finns det någon rumstermostat som man kan styra 400v elradiatorer med, gärna en sån där man kan ställa in olika temperaturer dag&natt.
det är 2 intilliggande rum med dörr emellan som denna ska styra elvärmen i, tänkte montera den vid dörren så den får möjlighet att känna av båda rummen, och sedan styra 2-fasmatningen till båda rummens radiatorer.
det är utanpåliggande EKRK 3G1.5 som går till dessa radiatorer, så ingen möjlighet att dra i någon nolla, jag kan koppla in termostaten på första dosan i denna elementslinga så kommer den styra samtliga 4 element i dessa 2 rum.
 
Frico ERP regulator fungerar enligt mig fint. Har installerat denna på fler ställen för en centralstyrning av elradiatorer. Kanske finns det någon enklare variant då du enbart ska styra två radiatorer. Har för mig att denna går på runt tusenlappen iallafall.

http://www.frico.se/crm/file/ERP--Low--web--1-9357871-1748-file_.pdf

Dock måste den styras av externt tidur för nattsänkning som jag förstår det. Annars kan jag iallafall bara rekommendera denna!
 
ingen som har fler förslag? jag är annars inne på att sätta julas termostat med veckoprogrammering men den behöver ju 230v.
har för mig jag sett elektroniska termosta´ter som man kan sätta högre upp på väggen vid varje radiator och koppla i serie med radiatorn.
 
Har köpt en på Expressel, har inte monterat än men återkommer.
 
www.ondico.se art nr 19460 tror jag finns en produkt för Dig,såldes förut på co men inte längre,jag har 230V varianten och är nöjd,man kan nog berätta hos agenten om vart närmsta åf finnes,låt mig veta om den passar Dig.
 
sagan1 skrev:
På www.ondico.se art nr 19460 tror jag finns en produkt för Dig,såldes förut på co men inte längre,jag har 230V varianten och är nöjd,man kan nog berätta hos agenten om vart närmsta åf finnes,låt mig veta om den passar Dig.
Verkar vara samma som Expressel säljer, 275 spänn, men kan som sagt inte uttala mig om kvaliteerna ännu.
 
IQ therm (osäker på stavningen) finns. Det är lite mer än en termostat, den reglerar värmen genom att pulsa ut ström till radiatorn i 40s intevall. Beroende på hur många 10 dels grad fel det är i rummet så ligger spänningen på under längre tid, ex. 10s till 30s från.

Den är också programmerbar via en fjärrkontroll, och räknar själv ut när det är dags att b örja höja temperaturen för att komma upp i rätt temp, när du kommer hem från jobbet.

Den finns för 400V. Nackdelen är att den blir ganska dyr med fjärrkontroll etc. Dock ett antal år sedan jag tittade på den så den kanske inte finns som produkt längre.
 
hempularen skrev:
IQ therm (osäker på stavningen) finns. Det är lite mer än en termostat, den reglerar värmen genom att pulsa ut ström till radiatorn i 40s intevall. Beroende på hur många 10 dels grad fel det är i rummet så ligger spänningen på under längre tid, ex. 10s till 30s från.
Så fungerar väl de flesta elektroniska termostater. De som sitter på väg har ibland en reläkontakt, och då går den till och från under längre intervall. Elektroniska termostater som finns inbyggda i element fungerar nog alltid på det sättet.

Erik
 
Skulle också vilja styra mina 400V elradiatorer (LVI) med rumstermostater. Har Eljo Renova i hela huset och vill därför använda den termostaten, men den är bara för 230V. Förslag på lösningar mottages tacksamt!
 
en låda med kontaktor.
 
eller statiskt relä istället för kontaktor, det blir nog lite väl mycket klickande från kontaktorn om termostaten är elektronisk
 
Har också funderat på kontaktor, men håller med om att det antagligen blir lite för enerverande. Kommer nog att köpa Frico TKS16400 som föreslogs tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.