B Bl0mman skrev:
Men du har några brunnar i närheten som du kan kolla djupet på? Antar att förutsättningarna är relativt goda för dig om du bor på sidan mot klingavälsån, tänker om du hittar ett vattenförande lager bara.
Har kollat runt lite på Sgu etc men känns som rätt blandade bud. Svårt att dra någon slutsats. Jag har också typ de sämsta förutsättningarna enl kartvisaren i jordlagren. Plus professionell brunnsborrare har bekräftat det 😅.

Nu har jag ingen isgrus att kasta ner i röret innan jag testar. Har dock vanlig sand. Men spelar kanske ingen roll om jag bara ska pröva? Eller är det viktigt?

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Har kollat runt lite på Sgu etc men känns som rätt blandade bud. Svårt att dra någon slutsats. Jag har också typ de sämsta förutsättningarna enl kartvisaren i jordlagren. Plus professionell brunnsborrare har bekräftat det 😅.

Nu har jag ingen isgrus att kasta ner i röret innan jag testar. Har dock vanlig sand. Men spelar kanske ingen roll om jag bara ska pröva? Eller är det viktigt?
Optimist som man är tror jag ändå att du ska få det att funka. Behövs lite pepp ibland! 😀

Nej stoppa bara ner slangen, säg 40-50 cm från botten och prova, ingen isgrus/sand behövs. Funkar det inte tillfredsställande är det bara att köra vidare ännu längre ner med röret😆 isgrusen lägger du i första när du ser att flödet är tillräckligt.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Optimist som man är tror jag ändå att du ska få det att funka. Behövs lite pepp ibland! 😀

Nej stoppa bara ner slangen, säg 40-50 cm från botten och prova, ingen isgrus/sand behövs. Funkar det inte tillfredsställande är det bara att köra vidare ännu längre ner med röret😆 isgrusen lägger du i första när du ser att flödet är tillräckligt.
Haha ja. Pepp behövs tror jag. Börjar bli ”lite” less. Så här 5 hål senare 😅.

• Haha
Bl0mman
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Haha ja. Pepp behövs tror jag. Börjar bli ”lite” less. Så här 5 hål senare 😅.
Håller tummarna!

I ibrakadabra skrev:
Ett annat sätt att pröva hålet är väl att försöka fylla röret med vatten. Om jag kan fylla det betyder det väl att det är dålig genomsläpplighet.
För det första tycker jag att du absolut ska provpumpa hålet.
Vad det gäller att kolla flödet genom backspolning så kanske du inte ska testa det först eftersom du även har lera. Då kanske det finns risk att du trycker ut lera i gruset?
Min filterbrunn är i en liten grusficka men typ bara röröppningen längst ner. Resten av filtrena är i lera. Jag får inte ut höga flöden men jag får ut flöde. Vet inte exakt hur mycket nu eftersom jag har filterbrunnen parallellkopplad med en nerspolad pemsil.

Om du skulle haft en pemsil i gruslagret så borde du få högre flöde än en filterbrunn eftersom du då hade ”sugit” ut vattnet ur gruset istället för att vattnet ska ”rinna” in i filterbrunnen.
I min sand ovan lera så fick jag ca 10 l/min med 3m filterbrunn i vattenförande lager.
I samma sand får jag 30 l/min med 2m pemsil. Då har jag mycket fin sand men ingen silt.

A anhack skrev:
4.5m 😬
Det jag funderade på var om man kan skicka ner något med spännband runt och en tryckslang i. Ex ett spännband runt en fotboll som du skickar ner utan luft men med en tryckslang monterad, så att när du är under sista skarven så trycksätter du bollen och sedan drar man i spännbandet. På det viset hade du dragit i lägsta röret.
I teorin fungerar principen men vilka exakta komponenter man ska använda vet jag inte.

M Mardigan skrev:
Det jag funderade på var om man kan skicka ner något med spännband runt och en tryckslang i. Ex ett spännband runt en fotboll som du skickar ner utan luft men med en tryckslang monterad, så att när du är under sista skarven så trycksätter du bollen och sedan drar man i spännbandet. På det viset hade du dragit i lägsta röret.
I teorin fungerar principen men vilka exakta komponenter man ska använda vet jag inte.
Om man sköljer röret först så det inte är massa grus i kanterna så kunde man kleta ner bollen med sånt greppklister som används i handboll, då borde det bita tag rejält i bollen😊

Nu pumpar jag vatten, men måste dra åt allt ordentligt imorgon! 😊

Nybörjarfråga, hur spänner jag ihop allt hårt mellan rör och pump? Gängar jag på på pumpen gängar jag av på röret. Saknar jag någon rördel?

Förutom att snurra runt pumpen men det känns inte rätt. 😅

• Grävmaskin vid djupt hål, lerig mark, staket, slangar, verktyg, utomhusarbete, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå vattenpump på träbord, grill överdrag, blomkruka, folieinslagna föremål i bakgrunden.
    Skapa konto
E Eversmooth skrev:

Nybörjarfråga, hur spänner jag ihop allt hårt mellan rör och pump? Gängar jag på på pumpen gängar jag av på röret. Saknar jag någon rördel?

Det finns unionkoppling som har lekande mutter men har ingen erfarenhet av det på sugsida pump, troligtvis funkar det.
Annars är det att snurra pump eller ha en bit pem emellan med prk-koppling.

• Gilla
Eversmooth och 1 till
  • Laddar…
E Eversmooth skrev:

Använder en unionskoppling, tex
https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-r...oppling-massing-rorganga-invandig-x-utvandig/

• Gilla
Eversmooth
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
För det första tycker jag att du absolut ska provpumpa hålet.
Vad det gäller att kolla flödet genom backspolning så kanske du inte ska testa det först eftersom du även har lera. Då kanske det finns risk att du trycker ut lera i gruset?
Min filterbrunn är i en liten grusficka men typ bara röröppningen längst ner. Resten av filtrena är i lera. Jag får inte ut höga flöden men jag får ut flöde. Vet inte exakt hur mycket nu eftersom jag har filterbrunnen parallellkopplad med en nerspolad pemsil.

Om du skulle haft en pemsil i gruslagret så borde du få högre flöde än en filterbrunn eftersom du då hade ”sugit” ut vattnet ur gruset istället för att vattnet ska ”rinna” in i filterbrunnen.
I min sand ovan lera så fick jag ca 10 l/min med 3m filterbrunn i vattenförande lager.
I samma sand får jag 30 l/min med 2m pemsil. Då har jag mycket fin sand men ingen silt.
Yes, struntar nog i att backspola. Har köpt pem-slang idag så ska testa att pumpa imorgon.

Ang min fetning i din text, det är lite så jag har funderat på också. Ponera att det slutar med att jag försöker trycka ner en pemsil - borde jag då inte försöka gräva ner 1,5-2 m så att inte jetpumpen behöver pumpa från 7-8 meters höjd?

M Mardigan skrev:
Ja, min hjärna går för fullt när det gäller hur en konstruktion ska se ut för att lyckas dra i nedersta röret. Något självlåsande mot röret när man drar uppåt och samtidigt något som går att få bort i efterhand 🤔. Men ska känna lite på det med domkraft först och se om skarven håller ihop (vilket jag inte tror…).

Idag har jag spolat och kört med tryckluft men det är stopp längst ner. Man känner att det är tight med stenar 🙁

• En slang leder vatten från en tunna till ett rör i ett grävt dike.
    Skapa konto
Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
@anhack Eller bomba med ett spett och rep för det kvittar väl om röret går sönder?
Det eller dynamit 🧨 😉

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.