C chrille-gäddan skrev:
Bortskämd med rörspetsbrunn i förra huset så har jag med intresse följt tråden och nu funderar jag på att göra ett försök i nya buset, dock är jag orolig över markens beskaffenhet. Nedan är vad jag får från SGU (bra uttagsmöjligheter, men lerig morän skrämmer mig lite...)

Vad tror ni om möjligheterna enligt bilden?

Har även ett teknikrum till polen som ligger med golv 1.5m under marken så kan börja där med att gå igenom betongplattan (kärnborr då). Skulle vara bra plats för pump etc.

[bild]
Några reflektioner kring sannolikhet att en filterbrunn kommer funka?

C chrille-gäddan skrev:
Några reflektioner kring sannolikhet att en filterbrunn kommer funka?
Svårt att säga- Lera är ju inte bra.Men det kan lika gärna ligga ett bra lager under leran. De man kan göra är att investera i en jordborr för att provborra innan man köper på sig alla andra grejer.

Har du kolla brunnar i närheten. Jordlagerföljder mm?

Sen stämmer inte alltid SGU. Enligt den ska jag ha låg genomsläpplighet med postglacial lera.
Men det har jag inte. Jag har postglacial sand där jag har borrat.

Skärmdumpen visar mitt hus med röd prick. Grön yta ska vara postglacial lera utan genomsläpplighet.
Rosa ska vara postglacial sand med hög genomsläpplighet.
Svarta kladdet är mina 3 brunnar som ger hur mycket vatten som helst men som enligt SGU har låg genomsläpplighet.

Dock så var det lerlager i den nordligaste brunnen men under den så var det sand som ger mig hur mycket vatten som helst.
Så jag vet inte riktigt på vilka djup de besämmer genomsläpplighet.
Kan ju vara att de specar genomsläpplighet från ytan ner till grundvattnet och inte genomsläpplighet i horisontell-planet. För det kräver ju borr-tester på djupet mer än några spadtag ner i backen.

Skärmdump av karta som visar ett hus med röd markör omgivet av grön postglacial lera och rosa postglacial sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maxwells demon TotalControl skrev:
Svårt att säga- Lera är ju inte bra.Men det kan lika gärna ligga ett bra lager under leran. De man kan göra är att investera i en jordborr för att provborra innan man köper på sig alla andra grejer.

Har du kolla brunnar i närheten. Jordlagerföljder mm?
inga brunnar nästgårds, men kollat de ~2km runt om tomt i cirkel mer ller mindre.
Alla lera eller morän från yta ner till berg.

Brunnar runt verkar vara borrade till 40m-100m ner i berget.

Ingen bra jordmån i närheten (Lerig morän vid tomten och morängrovlera runt om).

Kanske ett önsketänkande från min sida här.... :(

Kartbild med markerad tomt, omgiven av lerig morän och morängrovlera, utan synliga brunnar.
Skapa konto

Hur vet du att det är lera ner till berg? Är det så , så är det ju lönlöst.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur vet du att det är lera ner till berg? Är det så , så är det ju lönlöst.
Veta kan man ju kanske inte, men detta är resultatet från de jordlagerborrningar som finns i närheten.
Så Morän med Lera i slutet ser det ut som.

Men morän kanske är bra nog?
Geologiska profiler som visar jordlagerborrningar med morän och lera vid beskrivna djup.
Skapa konto

Största delen verkar vara diamicton. Som är ospecifierad storlek. Alltså blandat från allt möjligt. Lera till stenblock, och allt där imellan.
Svårt att säga. Provborrning ger dig facit. Men ser ju inte jätteljust ut.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Just varit ute och provpumpat. Förutsättningarna var usla så förväntade mig inte annat resultat än det som blev.
Iaf..
Lånade 4,8 m R32 PEM av @fizz (tackar för det) men har 5 meter släta rör ner till första filterröret vilket innebär att jag i detta scenariot behövt bra tryck underifrån för att skapa en vattenpelare för att det skulle kunna fungera. Vid testets start var det 3,8 meter ner till vattnet så det tog slut i ett nafs. Sedan tog det ca 5 min för att höja pelaren i röret med ca 50 cm så inget vidare tryck upp i röret att tala om.
Så jag får helt enkelt ge mig ut och köpa lite PEM och testa lite djupare. Men hur djupt? Har från botten 0,75 meter sumprör sen 5 meter filterrör och överst 5 meter släta rör.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Sätt den 0.5 meter från botten i sumpen. Så suger du inte i en filtersektion som tyskarna nojjar över samt du suger nära den öppna ändan.

Spännande!

• Gilla
upa
  • Laddar…
Ja, det är nog en bra idé faktiskt. Det spelar ju ingen större roll om jag skulle suga torrt eller pumpen inte orkar. Resultatet blir ju detsamma.

F fizz skrev:
@Shirack har ett sådant liggande. Jag kör med björnfilter och tycker det fungerar bra, svårt att säga vad jag tappar i tryck.

Förstår inte hur gardena kan vara specat för högre flöde då flödet borde vara begränsat av filtrets yta (antal mikron och faktiskt yta)
Det ska klara 6000 l/min, men när jag monterat på det har det inte gett något alls. Sjukt störigt eftersom pumpen inbyggda filter har gått sönder på sina ställen.

C carlert skrev:
Jag använder det filtret från en bäck som jag pumpar vatten ifrån.
Då antar jag att ditt funkar fint? Gjorde det direkt eller du fick kludda med det?

A
J Jeppenedved skrev:
Det ska klara 6000 l/min, men när jag monterat på det har det inte gett något alls. Sjukt störigt eftersom pumpen inbyggda filter har gått sönder på sina ställen.

Slutar det komma vatten för du monterar filtret? Låter märkligt, har du monterat det på sugsidan??

behövs filter ÖHT?

J Jeppenedved skrev:
Då antar jag att ditt funkar fint? Gjorde det direkt eller du fick kludda med det?
Ja det tycker jag att det gör. Kört med det i drygt ett år, minus vintern då förstås. Jag gav dock 199 för det på Järnia Outlet. Så för en 200-300kr är det värt det de iallafall. Väldigt bra att det är tvättbart dessutom. Köpte först Biltemas, monterade på trycksidan, men de gick sönder på nolltid, trotts att de skulle klara de flödet och trycket min pump ger. Fick ett nytt. Men samma problem även med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.