Hej!
Hoppas nogon kann hjelpa till!

Vi skall bygga nytt hus i Göteborg och är osäker på rätt dimensionering av bergv.pump.
Huset : 2-plan 195 m2 Golvv. 1.vån med radiatorer 2.vån.
Garage/gässtuga (L-format) med kulvert till garage på ca 8m. Gäststugan är 22 m2 och skall holda 22 *C . Garaget är tvådelad ; Rum 12m2 -temp 15 *C + "garage" på 28 m2 -temp 10*C.
Garagegolv har 300mm isolering i platta ,väggarna i garage/gässtugan standard garageisolering från Myresjöhus.

Vi har beställd en Nibe 1235-8 kw med FLV30 (Fläktkonväktor för luftåtervinning).
Tips/synpunkter?

Vh
Mads
 
Säkerställ att firman som levererar och installerar ger er garanti att pumpen och borrhållet är tillräcklig. Ni bör ha fått en kalkyl som anger vid vilken innetemperatur som kalkylen gjorts, snittutetemp och beräknat ev. tillskottsel.
Börjar ni själva räkna och ändra i lösningen så tar ni också på er ansvaret, vilket leverantören kan hävda om ni sedan får problem.
 
Nog borde det räcka? Dom som räknat på vårt hus, 170km boyta + 45kvm garage kom fram till 8kW pump för oss, och vi bygger i Östersund,.

/L
 
en 1235-8 ger 6kW
tror inte den räcker
 
Räcker det åt oss bör den väl räcka till dom i göteborg, om dom inte har ett helt oisolerat hus?

/L
 
han har j 50m2 större hus än du + att han har flera hus = flera avkylnings ytor & förluster i kulvert m.m.

vad har du för pump? du skrev att du har en 8kW pump, din kanske ger 8kW (den han har i exemplet ger ju inte 8kW !!!)
 
Hej,och tack för alla svar!
Nu blir jag confused. I Myresjöhus´s sin info står min pump som :1235-8 med toppeffekt på 9kw.
1235 finns i 6, 8 och 10 kw...........vilken har jag fått.?
/ML
 
Hei,CarlMan!
Ser att du är relativt bra insatt beträffande pumpar.
Med mina förutsettningar på bygget---hadde en 1235-8 model 8kw varit ok eller måste jag upp i 10kw.
Question...... snacker vi om pumpeffekt/toppeffekt. Trenger en utredning?!.... NIBE´s produktblad har följande 1235ór
1235 6KW
1235 8KW
1235 10KW
/ML
 
CarMan skrev:
han har j 50m2 större hus än du + att han har flera hus = flera avkylnings ytor & förluster i kulvert m.m.

vad har du för pump? du skrev att du har en 8kW pump, din kanske ger 8kW (den han har i exemplet ger ju inte 8kW !!!)
Jo, men han bor i GBG och jag i ÖSD, vi har t.ex -15 nu, vad har dom i GBG?

Jag skall ha en 1235-8, min svåger har en 1215-8 och har klarat sig i 3 år nu utan att begöva gå in med elptronen. 200+kvm och 60kvm garage. 17000kw/h i snittförbrukning på hela kåken inkl hushållsel.

/L
 
Loner skrev:
Jag skall ha en 1235-8, min svåger har en 1215-8 och har klarat sig i 3 år nu utan att begöva gå in med elptronen
Det är här modellförvirringen kommer in.
Tidigare angav Nibe effekten vid 55° ut på värmebäraren, nu anger de (liksom konkurenterna) effekten vid 35° ut på värmebäraren. Och effekten sjunket med stigande temperatur på värmebäraren.

En 1215-8,5 (det finns ingen 8) ger 10,3kWh vid 35°, 8,5 kWh vid 55°
En 1235-8 ger 8,22 kWh vid 35°, 6,97 kWh vid 55°.

Så de är inte samma grej även om man skulle kunna tro det.
Men har säljaren räknat på det så kan skall det funka.


Har du 17000 inkl hh.el och eluppvärmning? eller har du annan värme också?
 
Jag måste få ställa min första fråga på nytt. Har det inte gjorts någon dimensioneringsberäkning som du fått ta del av, det är den som i sådant fall ska granskas/ifrågasättas. Eller plockar du samman en egen lösning och också tar ansvaret för att den är rätt dimensionerad? Att diskutera enbart pumpen utan andra faktorer som djupet på borrhål, markförhållanden, mm, ger en felaktig bild.

Tillägg: Även parametrar som finns det andra borrhål i närheten, mm, påverkar anläggningens dimensionering.
 
spikers_corner skrev:
Har du 17000 inkl hh.el och eluppvärmning? eller har du annan värme också?
Det är då inte jag utan min svåger, men jag pratade med honom senast igår, och han säger att dom har en förbrukning på 17000 inkl uppvärming och hushållsel.

Vi bygger med samam byggar som dom, fast vi skall även ha FTX.

/L
 
Loner skrev:
Jo, men han bor i GBG och jag i ÖSD, vi har t.ex -15 nu, vad har dom i GBG?

Jag skall ha en 1235-8, min svåger har en 1215-8 och har klarat sig i 3 år nu utan att begöva gå in med elptronen. 200+kvm och 60kvm garage. 17000kw/h i snittförbrukning på hela kåken inkl hushållsel.

/L

jag har 200m2 + 35m2 garage
husets värms till 21,5 & garaget till 15,5 grader
huset har självdragsventiletion.
jag förbrukar 10500 kW / år inklusivve hushålls el (ca 5000-5500 på uppvärmning/varmvatten)
jag har en nibe 1215-8,5 Som ger ca 10 kW
ja det är överdmensjon så det räcker, men vad gör det, när man har sveriges lägsta förbrukning... (anläggningen klarar -30 innan elpatronen behöver gå in & detta beror på mitt lågtemp system! )

i mina ögon så tycker jag 17 000 kW är mycke
 
FGMS skrev:
Hei,CarlMan!
Ser att du är relativt bra insatt beträffande pumpar.
Med mina förutsettningar på bygget---hadde en 1235-8 model 8kw varit ok eller måste jag upp i 10kw.
Question...... snacker vi om pumpeffekt/toppeffekt. Trenger en utredning?!.... NIBE´s produktblad har följande 1235ór
1235 6KW
1235 8KW
1235 10KW
/ML
Hej. eftersom att du har skilda byggnader & blandar olika radiatorsystem, så kommer du inte kunna köra värmepumpen optimalt (optimelt = reglering via endast utegivare)
du komer att vara tvngen att styra vissa utrymmen med termostater på radiatorerna & för att deta ska funak så tror jag du kanske kör med lite högre vatten temp än növändigt. allt deta gör att du komer behöva mer energi i systemet än du andvänder, så en större pump är fördelaktigt om du vill hålla dig borta från att elpatronen ska gå in förmycke.

gå in på nibes hemsida o ladda ner produkt bladen för dom pumpar du är intresserade av, så kan du där läsa vad pumpen ger under 2 drift förhållanden (0/35 & 0/50)
Pumpe ger mindre efekt vid 0/50, & det är på vintern du komer få ut som lägst effekt & det är då du behöve mäst effekt, så det är viktigt att titta på vad pumpen ger vid 0/50 istället för modell namnet!
 
jag brukar också tipsa om att ta en 11XX pump, istället för en 12XX. en 11xx pump har ingen varmvatten beredare o detta gör att du då måste köpe en VPA, vilket är en varmvatten beredare. kombinationen 11XX + VPA gör att du får mer varmvatten & du får mycke bättre driftsförhållanden på pumpen, den inbyggda varmvatte beredaren i en 12XX har nämligen för lite vatten i yttermanteln fö att systemet ska funka bra. ( man får inte plats at bygga större varmvatten beredare om man ska ha allti i ett, så man får kompromissa)

själv har jeg byggt om min 1215 till en 1115 för at jag inte var nöjd, nu är jag jäte nöjd (jag har en VPA 300/200 stående brivid värmepumpen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.