Hej!
Jag har ett verktygskit Ryobi One Plus (skruvdragare, pendelsticksåg och slipmaskin).Nu har jag inte använt det på ett halvår. Upptäcker nu att det inte går att ladda batteriet längre. Laddaren blinkar rött och grönt och batteriet förblir oladdat efter 12 timmar.
Vad kan ha hänt? Köpa nytt batteri?
 
Har du provat att ha både laddare och batteri i rumstemperatur ett tag?
 
Jag har förvarat laddare och batteri i rumstemperatur. Kan det ha någon betydelse att batteriet varit monterat på skruvdragaren under den här tiden?
 
Lite billigare maskiner innebär ofta att det inte finns någon funktion för att helt stänga av batteriet. Din maskin har troligen dragit lite lite ström hela tiden tills batteriet kommit under nivån för att laddaren ska känna det sitter ett i. I vissa fall går batterier igång om man låter de sitta in säg 30 min. Om inte så är det antingen att lägga på lite elakare spänning direkt på batteriet (man ska veta vad man gör då..) eller köpa nytt.
 
Lithiumjon-batterier går sönder om spänningen blir för låg. Om du lämnade batteriet helt tomt för ett halvår sedan kanske det är detta som har hänt.
 
Tack för samtliga synpunkter. Det lutar onekligen åt att jag helt enkelt får köpa nytt batteri.
 
Har dom inte det som ett försäljnings knep att det är så bra med litiumjonbatteri för man behöver inte underhållsladda det. Med andra ord perfekt till hemmapularen som använder sin maskin någon gång då och då.


pär
 
A
En sak som jag upptäckte med min sats av Ryobi One Plus, satte i batteriet i laddaren och det blinkade sådär, lät det vara i två timmar (detta var när jag nyss köpt det), av en slump tryckte jag till batteriet, då sjönk det ner mer i laddaren och knäpptes fast o då började laddningen direkt, så om du inte kollat det, gör det innan du skrotar batteriet.
 
Fortsättning följer ...
Har gjort en djupdykning i manualen och kommit fram till följande. När batteriet sätts in i laddaren lyser den röda kontrollampan och den gröna är släckt. Det betyder att laddaren är under spänning. Efter 30 minuter börjar den röda lampan blinka likaså den gröna. Det betyder enligt manualen att batteriet eller laddaren är defekt. Batteriet känns inte varmt under laddningsproceduren. Eftersom det blir knepigt att avgöra vilken komponent som är felande återstår inget annat än att köpa båda laddare och batteri. Att lämna in laddaren för felsökning torde kosta mer än vad det smakar. Laddare och batteri kostar 1050 kr. Enbart batteri 630 kr. Slutsatsen blir att även amatörer som inte regelmässigt använder sina verktyg bör satsa på kvalitetsmaskiner.
 
Jag skulle börja med att köpa ett nytt batteri på Classe för 629. Troligen är det batteriet som är slut men visar det sig vara laddaren så har du öppet köp på Classe och kan byta batteriet mot ett kit med laddare och batteri för 1049.
 
Smart Alfredo! Så får det bli.
 
Något att reflektera över i stunder som denna.

http://svtplay.se/v/2799923/dokument_utifran/glodlampskonspirationen

[h=2]Glödlampskonspirationen[/h]Spansk dokumentär från 2010. Många av de apparater vi köper är konstruerade att bara hålla en viss tid - sedan slutar de fungera. Detta är inget som tillverkarna vill låtsas om. Men samtidigt som vi tvingas köpa nytt och håller ekonomin igång förgiftas vår miljö av mängder av obrukbara prylar.
 
reginald skrev:
Slutsatsen blir att även amatörer som inte regelmässigt använder sina verktyg bör satsa på kvalitetsmaskiner.
Jag vet inte om det hjälper så mycket. Lithiumjon-batterier pajar som sagt om de blir helt urladdade, vare sig de är dyra eller billiga. De med låg självurladdning håller längst när de ligger på hyllan, men du kan inte få samma effekt ur dessa..

Proffsmaskiner används ofta och tillverkaren förutsätter nog att de laddas ofta. Därför antar jag att de eventuellt kan självurladda snabbare.

Med snabbt menar jag 6-12 månader då mitt laptopbatteri självurladdar på den tiden.
 
bobas skrev:
Jag vet inte om det hjälper så mycket. Lithiumjon-batterier pajar som sagt om de blir helt urladdade, vare sig de är dyra eller billiga. De med låg självurladdning håller längst när de ligger på hyllan, men du kan inte få samma effekt ur dessa..

Proffsmaskiner används ofta och tillverkaren förutsätter nog att de laddas ofta. Därför antar jag att de eventuellt kan självurladda snabbare.

Med snabbt menar jag 6-12 månader då mitt laptopbatteri självurladdar på den tiden.
De dyrare maskinerna har ju ofta teknik som förhindrar just detta vilket innebär att du efter ett år med fulladdat batteri kan hugga maskinen och köra på med samma eller likvärdig kapacitet. Tex blå Bosch. De har också 3 års garanti mot billigare maskiners 1 år.

Bosch Electronic Cell Protection (ECP): skyddar batteriet mot överladdning, överhettning och djupurladdning
 
Just självurladdningen tror jag inte det går att göra något skydd mot.. Deras elektroniska skydd är väl bara för att skydda mot att användaren djupurladdar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.