802 969 lĂ€st · 6 209 svar
803k lÀst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Flawless vet jag inte men det kommer nog att funka ok. đTotalControl skrev:
Har (skapat) en vĂ€ldigt oregelbunden trĂ€dgĂ„rd sĂ„ fĂ„r vĂ€ll skylla mig sjĂ€lv.. đ
Ska göra ordentliga mÀtningar i morgon pÄ vad flöde och tryck jag har men vÄgar man lita pÄ teorier� Enligt specarna bör jag kunna köra 10 spridare i en zon utan problem. 15L/min har jag utan problem men oroar mig över trycket. Enligt spec. ska det funka men tyar verkligen en pump lyfta 10 rotorspridare?
Blir osĂ€ker nu för det var nĂ„gra Ă„r sen jag ritade mitt sprinklersystem men 15l/min rĂ€cker vĂ€l inte till sĂ€rskilt mktU upa skrev:Flawless vet jag inte men det kommer nog att funka ok. đ
Har (skapat) en vĂ€ldigt oregelbunden trĂ€dgĂ„rd sĂ„ fĂ„r vĂ€ll skylla mig sjĂ€lv.. đ
Ska göra ordentliga mÀtningar i morgon pÄ vad flöde och tryck jag har men vÄgar man lita pÄ teorier� Enligt specarna bör jag kunna köra 10 spridare i en zon utan problem. 15L/min har jag utan problem men oroar mig över trycket. Enligt spec. ska det funka men tyar verkligen en pump lyfta 10 rotorspridare?
Edit: vilka spridare ska du köra med?
NÀr jag mÀtt innan sÄ har jag 30-40 L/min frÄn pumpen. Med 15 L/min menar jag vad det blir totalt i förbrukning med 10 spridare igÄng.O olofh skrev:
Just nu lutar det Ät Rain Bird R-van 14 och nÄgra Rain Bird R-van 18 dÀr det ska kastas lite lÀngre. Var inne pÄ Hunter MP men det blÄser en hel del hÀr ibland sÄ tror att R-van funkar lite bÀttre med förutsÀttningarna.
Alright! DÄ hÀnger jag med. Jag kör hunter mp, riktigt bra och mÄnga att vÀlja pÄ sÄ lÀtt att anpassa utifrÄn trÀdgÄrden. Tycker om att de ger lite mjukare strÄlar och har inte tÀnkt pÄ att de driver ivÀg av vinden men absolut, mer traditionella typ rainbird har nog bÀttre trÀffsÀkerther vid hÄrt vÀderU upa skrev:NÀr jag mÀtt innan sÄ har jag 30-40 L/min frÄn pumpen. Med 15 L/min menar jag vad det blir totalt i förbrukning med 10 spridare igÄng.
Just nu lutar det Ät Rain Bird R-van 14 och nÄgra Rain Bird R-van 18 dÀr det ska kastas lite lÀngre. Var inne pÄ Hunter MP men det blÄser en hel del hÀr ibland sÄ tror att R-van funkar lite bÀttre med förutsÀttningarna.
Ja har fÄtt tag pÄ en pump nu sÄ hade tÀnkt prova detta men funderar pÄ hur och vad för kopplingar man ska ha frÄn slang till pump? Var sÀtter man backventilen? Ska man ha en bottenventil eller pluggar man Ànden pÄ pem slangen?M Mardigan skrev:Det jag frÀmst tÀnkte pÄ var att göra silen sjÀlv av en pemslang och markduk likt jag brukar tipsa om.
Gör slitsar i pemslangen sÄ lÄngt du kan utan att riskera luftinsug. Jag brukar sÀga att toppen pÄ silen mÄste ha 1m vatten ovanför sig.
Linda 2-3 varv markduk runt silen sÄ slipper du dra upp sand i pumpen/systemet. SÀkra markduken med tunn stÄltrÄd eller nÄt annat lÀmpligt snöre.
Var helt inne pĂ„ MP hĂ€r oxĂ„ men ett par smala passager som det var tveksamt att MP skulle fixa fick mig att kika pĂ„ R-van. Att R-van Ă€ven kastar lite lĂ€gre och hĂ„rdare Ă€n MP tror jag blir en ytterligare fördel nĂ€r det blĂ„ser hĂ€r Ă€ven om MP ser lite âsexigareâ ut nĂ€r de jobbar..đO olofh skrev:Alright! DĂ„ hĂ€nger jag med. Jag kör hunter mp, riktigt bra och mĂ„nga att vĂ€lja pĂ„ sĂ„ lĂ€tt att anpassa utifrĂ„n trĂ€dgĂ„rden. Tycker om att de ger lite mjukare strĂ„lar och har inte tĂ€nkt pĂ„ att de driver ivĂ€g av vinden men absolut, mer traditionella typ rainbird har nog bĂ€ttre trĂ€ffsĂ€kerther vid hĂ„rt vĂ€der
@TotalControl Kör du fortfarande Rachio 3 som controller och isf Àr du nöjd eller skulle du valt annat idag..?
15 l/min med flera bar borde de flesta pumpar klara. Har du nÄgon tryck/flödeskurvor? Eller vad menar du med lyfta? Menar du övervinna fjÀderkraften?U upa skrev:
Jag har Rachio 2, jag Àr jÀttenöjd fortfarande. Har inte scannat av marknaden Àn pÄ ett tag om de har kommit nÄgra nya varianter av andra mÀrken sÄ vet inte idag. Men om det ser ut som 2019 dÄ hade jag valt den igen.
Men lÀser man pÄ The lawn forum sÄ verkar den onekligen vara en av de populÀraste fortfarande.
Redigerat:
Har nĂ„gra av deras side strip tror jag de kallas. Kastar kort framĂ„t och ett par m Ă„t sidorna. Finns för rena höger/vĂ€nster kanter ocksĂ„ men rainbird blir sĂ€kert fint de medU upa skrev:Var helt inne pĂ„ MP hĂ€r oxĂ„ men ett par smala passager som det var tveksamt att MP skulle fixa fick mig att kika pĂ„ R-van. Att R-van Ă€ven kastar lite lĂ€gre och hĂ„rdare Ă€n MP tror jag blir en ytterligare fördel nĂ€r det blĂ„ser hĂ€r Ă€ven om MP ser lite âsexigareâ ut nĂ€r de jobbar..đ
@TotalControl Kör du fortfarande Rachio 3 som controller och isf Àr du nöjd eller skulle du valt annat idag..?
Backventilen sÀtter jag direkt in i pumpen med en d-nippel.P preben1 skrev:
Det kan vara lite kinkigt med vilken slangkoppling man har pÄ sugsidan. Plast kan jag inte rekommendera men det kan funka. SjÀlv kör jag prk pÄ sugsida och plast pÄ trycksida. Jag fÄr aldrig luftinsug med prk.
SlangÀnden behöver inte pluggas utan du lÄter markduken sticka ut ca 10cm som du antingen snörper Ät med nÄgot lÀmpligt, eller viker du upp den mot silen och surrar fast.
Bland mina filmer finns en fÀrdig sil. Men dÀr Àr resten av pemslangen kapad eftersom jag inte skulle spola ner just den. Annars kapar du av pemslangen som du gjort silen pÄ sÄ att den sÀkert sticker upp ur marken nÀr du drar upp spolröret. Jag brukar försöka minimera antalet slangkopplingar pÄ sugsidan.
Hittar inte (rĂ€tt) flödeskurva nu dĂ„ det finns en massa varianter pĂ„ Grundfos JP 5.đ€TotalControl skrev:15 l/min med flera bar borde de flesta pumpar klara. Har du nĂ„gon tryck/flödeskurvor? Eller vad menar du med lyfta? Menar du övervinna fjĂ€derkraften?
Jag har Rachio 2, jag Àr jÀttenöjd fortfarande. Har inte scannat av marknaden Àn pÄ ett tag om de har kommit nÄgra nya varianter av andra mÀrken sÄ vet inte idag. Men om det ser ut som 2019 dÄ hade jag valt den igen.
Men lÀser man pÄ The lawn forum sÄ verkar den onekligen vara en av de populÀraste fortfarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag menar med lyfta Àr att spridarna nominellt specas vid ca 3 bar och pumpen ger teoretiskt 6 bar (men med diverse förluster lÀr jag inte ha det ute vid spridarna) sÄ kommer den att orka lyfta 10 st popup-spridare om flödet inte Àr högre Àn ca 15 L/min totalt för de 10 spridarna?
Just det! Det var Rachio 2 du kör @TotalControl. đ Rachio verkar onekligen fortfarande vara populĂ€ra som du skriver. LĂ€st och velat lite fram o tebax men landat i att jag nog skippar en massa âlull lullâ funktioner som vĂ€derprognoser och sĂ„nt och satsar pĂ„ stabilitet istĂ€llet och Rachio verkar toppa mĂ„nga tester. đ
O olofh skrev:
Försökte hitta nĂ„gon pumpkurva men som du sĂ€ger blir inte riktigt klok pĂ„ vilken variant man ska kika pĂ„.U upa skrev:Hittar inte (rĂ€tt) flödeskurva nu dĂ„ det finns en massa varianter pĂ„ Grundfos JP 5.đ€
[bild]
Vad jag menar med lyfta Àr att spridarna nominellt specas vid ca 3 bar och pumpen ger teoretiskt 6 bar (men med diverse förluster lÀr jag inte ha det ute vid spridarna) sÄ kommer den att orka lyfta 10 st popup-spridare om flödet inte Àr högre Àn ca 15 L/min totalt för de 10 spridarna?
Just det! Det var Rachio 2 du kör @TotalControl. đ Rachio verkar onekligen fortfarande vara populĂ€ra som du skriver. LĂ€st och velat lite fram o tebax men landat i att jag nog skippar en massa âlull lullâ funktioner som vĂ€derprognoser och sĂ„nt och satsar pĂ„ stabilitet istĂ€llet och Rachio verkar toppa mĂ„nga tester. đ
T.ex. denna. Vilken av 0-8 kurva gÀller?
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_25_5928696.pdf
Undra om de visar vid olika "lyfthöjd" pÄ sugsidan? VÀldigt mÀrkligt att presentera de pÄ i alla fall.
Men om man kollar generelt sÄ ligger alla kurvor över 3 bar vid 15 l/min.
Om du hÄller mottrycken lÄgt sÄ tror jag det inte Àr nÄgra problem.
Vid 1000 l/h (16.6 l/min) sÄ fÄr du >
PEM 25 > 0,00641 bar per meter
PEM 32 > 0,00197 bar per meter
Det Àr ingeting i sammanhanget. Dvs 100 meter PEM 32 ger dig ~0,2 bar i mottryck.
Sen sÄ minskar ju totalflödet samt mottrycket efter varje sprinkler sÄ du har mindre Àn sÄ.
Standard Hunter PGV 1" ventil ger 0,11 bar vid 1000 l/h.
Tror du Àr safe om du inte har nÄgot riktigt trÄngt stÀlle.
Jag skulle köra PEM 32, sÄ lite priskillnad i sammanhanget. SÄ Àr du lite framtidssÀkrad ocksÄ.
DĂ„ Ă€r det inte bara jag som blir förvirrad av kurvorna..đđTotalControl skrev:Försökte hitta nĂ„gon pumpkurva men som du sĂ€ger blir inte riktigt klok pĂ„ vilken variant man ska kika pĂ„.
T.ex. denna. Vilken av 0-8 kurva gÀller?
[lÀnk]
Undra om de visar vid olika "lyfthöjd" pÄ sugsidan? VÀldigt mÀrkligt att presentera de pÄ i alla fall.
Men om man kollar generelt sÄ ligger alla kurvor över 3 bar vid 15 l/min.
Om du hÄller mottrycken lÄgt sÄ tror jag det inte Àr nÄgra problem.
Vid 1000 l/h (16.6 l/min) sÄ fÄr du >
PEM 25 > 0,00641 bar per meter
PEM 32 > 0,00197 bar per meter
Det Àr ingeting i sammanhanget. Dvs 100 meter PEM 32 ger dig ~0,2 bar i mottryck.
Sen sÄ minskar ju totalflödet samt mottrycket efter varje sprinkler sÄ du har mindre Àn sÄ.
Standard Hunter PGV 1" ventil ger 0,11 bar vid 1000 l/h.
Tror du Àr safe om du inte har nÄgot riktigt trÄngt stÀlle.
Jag skulle köra PEM 32, sÄ lite priskillnad i sammanhanget. SÄ Àr du lite framtidssÀkrad ocksÄ.
Planen Àr som sagt att mÀta tryck och flöde (i den sÄ kallade verkligheten) idag sÄ förhoppningsvis blir jag lite klokare.
Jag har resonerat för mig sjĂ€lv precis sĂ„ @TotalControl men har ingen erfarenhet av rotatorspridare sĂ„ man blir lite skeptisk att man ska kunna driva 10 st samtidigt..đ
Gött att lĂ€sa att jag inte Ă€r helt ute och cyklar i teorin Ă„tminstone. đ
Tanken Ă€r att köra med PEM 32 i huvudledningen och sedan PEM 25 frĂ„n ventilerna och ut till spridarna. Visar det sig att jag ligger pĂ„ âgrĂ€nsenâ pĂ„ ngt vis sĂ„ fĂ„r det bli PEM 32 hela vĂ€gen.
Jaha, dax att pĂ„ det igen.M Mardin_p skrev:Tackar för svarđ
Började i fel Ă€nde tydligenđ
Köpte hem sil mm och började sen forska i hur man gör.
Finns ju nÄgra stycken i Ähus/yngsjö som spolar ner spetsar , enda jag hört talas om innan jag började lÀsa pÄ.
TÀnker du att filterbrunn Àr bÀttre?
Slitsat 110 rör Ànda ner?
Har tillgÄng till spolbil.
Kommer att ha ca 1m slitsat pem, har 7m.
Har grundvatten pÄ ca 2m och det verkade som om dÀr va vatten vid ca 5m ocksÄ.
Hur skall jag tÀnka nÀr det gÀller djupet?
RÀcker det att slitsa 1 m pÄ slangen?
Jag tycker att du ska slitsa sÄ mycket som möjligt. Har du grundvattnet pÄ 2m och kommer ner till 7m sÄ kan du slitsa 4m. Men vet du med dig att grundvattennivÄn sjunker mycket under sommaren sÄ kan du sejfa och bara slitsa 3m. Ju större filtrerande area du har desto större flöde kan du fÄ ut. Dessutom kan det vara sÄ att det Àr olika bra fraktioner pÄ olika djup och har du dÄ sil pÄ största delen sÄ kommer det finnas sil i den bÀsta fraktionen.
Varit ute och gjort lite experiment. FĂ„r 40 L/min om jag kör genom PEM 32 och 39 L/min om jag kör genom 35 m gardenaslang. StĂ€nger jag fĂ„r jag 4 bars tryck. Stryper jag till 3 bar nĂ€r jag kör genom gardenaslangen fĂ„r jag ut 16 L/min sĂ„ för att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan fĂ„r det bli mitt âmaxuttagâ pĂ„ en zon. TĂ€nker jag rĂ€tt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder