802 851 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Ja jag tycker oxå det är konstigt att jag inte gör det. Mycket riktigt, tillför vatten med trädgårdsslang uppifrån. Fyller ju inte på långa vägar plunchern. Men får väl upp 1-5 dl per gång uppskattningsvis. Och visst känns de som att de blir tungt, även om den mest fyller sig med vatten. Tycker att jag har tyngder så jag ska klara mig, Närmare 200 kilo om jag inte tänker fel.TotalControl skrev:Jättemärkligt att du inte kommer ner... Med den fraktionen på bilden så borde det gå ner en 0.5 meter per fylld kiespump om inte mer.
Tillför du tillräckligt med vatten? Sätt en trädgårdslang rinnande ner i röret när du kiespumpar. Du ska riktigt känna suget hur det blir tungt.
Har du öst på med tyngder? Hur ser klaffventilen ut på kiespump? Har du testat en annan pumpteknik?
Har studerat endel filmer på YouTube gällande tekniken. Finns de något exakt rätt hur man ska göra? Brukar pumpa en 5-10 gånger iallafall innan jag tar upp den. Små drag. Är det nån skillnad om man kommer ovanför vattenytan eller ska man se till att inte göra det?
Denna modellen är det på min pluncher.
C carlert skrev:Ja jag tycker oxå det är konstigt att jag inte gör det. Mycket riktigt, tillför vatten med trädgårdsslang uppifrån. Fyller ju inte på långa vägar plunchern. Men får väl upp 1-5 dl per gång uppskattningsvis. Och visst känns de som att de blir tungt, även om den mest fyller sig med vatten. Tycker att jag har tyngder så jag ska klara mig, Närmare 200 kilo om jag inte tänker fel.
Har studerat endel filmer på YouTube gällande tekniken. Finns de något exakt rätt hur man ska göra? Brukar pumpa en 5-10 gånger iallafall innan jag tar upp den. Små drag. Är det nån skillnad om man kommer ovanför vattenytan eller ska man se till att inte göra det?
Denna modellen är det på min pluncher.
Skumt, när jag hade lite vatten och mycket material att ta upp släppte jag kiesepumpen från typ 70cm så fylldes den fast de nästan inte va något vatten, sen kom vattnet som ett brev på posten tillslut
Ja, precis som den inte orkar suga igenom. Ja, det sitter på sugsidan men kanske skulle testa ha det på trycksidan. Tycker filterna på sprinklerna sätter igen för ofta....Shirack skrev:
Ok, kan vara att jag fått tag i ett måndagsexemplar.C carlert skrev:Ja det tycker jag att det gör. Kört med det i drygt ett år, minus vintern då förstås. Jag gav dock 199 för det på Järnia Outlet. Så för en 200-300kr är det värt det de iallafall. Väldigt bra att det är tvättbart dessutom. Köpte först Biltemas, monterade på trycksidan, men de gick sönder på nolltid, trotts att de skulle klara de flödet och trycket min pump ger. Fick ett nytt. Men samma problem även med det.
J Jeppenedved skrev:
Ok du ska inte ha det på sugsidan, har du den på sugsidan och det slutar funka vid montage känns det som det inte blir tätt, prova sätt den på trycksidan
Håller backventilen tätt? Det blir inte massa luftfickor varje gång du startar om pumpen?J Jeppenedved skrev:
men tror på filtret eller något klödd med backventilen som gör att den precis drar igång utan filter men med filter orkar den inte..
men filtret 99%
Hur har du monterat backventil nere i ett spett? Aldrig hört det innan.
Backventilrn håller tätt. Den sitter i änden på sugslangen. Ja, pumpen i sig är rätt sliten då viset kan det vara som du beskriver.Shirack skrev:Håller backventilen tätt? Det blir inte massa luftfickor varje gång du startar om pumpen?
men tror på filtret eller något klödd med backventilen som gör att den precis drar igång utan filter men med filter orkar den inte..
men filtret 99%
Hur har du monterat backventil nere i ett spett? Aldrig hört det innan.
Ha du en sugledning ner i rörspetsen?
Aj fan vad synd.. Känner du någon sten? Har du känt med ett armeringsjärn eller liknade?