802 969 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Hänger inte riktigt med var du mäter trycket tex med 35 m slang.
Första mätningen kopplade jag pemslangen direkt på pumpen. Sen testade jag vilket flöde jag fick genom att koppla gardenaslangen på pumpen och sen kopplade jag på en gardenakoppling på PEM-slangen så jag kunde mäta med alla förluster det blir med kopplingar osv. Mäter alltså i slutet.TotalControl skrev:
Nej, jag ska såklart inte köra några zoner via gardenaslang men ville se resultatet i ”den sämsta av världar”..
Snyggt! Då tycker jag du har verklig mätning.
Tack igen🙂M Mardigan skrev:Jag tycker att du ska slitsa så mycket som möjligt. Har du grundvattnet på 2m och kommer ner till 7m så kan du slitsa 4m. Men vet du med dig att grundvattennivån sjunker mycket under sommaren så kan du sejfa och bara slitsa 3m. Ju större filtrerande area du har desto större flöde kan du få ut. Dessutom kan det vara så att det är olika bra fraktioner på olika djup och har du då sil på största delen så kommer det finnas sil i den bästa fraktionen.
Silen tillverkad
Inväntar spolbil så vi får ner röret.
Peppar peppar😂
Spelar det någon roll vart de nyaste/bästa rören är någonstans? Bäst längst ner eller?
Tänker inte använda dåliga rör så klart, men det är ju en del som varit upp och ner några gånger.
Tänker inte använda dåliga rör så klart, men det är ju en del som varit upp och ner några gånger.
Nu har sugbilen jobbat. Markröret hamnade på ca 7.5m under marknivå (vattenspegel på 5.1m). Djupare än så gick inte då sugbilen gick tungt när den sög sand och vatten. Allt som allt var det färdigt på runt 40min.
Vad ska du göra nu? Slå ner spets?