5 089 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Sänka bjälklag 15-20 mm i Götenehus ?
När jag ser uträkningarna ovan så känns ju 240 som bjälkarna är med 45x220 och så hyvlar jag ned dem till 200 istället som väl tilltaget med marginal. Bör jag lägga in någon förstärkning underifrån / krypgrunden t.ex ? Gjorde det under vardagsrummet som jag tyckte var lite svajigt och det blev kanon.
Ja, det är inget litet jobb. Svårt att komma åt att hyvla längs kanter/väggar och sen få reglarna helt jämna. Blir en del pill. Ang nyttjandegraden är jag lite osäker men finns en del bra trådar på forumet. Den visar väl på hur väl det är dimensionerat. Ju närmre 0% desto mer överdimensionerat och ju närmre 100% desto mer väldimensionerat.
Nej precis, det är vanligt förekommande på bostadsprojekt att man sänker badrumsreglarna till t.ex 45x195 istället för övrigt bjälklag 45x220 för att lösa tröskelnivåer för handdikappskrav.
Vill du förstärka golvet ytterligare kan du skruva hålband i stål tvärs reglarna i underkant eller t.ex 28x70 som styvar upp det.
Nej precis, det är vanligt förekommande på bostadsprojekt att man sänker badrumsreglarna till t.ex 45x195 istället för övrigt bjälklag 45x220 för att lösa tröskelnivåer för handdikappskrav.
Vill du förstärka golvet ytterligare kan du skruva hålband i stål tvärs reglarna i underkant eller t.ex 28x70 som styvar upp det.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Bifogar en skiss som hjälp. Nu gäller den platta på mark men förfarandet är ungefär detsamma med träbjälklag. Dock skadar det ju inte att ha en lite högre tröskel med uppvik om det skulle bli vattenansamling i framtiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar, ser bra ut precis så jag vill ha det. Nu ligger ju klinkern 15 över parketten och det är irriterande och dessutom snubblar frugan på den onödigt höga tröskeln. Finns något handikappkrsv på max tröskelhöjd ?
Fick faktiskt tag på min gamla snickis, mycket kunnig, 30+ i branschen - han nämnde att det också går att fräsa ur golvspånskivan ned i bjälklaget och sedan gjuta och armera direkt på den - om jag fattade det rätt så ligger den då i nivå med parketten och då behöver du inte hyvla och finslipa - är det någon som provat den metoden ? Spacklet ligger ju direkt på bjälkarna då-blir det någon skillnad i bärighet/styvhet ?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Korta svaret är ja, det blir en skillnad i styvhet och bärighet hos golvregel samt spånskiva. Dock är din spännvidd och cc-avstånd små så att i det stora hela spelar det säkerligen ingen roll.
Menar han att golvspånet läggs mellan reglarna så att de livar i överkant och då "sparar" 22 mm? Kan inte svara på det men då känns det som du förlorar själva grejen med att skruvlimma golvspånet i reglarna så det blir styvt.O olof63 skrev:Fick faktiskt tag på min gamla snickis, mycket kunnig, 30+ i branschen - han nämnde att det också går att fräsa ur golvspånskivan ned i bjälklaget och sedan gjuta och armera direkt på den - om jag fattade det rätt så ligger den då i nivå med parketten och då behöver du inte hyvla och finslipa - är det någon som provat den metoden ? Spacklet ligger ju direkt på bjälkarna då-blir det någon skillnad i bärighet/styvhet ?
Vad bör jag beställa för dokumentation/ritning till den lite motvilliga byggaren så att han går fri från eventuellt ansvar om jag beställer detta från honom, dvs hyvling ? Det är främst hållfastheten som han inte vill garantera, men när jag ser på programmet och cc 300 så har jag ju max 240 cm i bjälgklaget, så det ger ju inga signifikanta skillnader.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Om du skriftligen friskriver hantverkaren från ansvar gällande hållfasthet och styvhet på golvreglarna borde väl detta räcka?