Hej ska riva en vägg jag tycker reglerna är för klena att vara bärande vägg eller vad säger ni
 
  • Bild av en öppen väggstruktur med tunna träreglar som kan vara otillräckliga för bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild som visar tunna träreglar i en vägg, ifrågasätts som bärande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Titt inuti en vägg visar tunna träreglar som ger intryck av att vara för klena för en bärande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade snickare hos mig för borttagning av bärande vägg då denna ska bort helt. Han pratade då om 170 ×45 (tror de va 45, säker på 170). Detta skulle då bli två stolpar på vardera sida med en överliggare.
Hoppas det hjälper, såklart lite skillnad då du har tätare reglar, kan tänka mig att 145 räcker :)
 
@Manne1979
Vilken dimension är det på reglarna?
Har du någon planritning på huset där du kan peka ut den aktuella väggen?
Hur ser det ut uppåt inne i väggen med balkar?
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
@Manne1979
Vilken dimension är det på reglarna?
Har du någon planritning på huset där du kan peka ut den aktuella väggen?
Hur ser det ut uppåt inne i väggen med balkar?
Ingenjören Ingenjören skrev:
@Manne1979
Vilken dimension är det på reglarna?
Har du någon planritning på huset där du kan peka ut den aktuella väggen?
Hur ser det ut uppåt inne i väggen med balkar?
Reglerna är 19×15 finns ingen balk uppåt är samma regel som nedan finns ingen planritning sista bilden är ifrån andra rummet
 
  • Trävägg med reglar och ingen synlig balk, tagen i dunkel belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggdetalj av träreglar och metallstöd vid en vägg utan synlig balk överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg av träpanel med flagnande vit färg och mörk bakgrund, möjlig renoveringsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir inte klok på vad bilderna visar?
Har du stående spontade brädor på båda sidor OCH stående reglar? Är de stående reglarna 190mm x 150mm? (Eller 19mm x 15 mm? )
 
När man har lite rejälare spontade brädor är det mycket möjligt att själva reglarna är av klenare dimension trots att det är en bärande vägg. Vi har en vägg i vårt hus som är byggd med 45x35 reglar (ett ganska udda mått idag) och utanpå det sitter 22mm spontade brädor på bägge sidor.
Min magkänsla säger att det är alldeles för klen dimensionerat för att bära upp takstolar med ca 6m spännvidd men det har hållit i över 50 år än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.