Eldar med en Pelda 21brännare mot en gammal panna från -72 och har ett dygnsförråd i direkt anslutning mit brännaren. Ibland när jag öppnar locket och skall fylla på blir det väldigt rökigt ur behållaren, även fast botten är täckt med ett lager pellets. Vad kan detta bero på? Känns inte helt säkert. Blir det övertryck i panna/pelletsförråd? För dåligt drag i skorstenen? Gammal panna med en Pelda 21 brännare och angränsande dygnsförråd för pellets i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
När du ska lägga in så får du en blixtsnabb omvändning på rökgaserna , det är ju spjäll som sköter draget i skorstenen , om det står kvar i läge blir det så , inte alltid beror på många orsaker , värme, drag , eldhärd , lufttryck o.s.v , det blir till att öppna upp mot skorstenen strax före innan du ska fylla på , detsamma händer med en vanlig vedpanna , även i min vedpanna

Dåligt med tilluft?

Råkar ibland ut för samma sak vilket brukar bero på vad jag fått veta är antingen ett luft-lock i skorstenen eller att pannan behöver rakas ur. Det viktiga är att brännaren har bra med tilluft i uppstarten.

Ja, på vedpannan i gamla kåken så öppnade jag alltid ett spjäll innan jag öppnade luckan till eldstaden annars bolmade röken ut. Denna panna har jag inte hunnit lära mig än men kanske är som du säger att ett spjäll måste öppnas.
Men då tror ni inte det är risk för baksug, att lågan blir att gå upp i pelletsförrådet?

Bakbrand är inget att leka med. Känner du oro där så säkerställ lösningen innan du kör vidare.

Slangen från skruven till brännare är gjord så den brinner av innan ..

Mazen Mazen skrev:
Slangen från skruven till brännare är gjord så den brinner av innan ..
Hur menar du då, slang från skruv?

L
Ta ett foto så det syns hur matningen är , om det är med eller utan slang

L
Handshuntning ??
Du skulle nog skaffa en shuntautomatik så får du bättre värmeekonomi och inte behöva springa till pannrummet när tempen varierar på utsidan huset
Finns dom som passar direkt på din pannshunt där

Pelda21 är en pelletsbrännare som konstruerades för över 20 år sedan.
Den har ingen slang mellan "silorör och brännare" utan förrådet sitter direkt ovanpå brännaren.
Den har inte heller de säkerhetssystem i övrigt som en modern brännare har.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Aha, då lärde man sig någe nytt ..

GoForIt GoForIt skrev:
Pelda21 är en pelletsbrännare som konstruerades för över 20 år sedan.
Den har ingen slang mellan "silorör och brännare" utan förrådet sitter direkt ovanpå brännaren.
Den har inte heller de säkerhetssystem i övrigt som en modern brännare har.
Stämmer. Förrådet sitter ovanpå brännaren. När jag sotar måste jag dra ut hela jäkla paketet som står på en vagn.

Försökt fota mitt moderna värmesystem
Var sjutton sitter spjället jag öppnar innan jag öppnar pelletsluckan? Insida av ett pannrum med ett värmesystem, inkluderar rör, en manometer och ventiler.
Skapa konto
En blå värmepanna i ett pannrum med synliga kopparrör och sladdar, användare frågar efter spjällets placering.
Skapa konto

Om jag uppfattade det korrekt så har tydligen tillverkningen/försäljningen av reservdelar upphört..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.