802 851 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
ok väntar beställa till någon av dessa kan recensera men somsagt kan nog sälja den sen härTotalControl skrev:Nej det är ju om man vill spara de få euro som är prisskillnad mellan 90 och 108.
Plunscher har ingen kolv, dvs den jobbar inte med vacuum. Då stöter du in material i stället.Du "hammarar" med den i botten av hålet så åker materialet in i plunschern. Klaffventilen på ändan gör att materialet stannar i plunschern. Men kiespumpen så suger du in materialet istället med kolven.
@fizz och @holgersson kan nog svara på om det fungerar bra. Men det gör det ju bevisligen då båda har brunnar som ger bra med vatten
TotalControl skrev:Nej det är ju om man vill spara de få euro som är prisskillnad mellan 90 och 108.
Plunscher har ingen kolv, dvs den jobbar inte med vacuum. Då stöter du in material i stället.Du "hammarar" med den i botten av hålet så åker materialet in i plunschern. Klaffventilen på ändan gör att materialet stannar i plunschern. Men kiespumpen så suger du in materialet istället med kolven.
@fizz och @holgersson kan nog svara på om det fungerar bra. Men det gör det ju bevisligen då båda har brunnar som ger bra med vatten
hitta någon info här... google translate funkar hyffsat
Hahah ja rörmokare har väl aldrig varit bra på att suga, gänga är väl mer deras grej
Yepp är det jag också har läst mig till skillnaden av användningsområde.
Då låter det nästa mer safe att köra plunscher. Jag har ju bara postgacial sand som sögs in lätt.
Yepp är det jag också har läst mig till skillnaden av användningsområde.
Då låter det nästa mer safe att köra plunscher. Jag har ju bara postgacial sand som sögs in lätt.
TotalControl skrev:
Jag Har bara sand där nere inte en sten i marken har jag hittat Så borde funka med pluncher eller vad de heter?
förövrigt så kommer jag i början fortsätta använda min sugpump som är specad på 103l/m
vad ska jag ha istället för mitt rörspett då?
pem50 slang med 2tums backventil och något filter?
Ja det borde fungera med plunscher.
PEM 50 som sugledning är ju riktigt bra. Fungerar säkert bra med PEM 40 också. Men jag gillar att dimensionera rejält. Jag har bottenventil. Drar upp sugledningen inför vintern och tömmer den sen lägger jag ner den igen tömd.
Filter behöver inte jag. Det beror helt på jordmaterialet.
PEM 50 som sugledning är ju riktigt bra. Fungerar säkert bra med PEM 40 också. Men jag gillar att dimensionera rejält. Jag har bottenventil. Drar upp sugledningen inför vintern och tömmer den sen lägger jag ner den igen tömd.
TotalControl skrev:Ja det borde fungera med plunscher.
Kanske skrev tokigt där, har inte filter heller...
Menar de ”nätet” i bottenventilen eller om jag kan hänga ner min backventil utan sånt nät
Är väl bra med en sil i botten. Kostar en spottstyver.
Härligt! Vad blev det för grejer du beställde?Shirack skrev:
Ja har man jättefin sand som inte slutar komma fast man har försökt pumpat brunnen ren så får man hiva ner ett finsand filter i brunnsröret. Eller borra djupare till man kommer ner till bra fraktion om det finns sådan där nere. Det går ju inte svara på förens man har borrat.
http://www.lotze-wassertechnik.de/html/de/brunnenfilter/sandfilter/
TotalControl skrev:Härligt! Vad blev det för grejer du beställde?
Ja har man jättefin sand som inte slutar komma fast man har försökt pumpat brunnen ren så får man hiva ner ett finsand filter i brunnsröret. Eller borra djupare till man kommer ner till bra fraktion om det finns sådan där nere. Det går ju inte svara på förens man har borrat.
[länk]
TotalControl skrev:Härligt! Vad blev det för grejer du beställde?
[länk]
köpte ett DN 150 paket med bottenplugg och lock ovanpå som jag egentligen inte vet vad det är för, såg någon använde det locket ihop med en såndär djuppump.
Såg i efterhand jag hade sparat 60euro på att köpa bara precis 3 meter filterrör och 3 meter slätrör.
men skitsamma nu, det är tydligen redan skickat
Kiespump blev från Erdbohrer 108mm
Erdbohrer hade inga DN 115 rör kvar så de blev från Fontario
Detta ska bli kul
anledningen till att jag beställde detta fast jag egentligen ej har tid va för att jag har grävt ner popupspridare på framsidan huset i vecka och då räcker inte mina 10liter på 22/25 sek långt.
Redigerat:
Jag har 0.5mm slits och sjukt fin sand. Lyckats köra det ganska rent(bild på filter tidigare i tråden), känns som om en öppen botten är den största boven.TotalControl skrev:Härligt! Vad blev det för grejer du beställde?
[länk]
Ska torka lite av sanden i filtret och se om jag kan få en vettig bild.
får man fråga vad du har för utrustning DN115 med? Och pump? och vad fick du för L/Min efter installation?F fizz skrev:
Har en 108mm plunscher från erdbohrer.de, pump från jula som maxar 105liter/minut. Inte mätt så noga eftersom det räcker till mina spridare men en 60-70 liter/minut får jag upp iaf.Shirack skrev:
Vi verkar befinna oss i samma by så kanske läge att kolla om du kan avbeställa kiespump?
Ja det hjälper nog rejält att köra isgrus i botten. Det skulle vara väldigt instressant att se din fraktion.F fizz skrev:
Det kan även hjälpa att lyfta upp sugpunken så den inte står i filtersektionen.
F fizz skrev:
Ofan, det gör vi kanske!?! Världen är liten.
problemet är att den redan är skickad