Eldar med en Pelda 21brännare mot en gammal panna från -72 och har ett dygnsförråd i direkt anslutning mit brännaren. Ibland när jag öppnar locket och skall fylla på blir det väldigt rökigt ur behållaren, även fast botten är täckt med ett lager pellets. Vad kan detta bero på? Känns inte helt säkert. Blir det övertryck i panna/pelletsförråd? För dåligt drag i skorstenen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När du ska lägga in så får du en blixtsnabb omvändning på rökgaserna , det är ju spjäll som sköter draget i skorstenen , om det står kvar i läge blir det så , inte alltid beror på många orsaker , värme, drag , eldhärd , lufttryck o.s.v , det blir till att öppna upp mot skorstenen strax före innan du ska fylla på , detsamma händer med en vanlig vedpanna , även i min vedpanna
Ja, på vedpannan i gamla kåken så öppnade jag alltid ett spjäll innan jag öppnade luckan till eldstaden annars bolmade röken ut. Denna panna har jag inte hunnit lära mig än men kanske är som du säger att ett spjäll måste öppnas.
Men då tror ni inte det är risk för baksug, att lågan blir att gå upp i pelletsförrådet?
Men då tror ni inte det är risk för baksug, att lågan blir att gå upp i pelletsförrådet?
Pelda21 är en pelletsbrännare som konstruerades för över 20 år sedan.
Den har ingen slang mellan "silorör och brännare" utan förrådet sitter direkt ovanpå brännaren.
Den har inte heller de säkerhetssystem i övrigt som en modern brännare har.
Den har ingen slang mellan "silorör och brännare" utan förrådet sitter direkt ovanpå brännaren.
Den har inte heller de säkerhetssystem i övrigt som en modern brännare har.
Stämmer. Förrådet sitter ovanpå brännaren. När jag sotar måste jag dra ut hela jäkla paketet som står på en vagn.GoForIt skrev: