802 851 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Låter inte som en sten. Kanske en lite rackare precis under rör kanten. Du hade lyft röret och greja?
Kommer du ner djupare med jordborren?
Kommer du ner djupare med jordborren?
Då tror jag det är dömt att misslyckas.
Nybyggare
· Skåne
· 290 inlägg
Kom på att markentreprenören gjort geo undersökning.TotalControl skrev:
Då borrade de ner till 3.1m och fick följande ”Brun något lerig, sandig silitig morän”.
kanske värt att testa...
vad för borr bör jag skaffa i första skedet?
@chrille-gäddan
Beror på vad du ska ha för dimension på brunnen sen.
Men om du ska köra DN115 som de flesta av oss så skulle jag köra med denna.
Längd får du anpassa till ditt grundvattendjup.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenboh....html?MODsid=8976976f907b5e1634a23e260c3a4579
Beror på vad du ska ha för dimension på brunnen sen.
Men om du ska köra DN115 som de flesta av oss så skulle jag köra med denna.
Längd får du anpassa till ditt grundvattendjup.
https://www.erdbohrer.de/Brunnenboh....html?MODsid=8976976f907b5e1634a23e260c3a4579
Varit ute och provpumpat med längre slang. Som befarat var det alldeles för dålig tillrinning på vattnet och jag pumpar ”torrt” på ca 1 minut. Testade några gånger för att se om det kanske kunde ”lossna” lite men resultatet blir det samma. Plunschade lite av nyfikenhet om fraktionerna förändrats något när hålet fått vila lite. De ser vääääldigt lovande ut så får fundera ut ett bra sätt att ta mig ner de sista 2 meterna rör jag har..
Hur går det för alla? Några framsteg?
Jag har stött på en sten i sidan av mitt hål så har svårt att borra längre men är nästan 5 meter ner. Jag hittade en pump på firman och köpt pem slang bara för att testa tillrinningen i hålet. Jag har inga stora förhoppningar men det kommer ge mig en fingervisning om jag måste fixa nytt hål och mer förlängningar eller ge uppTotalControl skrev:
Är du nere i någon annan fraktion än lera?
Ingen idé att provpumpa. Hur menar du i sidan av hålet? Har du lagt ner brunnsröret och den står på sten?
Det är trångt i hålet att få ner borren så jag får trixa mig förbi, sen kan jag borra och sen tar det emot igen på vägen upp. Jag har försökt ta sönder den men det fungerar inte. Så jag kan borra när jag kommit förbi stenen. Jag hade pumpen redan så tänker ge det ett försök bara, antagligen ingen ide som du säger dock