Ska sätta upp 6 stycken armaturer på altanväggarna. Kommer använda mig av 30w-lampor.
Vilken typ av kabel bör jag använda mig av och vilken ip-klass på dosor är att rekommendera.
Jag ska själv montera armaturer och kablar, sedan får en behörig elektriker kolla igenom att allt är rätt gjort samt koppla in det till elnätet.
Kan någon ge mig råd?
Tack!
 
E
Exlq, ip 55 (eller mer) dosor
 
tommib
Ja. Senast jag gjorde något var det med Drakas EXLQ-pure, som finns på t.ex. Bauhaus. Väldigt lättjobbad och trevlig kabel. Snåla inte på dosorna, kör Schneider U56 som är mycket bra och finns billigt utan plint på t.ex. Hornbach. Där kan du även köpa toppklämmor av god kvalitet (Wago 221, enklast för hempulare) till ett bra pris.

Se till att din tilltänkta elektriker är med på tåget och är ok med att du drar själv. Det är olagligt och går inte heller att delegera till dig längre sedan 1/7.

Välkommen till forumet!
 
Tackar för svaren
 
Ska man använda sig av 3g eller 5g-kabel?
 
Det beror ju helt på hur du tänker koppla din belysning.;)
 
Armatur-dosa-armatur-dosa osv. Sedan till inkoppling på el-central.
 
Den där Schneider U56 dosan, tål tydligen bara 40 grader Celsius. Står så i vart fall på Ahlsells hemsida, men de är nog slarviga med sådant. De anger inte ens vad det är för material. Väldigt låg temperatur tycker jag. Clarose anger inte vilken typ av vägg han vill montera fassadbelysning på, betongvägg, tegelvägg, trävägg eller vad?

Elmont menar nog om du vill kunna tända 3 av dem i taget, eller 2 i taget eller hur då vill kunna tända dem.
 
Armaturerna är i halvmånedesign å ska sitta på träplank utmed altansidan.
 
De ska tändas samtidigt är det tänkt!
 
3G om du inte planerar att sätta nått annat på "slingan" som tex ett uttag.
 
Det ska bara sitta en strömbrytare på den.
 
4 g 1.5 är en perfekt allroundkabel. Den täcker flertalet installationsfall.

Den är obetydligt tjockare än 3 g 1,5
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.