När jag ser uträkningarna ovan så känns ju 240 som bjälkarna är med 45x220 och så hyvlar jag ned dem till 200 istället som väl tilltaget med marginal. Bör jag lägga in någon förstärkning underifrån / krypgrunden t.ex ? Gjorde det under vardagsrummet som jag tyckte var lite svajigt och det blev kanon.

Fantastiskt bra program förresten, tom en som inte är byggkunnig kan ju göra enkla beräkningar med hjälp av denna.

L
Ja, det är inget litet jobb. Svårt att komma åt att hyvla längs kanter/väggar och sen få reglarna helt jämna. Blir en del pill. Ang nyttjandegraden är jag lite osäker men finns en del bra trådar på forumet. Den visar väl på hur väl det är dimensionerat. Ju närmre 0% desto mer överdimensionerat och ju närmre 100% desto mer väldimensionerat.

Nej precis, det är vanligt förekommande på bostadsprojekt att man sänker badrumsreglarna till t.ex 45x195 istället för övrigt bjälklag 45x220 för att lösa tröskelnivåer för handdikappskrav.

Vill du förstärka golvet ytterligare kan du skruva hålband i stål tvärs reglarna i underkant eller t.ex 28x70 som styvar upp det.

ok, misstänkte väl det, men ett rum på 7 kvm ? vad snackar vi, 10 eller 100 timmar ? materialet är ju ingen stor kostnad. dessutom blir det ju rot väl ?

stora jobbet är ändå att demontera rubbet, sedan sänka och bygga upp igen. Vill inte ha någon extra tröskel på 15 där eftersom den var heli i nivå med hallen tidigare,

L
Jättesvårt att uppskatta. Beror helt på vilka resurser man har. Med rätt maskiner och bra, erfarna hantverkare underlättar ju såklart.

L
Bifogar en skiss som hjälp. Nu gäller den platta på mark men förfarandet är ungefär detsamma med träbjälklag. Dock skadar det ju inte att ha en lite högre tröskel med uppvik om det skulle bli vattenansamling i framtiden. Skiss som visar uppbyggnad av golv med tröskel, betong och isolering för badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tackar, ser bra ut precis så jag vill ha det. Nu ligger ju klinkern 15 över parketten och det är irriterande och dessutom snubblar frugan på den onödigt höga tröskeln. Finns något handikappkrsv på max tröskelhöjd ?

L
Inte när det gäller renovering av en villa men vid nyproduktion brukar det vara max 15-20mm

Fick faktiskt tag på min gamla snickis, mycket kunnig, 30+ i branschen - han nämnde att det också går att fräsa ur golvspånskivan ned i bjälklaget och sedan gjuta och armera direkt på den - om jag fattade det rätt så ligger den då i nivå med parketten och då behöver du inte hyvla och finslipa - är det någon som provat den metoden ? Spacklet ligger ju direkt på bjälkarna då-blir det någon skillnad i bärighet/styvhet ?

Korta svaret är ja, det blir en skillnad i styvhet och bärighet hos golvregel samt spånskiva. Dock är din spännvidd och cc-avstånd små så att i det stora hela spelar det säkerligen ingen roll.

L
O olof63 skrev:
Fick faktiskt tag på min gamla snickis, mycket kunnig, 30+ i branschen - han nämnde att det också går att fräsa ur golvspånskivan ned i bjälklaget och sedan gjuta och armera direkt på den - om jag fattade det rätt så ligger den då i nivå med parketten och då behöver du inte hyvla och finslipa - är det någon som provat den metoden ? Spacklet ligger ju direkt på bjälkarna då-blir det någon skillnad i bärighet/styvhet ?
Menar han att golvspånet läggs mellan reglarna så att de livar i överkant och då "sparar" 22 mm? Kan inte svara på det men då känns det som du förlorar själva grejen med att skruvlimma golvspånet i reglarna så det blir styvt.

Tack, låter rimligt, lite för enkelt annat - men han nämnde något om att sätta kortlingar också undertill och hålspikband (?), men visst det kan inte bli samma sak. Då är vi tillbaks till hyvligen.

Vad bör jag beställa för dokumentation/ritning till den lite motvilliga byggaren så att han går fri från eventuellt ansvar om jag beställer detta från honom, dvs hyvling ? Det är främst hållfastheten som han inte vill garantera, men när jag ser på programmet och cc 300 så har jag ju max 240 cm i bjälgklaget, så det ger ju inga signifikanta skillnader.

Om du skriftligen friskriver hantverkaren från ansvar gällande hållfasthet och styvhet på golvreglarna borde väl detta räcka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.