Maxwells demon TotalControl skrev:
Aj fan vad synd.. Känner du någon sten? Har du känt med ett armeringsjärn eller liknade?
Känns som något liten duns när jag släpper ner plunchern. Men har tagit ner jordborren. Och då känns de hyfsat löst. Som sand/grus. Och får upp i plunchern. Men går liksom inte ner.

Låter inte som en sten. Kanske en lite rackare precis under rör kanten. Du hade lyft röret och greja?
Kommer du ner djupare med jordborren?

Shirack skrev:
ska bli kul och se när du flyttat filtret :)

blev förvirrad för du skrev du hade backventil nere i spettet
Ja det förstår jag. Bokstavligt talat ”i” spettet:)

A
J Jeppenedved skrev:
Ja det förstår jag. Bokstavligt talat ”i” spettet:)
ofan, aldrig hört någon gjort innan, är det inte tight somfan? Vad har du för diameter på sugslang och spett?

Största delen verkar vara diamicton. Som är ospecifierad storlek. Alltså blandat från allt möjligt. Lera till stenblock, och allt där imellan.
Svårt att säga. Provborrning ger dig facit. Men ser ju inte jätteljust ut.
Kom på att markentreprenören gjort geo undersökning.
Då borrade de ner till 3.1m och fick följande ”Brun något lerig, sandig silitig morän”.

kanske värt att testa...

vad för borr bör jag skaffa i första skedet?

Varit ute och provpumpat med längre slang. Som befarat var det alldeles för dålig tillrinning på vattnet och jag pumpar ”torrt” på ca 1 minut. Testade några gånger för att se om det kanske kunde ”lossna” lite men resultatet blir det samma. Plunschade lite av nyfikenhet om fraktionerna förändrats något när hålet fått vila lite. De ser vääääldigt lovande ut så får fundera ut ett bra sätt att ta mig ner de sista 2 meterna rör jag har..

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Hur går det för alla? Några framsteg?
Jag har stött på en sten i sidan av mitt hål så har svårt att borra längre men är nästan 5 meter ner. Jag hittade en pump på firman och köpt pem slang bara för att testa tillrinningen i hålet. Jag har inga stora förhoppningar men det kommer ge mig en fingervisning om jag måste fixa nytt hål och mer förlängningar eller ge upp

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Är du nere i någon annan fraktion än lera?
Nä det är fortfarande lera :sweat:

Ingen idé att provpumpa. Hur menar du i sidan av hålet? Har du lagt ner brunnsröret och den står på sten?

Det är trångt i hålet att få ner borren så jag får trixa mig förbi, sen kan jag borra och sen tar det emot igen på vägen upp. Jag har försökt ta sönder den men det fungerar inte. Så jag kan borra när jag kommit förbi stenen. Jag hade pumpen redan så tänker ge det ett försök bara, antagligen ingen ide som du säger dock

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Shirack skrev:
ofan, aldrig hört någon gjort innan, är det inte tight somfan? Vad har du för diameter på sugslang och spett?
Det är gardenas sugslang som är 32 mm...? Tror jag. Spetsen är 2 tum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.