en bra handcirkel som Pernitta skriver, den ihop med en såglåda och en rak linjal så hanterar du mycket.

Har du sen behov av det så titta på en bra stickis, jag föredrar Bosch men smaken är ju som baken där.

/Kent
 
Japp, jag har redan den uppsättningen fogsvansar, köpte någon svart sandvikshistoria som var som att såga i smör med i förhållande till "byggmaxare"... Hur är det på cirkelfronten då, vad är det man ska satsa på där om man är sugen på att lägga lite drygt en tusenlapp kanske, finns det något man ska handla eller akta sig för?
 
Hej Yens!

Försök att tillgodogöra Dig innehållet i svar som Du redan har fått.

per
 
per, tack så mycket för bra svar, men jag var ute efter att kanske få svar av någon med samma behov som jag. Att en superdyr såg är bra är jag helt med på. Men någon kanske har erfarenhet av någon mellanklassåg som gör jobbet effektivt. Jag har tagit till mig av det du sagt och en utväg är att lägga mer pengar på cirkeln än jag tänkt från början, men jag vill gärna ha fler alternativ.
 
En Hitachi C6Bu eller C6Bu2 är alltid ett säkert kort. Kan finnas begagnad. Kostar ca 2300 ny. Finns en C6BU2 på Blocket för 400. En fräsch klinga i den, och du är hemma.
 
Har varit i liknande situation och renoverde större delen av huset och hade usla verktyg. Det går ju att hanka sig fram med dessa verktyg men det tar längre tid att utföra jobbet samt att köpa reservdelar/ nya verktyg. Men den största nackdelen är att man blir tokig när tex sticksågen går sönder en lördagkväll och man kan inte slutföra jobbet.

Har nu insett fördelen med bra verktyg och inhandlat några sågar som jag kan rekomendera:

Festool 55 - Sänksåg med skena
DW 707 - Kap/ger
Bosch 85 - sticksåg

Visst har de kostat en slant att köpa dessa. Men förmodlingen kommer jag ha dessa ett BRA tag framöver och framförallt så går det fortare och är roligare att utföra jobben.


 
Hej Yens!

Du har berättat följande:

.  Du flyttar 1/4 till eget boende med reparationsbehov (boendet)

.  Du har redogjort för vilka material Du kommer att arbeta med

.  Du har köpt fogsvans som skär som i smör

.  Du känner för att investera drygt 1000:-

Grunden i Ditt kommande jobb är sågning. Din budget tillåter inte anskaffning av flera maskintyper, utan Du måste hitta en som kan användas för olika typer av sågning. Och för just denna gäller följande:

.  heller bra begagnad än sämre ny. Här tycker jag att Du bör följa tidigare rekommendation, jag såg idag att det finns även en Elu på Tradera.

.  bra begagnad kan vara värd en översyn. Kolla kullagren och byt gärna. Kolla axeln på vilken klingan monteras. Krokig axel skall bytas, vi talar då inte om ankarets axel.
Väl genomgången blir den begagnade sågen maskinellt som ny. Köp tjänsten om Du inte själv klarar av den.  

.  ett måste är att sågen skall kunna användas på styrskena, och som jag skrev tidigare är just skenor grunden i Din kommande sågarsenal. Visst går det att använda en rak bräda, men.....

.  det skall finnas billiga klingor att köpa

.  en vacker dag vill Du få igen pengarna då Du byter upp Dig

Det här är av allmänt intresse, och det finns mycket att säga, jag slutar, och någon annan tar säkert vid med ytterligare synpunkter.

per
 
tack per, du får inte misstolka mig, jag uppskattar verkligen hjälpen!!!

Det får helt enkelt bli fokus på cirkeln, så får vi se vad mer i sågväg som ryms i budgeten.
 
mattiasp skrev:
En Hitachi C6Bu eller C6Bu2 är alltid ett säkert kort. Kan finnas begagnad. Kostar ca 2300 ny. Finns en C6BU2 på Blocket för 400. En fräsch klinga i den, och du är hemma.
Jag har en C6BU och är mkt nöjd med den. En rejäl, men ändå nätt pjäs med bra balans och med gjutet alubord som kan finjusteras med insexnyckel. Bra med motorbroms som stoppar klingan rappt. Med en extra 40T klinga och en 2500 mm rätskiva i alu (+ en överbliven 1200 fönsterbänk i marmor  :-X :-X) kan jag även "snickerisåga" skivor utan problem. En sån såg kommer du långt med.
 
Är själv på jakt efter en ny cirkelsåg, har en budget såg för 400:- som är under all kritik när det gäller att såga rakt och snyggt.

Har sneglat lite på Hitachi och Festools sågar. Är det någon som har länkar till några butiker på nätet som säljer dessa inklusive tillbehör till dem (styrskenor).

// Snozzi
 
Hej Anders!

Just fokus på cirkelsågen beror på att man med den, och de tillbehör som tidigare har angetts, klarar all sågning. Kapning och KLYVNING av virke samt DELNING av skivor.

Och trådskaparens budget var drygt 1000:-

Dessutom har han investerat i en ny fogsvans och äger sedan tidigare ett par sticksågar.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.