Har en fläkt vars motor troligen är trefasig då den har en kondensator i kopplingsdosan.Den ska anslutas till 230V med L, N och jord.Min fråga är om det är viktigt att ansluta N occh L rätt för att få rätt rotation vill ju den ska suga ut rök inte blåsa in sot och rök..om viktigt måste jag ju mäta och märka upp uttag och stickpropp då jag installerar fast först till våren.En följdfråga är även om varvtalsregleringen är beroende av rätt N och L?
 
  • Elektrisk kopplingsmodul SDY-1-30-DT med inställningsvred och anslutningsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trefas lär den inte vara.
Rotationsriktningen blir den samma oavsett anslutningsordning av L och N.
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Tack!Underlättar avsevärt.
 
Nu äntligen monterat tyristorstyrningen till rökgasfläkten.På lågt varvtal låter fläkten illa på högre avtagande och på max som vanligt.Kan fläktmotorn skadas typ gå varm pga detta när man kör på lägre varvtal?
 
Detta är ett vanligt problem. Motorn lär inte ta skada.
Bäst reglering fås med en transformator istället för dimmer.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
En sådan?Tur jag fann den i en låda i källaren!Nu kanske mindre oljud och fem steg duger nog.Har det med framkant reglering att den låter illa,övertoner?
 
  • Elektronisk apparat med reglage från AB C.A. Östberg, möjligen en fläktstyrning, hittad i en låda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.