816 266 lĂ€st · 6 221 svar
816k lÀst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
đ. Jag har en djuppbrunnspump faktiskt. Men ingen pemslang. Ăr ju inget dyrt att köpa iofs.O olofh skrev:
Ja jag tycker det Ă€r sĂ€krare. Ăr det mkt fritt mtr i vattnet, finare silt och lera, sliter det en del. Det tar ganska lĂ„ng tid innan vattnet klarnar. DĂ€rför Ă€r det bra om man har en annan pump att offra. SĂ„klart blir den inte helt kaputt men onödigt att anvĂ€nda huvudpumpen till det som förhoppningsvis ska hĂ„lla lĂ€ngeI ibrakadabra skrev:
Hahaha jo sjĂ€lvklart kan han göra det đ€Ł DĂ„ har han facit.
Hur Àr det nu.. om jag ska testa att pumpa, dÄ bör jag vÀl ha nÄgon ventil sÄ att jag kan ha flödet ganska strypt i början va?
Ja precis (strypning vid slangens utlopp). Jag gick tillbaka o kollade dina bilder. Ser ut som du har förhÄllandevis bra grus pÄ 7 meter ÀndÄ. Tror det Àr bÀttre Àn vad jag landade iI ibrakadabra skrev:
Redigerat:
Ett annat sÀtt att pröva hÄlet Àr vÀl att försöka fylla röret med vatten. Om jag kan fylla det betyder det vÀl att det Àr dÄlig genomslÀpplighet.
Flödet kan förbÀttras nÀr och om du fÄr bort de fina fraktionerna. Inte optimalt men du har ju varit nere ngn meter till sedan innan vilket du antagligen behöver komma under helt för att hitta bÀttre förhÄllanden? VÀrt att testa ju.I ibrakadabra skrev:
Yes, vi fÄr se! Jag minns inte hur förutsÀttningarna ser ut för dig. Har du filterbrunn eller?B Bl0mman skrev:
Ja filterbrunn. Vattenytan vid 5-6 m. Mest silt i backen, förutsĂ€ttningar dĂ€refter med dĂ„lig tillrinning. 15,5 m ner i backen. Fick stanna dĂ€r dĂ„ pga prioriteringđ FrĂ„n vattenytan och ner inga större skillnad fraktionsmĂ€ssigt. Har inte mĂ€tt max flödet/tillrinningen i Ă„r men förhĂ„llandevis lĂ„gt runt ca25 l/m med konstant drift. Kan lĂ€tt tömma röret med pumpen men fullt tillrĂ€ckligt för att vattna grĂ€smattan och mina behov.I ibrakadabra skrev:
Men du har nÄgra brunnar i nÀrheten som du kan kolla djupet pÄ? Antar att förutsÀttningarna Àr relativt goda för dig om du bor pÄ sidan mot klingavÀlsÄn, tÀnker om du hittar ett vattenförande lager bara.I ibrakadabra skrev: