Hänger inte riktigt med var du mäter trycket tex med 35 m slang.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Hänger inte riktigt med var du mäter trycket tex med 35 m slang.
Första mätningen kopplade jag pemslangen direkt på pumpen. Sen testade jag vilket flöde jag fick genom att koppla gardenaslangen på pumpen och sen kopplade jag på en gardenakoppling på PEM-slangen så jag kunde mäta med alla förluster det blir med kopplingar osv. Mäter alltså i slutet.
Nej, jag ska såklart inte köra några zoner via gardenaslang men ville se resultatet i ”den sämsta av världar”..

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Snyggt! Då tycker jag du har verklig mätning.

• Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Jag tycker att du ska slitsa så mycket som möjligt. Har du grundvattnet på 2m och kommer ner till 7m så kan du slitsa 4m. Men vet du med dig att grundvattennivån sjunker mycket under sommaren så kan du sejfa och bara slitsa 3m. Ju större filtrerande area du har desto större flöde kan du få ut. Dessutom kan det vara så att det är olika bra fraktioner på olika djup och har du då sil på största delen så kommer det finnas sil i den bästa fraktionen.
Tack igen🙂
Silen tillverkad
Inväntar spolbil så vi får ner röret.
Peppar peppar😂

• Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardin_p skrev:
Tack igen🙂
Silen tillverkad
Inväntar spolbil så vi får ner röret.
Peppar peppar😂
Vad tror du spolbilen kommer kosta?

Spelar det någon roll vart de nyaste/bästa rören är någonstans? Bäst längst ner eller?
Tänker inte använda dåliga rör så klart, men det är ju en del som varit upp och ner några gånger.

I ibrakadabra skrev:
Spelar det någon roll vart de nyaste/bästa rören är någonstans? Bäst längst ner eller?
Tänker inte använda dåliga rör så klart, men det är ju en del som varit upp och ner några gånger.
Skulle nog sätta de bästa i botten då de ska färdas längst ner i nacken och utstå mest tryck.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Vad tror du spolbilen kommer kosta?
Har sån tur att den är gratis.
Jag skulle kunna fråga om du är intresserad?

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
M Mardin_p skrev:
Har sån tur att den är gratis.
Jag skulle kunna fråga om du är intresserad?
Får se hur långt jag kommer med de nya rören först :). Men tack! Vad tror du spolbilen hade kostat annars?

I ibrakadabra skrev:
Får se hur långt jag kommer med de nya rören först :). Men tack! Vad tror du spolbilen hade kostat annars?
Kan fråga imorgon kväll👍🏻

Nu har sugbilen jobbat. Markröret hamnade på ca 7.5m under marknivå (vattenspegel på 5.1m). Djupare än så gick inte då sugbilen gick tungt när den sög sand och vatten. Allt som allt var det färdigt på runt 40min.

• En röd pelare står på marken framför vit husvägg, nära en grön skottkärra och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Vad ska du göra nu? Slå ner spets?
Jag ska stoppa ner en pem-slang och suga med jet-pumpen.

A anhack skrev:
Jag ska stoppa ner en pem-slang och suga med jet-pumpen.
Har du slitsat markröret?

Har du slitsat markröret?
Nej, det kommer trycka på underifrån (160mm markrör).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.