Vi har ett hus från 1963, där det ligger 20cm sågspån och 15cm mineralulls matta på vinden. Det saknas ångspärr.
Har du erfarenhet av att suga ut allt gammalt sågspån och lägga ångspärr och nytt 30-50cm nytt insprutat mineralull?

Hur bättre blev det i huset, tycker du? Är det värt det?

/Magnus

• Gilla
GylleneCirkeln
  • Laddar…
Vi hade sågspån i bjälklaget och sedan hade man lagt ca 15cm mineralull på vindsgolvet. Jag rev bort att mineralull, sågade upp en halvmeter av golvet längs med väggarna och sedan lät jag en isoleringsfirma blåsa på ca 40-50cm lösull (dock en mineralull). Det blev bra tycker jag.

Lite annorlunda än vad du hade tänkt iofs. Varför vill du suga ut allt sågspån istället för att bara lägga den nya isoleringen rakt på?

M Maledictus skrev:
Vi hade sågspån i bjälklaget och sedan hade man lagt ca 15cm mineralull på vindsgolvet. Jag rev bort att mineralull, sågade upp en halvmeter av golvet längs med väggarna och sedan lät jag en isoleringsfirma blåsa på ca 40-50cm lösull (dock en mineralull). Det blev bra tycker jag.

Lite annorlunda än vad du hade tänkt iofs. Varför vill du suga ut allt sågspån istället för att bara lägga den nya isoleringen rakt på?
Det finns ingen ångspärr, luftspaltsskiva och mineralullen är inte så bra på alla ställen.

Agnvik Agnvik skrev:
Har du erfarenhet av att suga ut allt gammalt sågspån och lägga ångspärr och nytt 30-50cm nytt insprutat mineralull?

Hur bättre blev det i huset, tycker du? Är det värt det?
Det var en av de tidiga operationerna vi gjorde här i huset. Använde snöskyffel för att skotta sågspån i 240liters sopsäckar som jag sedan tog ut genom ett tillfälligt hål i bjälklaget.

Eftersom alla rum skulle renoveras var det rimligt att få upp plast i taket överallt. Dessutom behövde jag ändå få bort isoleringen för att montera spotlights och andra installationer.

På ett par delar av vinden lät jag spånet vara kvar och skyfflade det bara till ett tjockare lager. På övriga delar blåstes stenull/lösull ut.

Kombinationen av välisolerat och bergvärme är ju rätt attraktiv. Värmer 240kvm hus i stockholm från 1947 med en 7kW bergvärmepump utan eltillskott, vilket nog får anses vara rätt ok.

• Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att ångspärr saknas?
Det var nog ganska vanligt på 60-talet att man la tjärpapp mellan takstolarna uppe på vinden. Du behöver alltså skotta undan spån för att se hur det ser ut. Nu blir ju den lösningen inte 100% tät eftersom takstolarna inte täcks, så vill man få helt tätt med ångspärr bör den ju sättas underifrån innan man täcker med ny gips i innertaket.

Själv har jag kvar mitt spån och förra ägaren lade på ett extra lager glasull ovanpå den så isoleringen är ändå god. Vill man få ännu bättre isolering så är det ju betydligt enklare att rulla ut ett par mattor till med isolering ovanpå allt än att börja om från början och skotta spån.

Om du absolut vill bli av med allt spån så går det ju att leja in en firma som kommer med stor dammsugare och suger bort allt spån. Det alternativet hade jag valt för även om det tekniskt sett är lätt att skotta spån så är det trångt, tungt och eländigt, typiskt ett sådant jobb som det är värt att leja bort.

• Gilla
StigPeter
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Om du absolut vill bli av med allt spån så går det ju att leja in en firma som kommer med stor dammsugare och suger bort allt spån. Det alternativet hade jag valt för även om det tekniskt sett är lätt att skotta spån så är det trångt, tungt och eländigt, typiskt ett sådant jobb som det är värt att leja bort.
ber man om hjälp med det så kommer stora sugbilen. Väldigt dyrt har det varit alla gånger jag frågat pris....men bekvämt förstås.

En liten matteövning -->

20 + 15 sågspån och mineralull som du har idag mot motsvarande 35 bara mineralull ger ett lägre U-värde för taket med ca 40%. (0,14 mot 0,1).
(https://byggnadsvard.se/isoleringsmaterial-fran-a-till-w/)

Man brukar säga att 15% av värmen försvinner i taket.
(https://www.energimyndigheten.se/ef...t-hus/minska-behovet-av-varme-och-varmvatten/)

Så med en sådan ändring minskar du din totala energiförbrukning för uppvärmning med --> 0,15 x (0,14 - 0,1) ~6%.

Alltså din årsförbrukning för uppvärmning i kWh, multiplicerat med 0,06. Det är din besparing. Grovt räknat.

• Gilla
TorbjornP
  • Laddar…
Vi gjorde tvärt om :)

10 cm sågspån och 15 cm glas/stenfiberull som tidigare ägare lagt dit på 80 talet. Vi slängde ut all glasfiber, kompletterade med kutterspån (dammfritt från granngården) här och där samt skall spruta in ytterligare 15 cm cellulosa på det.

Problemet med mineralullen var att vi hade en jäkla massa möss där uppe, och kutterspånet tycker dom inte alls om då gångarna rasar ihop.

Original ligger det en svart papp på råsponten som fuktspärr/broms? Om man har material som kan transportera fukten blir det bättre klimat där uppe.

Tänk också på att om du isolerar för mycket på vinden så kommer ingen varm luft dit, och då kommer det inte torka ut ordentligt och du kan få problem med svamp mm. Isoleringsfirmorna som gör cellulosa brukar rekommendera max 10-15 cm extra. Fördelar är också att det är ett sjysst material att jobba med om man vill upp där och dra vp-rör mm.

• Gilla
hunkyduude och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ber man om hjälp med det så kommer stora sugbilen. Väldigt dyrt har det varit alla gånger jag frågat pris....men bekvämt förstås.
Japp sinessjukt dyrt.
Fick pris på 20k.
Då va det 80kvadrat sågspån/bös. Ca 10-15cm tjockt.

Gjorde liknande i somras när jag renoverade fasaden och hade lätt att öppna upp ett hål i gaveln. Skyfflade ut det gamla lagret med sågspån (12cm). La ångbroms i alla fack mellan takstolarna och tejpade mot alla takstolar, blåste sedan in 30cm cellulosa. Skulle säga att vi känner stor skillnad, speciellt på ovanvåningen.

.Jag hade cirka 20 cm kutterspån och ingen ångspärr på vinden. Jag satte dit luftspaltskivor under råspånten och blåste in drygt 30 cm ekofiber ovanpå kutterspånet. Det var över 20 år sedan och det har fungerat oklanderligt.

U
T Tjrex skrev:
Japp sinessjukt dyrt.
Fick pris på 20k.
Då va det 80kvadrat sågspån/bös. Ca 10-15cm tjockt.
Jag har motsatt upplevelse, betalade 7k för att suga rent bjälklaget, ca 15cm tjock 60kvm.
Det var väldigt blandats skräp, typ kol, mull, jord och spån. Och det blir betydligt renare än vad jag skulle kunna åstadkomma med borste och skyffel.
Största posten på fakturan är ju deponeringen (kg-pris) och den kan ju variera rätt stort beroende på vart man bor och typ av massor, vad tippen har för avgifter för företag osv.

• Gilla
zokoban
  • Laddar…
Har gått i samma tankar, hus från 1966, ca 150mm sågspån som takisolering.
Kom fram till (liknande Marcus_Carlssons uträkning), att jag skulle spara kanske 2000:-/år

Dvs avbetalningstid på typ 20år om det kostar typ 40k (kanske dyrare nu?) att tömma och spruta mineralull. Vilket inte kändes värt insatsen, speciellt med ökad risk för fuktproblem då vinden blir kallare

E Eld skrev:
.Jag hade cirka 20 cm kutterspån och ingen ångspärr på vinden. Jag satte dit luftspaltskivor under råspånten och blåste in drygt 30 cm ekofiber ovanpå kutterspånet. Det var över 20 år sedan och det har fungerat oklanderligt.
D David Carlsson2 skrev:
Gjorde liknande i somras när jag renoverade fasaden och hade lätt att öppna upp ett hål i gaveln. Skyfflade ut det gamla lagret med sågspån (12cm). La ångbroms i alla fack mellan takstolarna och tejpade mot alla takstolar, blåste sedan in 30cm cellulosa. Skulle säga att vi känner stor skillnad, speciellt på ovanvåningen.
Biggle Biggle skrev:
Vi gjorde tvärt om :)

10 cm sågspån och 15 cm glas/stenfiberull som tidigare ägare lagt dit på 80 talet. Vi slängde ut all glasfiber, kompletterade med kutterspån (dammfritt från granngården) här och där samt skall spruta in ytterligare 15 cm cellulosa på det.

Problemet med mineralullen var att vi hade en jäkla massa möss där uppe, och kutterspånet tycker dom inte alls om då gångarna rasar ihop.

Original ligger det en svart papp på råsponten som fuktspärr/broms? Om man har material som kan transportera fukten blir det bättre klimat där uppe.

Tänk också på att om du isolerar för mycket på vinden så kommer ingen varm luft dit, och då kommer det inte torka ut ordentligt och du kan få problem med svamp mm. Isoleringsfirmorna som gör cellulosa brukar rekommendera max 10-15 cm extra. Fördelar är också att det är ett sjysst material att jobba med om man vill upp där och dra vp-rör mm.
Jag har kollat och det finns ingen ångspärr uppe på vinden.

Janus82 Janus82 skrev:
Är du säker på att ångspärr saknas?
Det var nog ganska vanligt på 60-talet att man la tjärpapp mellan takstolarna uppe på vinden. Du behöver alltså skotta undan spån för att se hur det ser ut. Nu blir ju den lösningen inte 100% tät eftersom takstolarna inte täcks, så vill man få helt tätt med ångspärr bör den ju sättas underifrån innan man täcker med ny gips i innertaket.

Själv har jag kvar mitt spån och förra ägaren lade på ett extra lager glasull ovanpå den så isoleringen är ändå god. Vill man få ännu bättre isolering så är det ju betydligt enklare att rulla ut ett par mattor till med isolering ovanpå allt än att börja om från början och skotta spån.

Ångspärr saknas.

• Gilla
kayen85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.