Hej!

Frågan har varit uppe några gånger förut och jag blir inte klok när jag försöker läsa mig till vad som gäller, varken här eller på skatteverkets hemsida.

Mitt case är följande:

Håller på att renovera min lägenhet för fullt och har hantverkare där.

Renoveringarna kommer vara färdigställda någon gång i mitten på december i år, 2014.

Fakturorna från hantverkarna kommer ligga på totalt 140 000:- st, (arbetskostnad, sedan tillkommer lite material) , dvs 70.000 ROT.

Då man bara har 50.000:- ROT så vill jag göra en planering om det är möjlig?

Min tanke (och här får ni rätta mig om jag har fel eller om det finns något smartare sätt)

Jag ber mina hantverkare att fakturera mig 100 000:(dvs 50 000 ROT)- + material i år, denna faktura betalar jag här i december direkt när den kommer. Resultat = Max ROT använt i år.

Vad gör jag för att få resterande arbetskostnad att ramla in under nästa års ROT (då detta år kommer slå i taket)

Min tanke:

För att lyckas få resterande arbetskostnad (dvs 40.000:- / 20.000 ROT)

Hantverkarna skickar en faktura som jag betalar in 1a januari 2015? (de fakturerar helt enkelt bara arbetskostnaden 40 000:- / 20.000 ROT )
Måste fakturan vara utställd i januari 2015 eller räcker det med att jag betalar den efter den 1a januari 2015?
Går det att göra en delfaktura? Eller måste det specificeras som helt olika arbeten för att Skatteverket ska godkänna detta?

Finns det något smartare sätt att lösa detta på?

Hjälp gärna en förvirrad person med detta :)
 
Man kan delfakturera i december för arbete som är utfört och slutfakturera i januari.
Det är datumet när du betalar fakturorna som avgör vilket år som ska ROT-belastas.
Däremot så vet jag inte hur skattemyndigheten ställer sig till en betald faktura 31 december respektive 1 januari från samma företag. Rent teoretiskt skulle företaget kunna skicka delfaktura den 15 december med sista betalningsdatum 31 december och sedan skicka slutfaktura den 31 december som du betalar i januari utifrån att man får slutföra ett arbete i januari som förskottbetalats via slutfakturan.
 
Dina hantverkare kommer att veta mycket väl hur man hanterar detta för att få ROT båda åren! Be dem bara fixa det så är jag säker på att de ställer fakturorna korrekt och ansöker om ROT såsom du önskar (min gissning är att de tom förutsätter att det är såhär du vill ha det då det är så nära årsskiftet).
 
Man kan väl lite enkelt säga att det är när fakturan betalas som ligger till grund för när man får söka ROT INTE när arbetet var utfört.
 
elmont skrev:
Man kan väl lite enkelt säga att det är när fakturan betalas som ligger till grund för när man får söka ROT INTE när arbetet var utfört.
Njjaaa, egentligen är det precis så som du beskriver att det är när fakturan betalas som styr när ROT kan sökas
MEN.....jag har själv lyckats trixa igenom en ansökan som betalades några dagar för sent vid ett ägarskifte av fastigheten och i det fallet ville dom ha in nån typ av verifikation på att jobbet utförts när kunden fortfarande ägde huset. Så har man en bra kontakt på SKV så brukar saker och ting lösa sig.
 
pappskallen skrev:
MEN.....jag har själv lyckats trixa igenom en ansökan som betalades några dagar för sent vid ett ägarskifte av fastigheten och i det fallet ville dom ha in nån typ av verifikation på att jobbet utförts när kunden fortfarande ägde huset. Så har man en bra kontakt på SKV så brukar saker och ting lösa sig.
Det där låter som en helt annan situation. Man har rätt till ROT-avdrag om man äger fastigheten när arbetet utförs. Avdraget hamnar på det år då betalningen görs. Hantverkaren uppger normalt inte för Skatteverket när arbetet utförts. Det är betalningsdagen som uppges. Delar man upp betalningen på rätt sätt ska det inte vara något problem. Annars är man beroende av att hantverkaren lämnar felaktiga uppgifter till Skatteverket. Det är skattefusk.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.