Jag bygger en altan med golvyta 110 cm ovanför marknivå, och därför krävs ett staket som är minst 90 cm och ej klättringsbart. Jag vill ändå ha insynsskyddet och har även bygglov från kommunen så inga problem med det.
Men... jag vill ha liggande 28x45 ribbor så att det matchar andra staket jag har på tomten. Boverket säger att det skall vara ej klättringsbart. (BBR 2011:6, avsnitt 8:2321) Boverket hänvisar även till MSB Barnsäkerhetsrådets information (https://rib.msb.se/filer/pdf/27469.pdf) om pooler och dammar, som informerar om att det skall vara ej klättringsbart staket, eller ett nätstaket med "maximalt 3 cm maskvidd" för att försvåra klättring.

Nu till frågan; Kan jag komma undan med att ha ribborna såpass tätt att det blir svårt att klättra på det, dvs mindre än tre (3) cm mellanrum eftersom de anser att tre cm maskor är okej?

Bilderna visar ritningen, men alltså med "fel" staket och det handlar inte om poolsäkerheten då den har tak, utan att man inte skall falla ner från altanen. Stort tack för era inputs!
Arkitektritning av en altan med staket, trappor och pooltak intill en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en altan med liggande ribbstaket och måttangivelser, vid ett tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte det är lagbrott att bygga mot Boverkets bestämmelser. Om du är professinell byggare eller firma får du förstås inte leverera klättringabara räcken.
När jag konstruerade mitt altanräcke valde jag medvetet att frångå detta krav av estetiska skäl. Jag har liggande "ribbor" (stålrör) med c:a 25 cm mellanrum, alltså fullt klättringsbart.
Jag har inga småbarn och inbillar mig att kunna hålla ordning dom få gånger som småbarn dyker upp.
Vid husförsäljningen kommer den duktige besiktningsmannen att påpeka att räcken inte motsvarar Boverkets bestämmelserna. Då kan den ny ägaren lätt hänga före rutor av glas eller plexiglas och så är problemet löst. den dagen den sorgen.
 
Tack. Nej jag är privatist och inte professionell byggare, men så tar det ju fem gånger så lång tid också. Däremot blir det minst lika bra då jag lider av precisionssjukan. Kanske därför det tar tid för jag mäter och mäter...
Då blir det liggande ribbor så det matchar resten av huset, bygger anläggningen för min egen skull och inte försäljning så, som du säger, den dagen den sorgen. "Faran" är ju snarare tre meter åt andra hållet om nån druttar i drickat.
Drömmen är ett stålräcke med frostade glasskivor. Glas för luftigheten och frostat för insyn, men det får bli nästa gång.
Tack för moraliskt stöd!
3D-modell av en trädäck med simbassäng och frostade glasräcken nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Inga L
  • Laddar…
Närbild på nymonterat altanräcke i metall med trädetaljer och skuggor på trallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så blev mitt altanräcke. Utan dåligt samvete.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
[bild]Så blev mitt altanräcke. Utan dåligt samvete.
Snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.