Hej!

Har bott i mitt radhus i cirka 4 månader och nu har ventilationen börjat spöka en aning. Har en RDAA-14-012 (1981) på vinden som har två fläktar, en tilluft och en frånlufts fläkt.

Den förra ägaren byggde om köket och i samband med detta separerades köksfläktens kanal ifrån de andra kanalerna så den är fristående. Det installerade även en tyristor som sitter i köket där man ska kunna reglera hur hårt frånluften/tilluften ska gå.

Det som har hänt nu är att ibland så har tilluften börjat slagit av sig själv (aldrig frånluften), men efter att jag gått upp på vinden och snurrat igång den själv så är den nu igång på full fart konstant.

Så om jag försöker vrida ner hastigheten med hjälp av tyristorn i köket så regleras frånlufts fläktens hastighet med tillufts fläkten fortsätter att gå på samma hastighet, och den blåser tyvärr rätt så hårt nu så energiförbrukningen är inte så glad.

Har vart i kontakt med en kundtjänst som säljer reservdelar till RDAA-system och denna person trodde att det kanske kunde vara kondensatorn som spökade, personen hänvisade också att en tyristor inte är optimalt och att man borde ha en transformator istället, något som en oberoende ventilations firma sa inte spelade så stor roll.

Har vart uppe på vinden och rengjort alla filter och kika efter uppenbara fel utan framgång, men som sagt fläktarna snurrar men det som ej fungerar längre är att tyristor inte får tillufts fläkten att "lyssna" på hur fort/hårt den ska gå.

Är det någon som har förslag på vad som kan vara fel? Alla tips är välkomna!

PS. Kondensator är beställd så kommer testa att byta ut den.

/Ny husägare
 
Kondensatorfel brukar yttra sig som brummande motor som står stilla eller är svårstartad och långsamtgående.

Det är korrekt att en transformator brukar funka bättre för varvtalsreglering av dessa motorer. En tyristordimmer kan orsaka missljud i motorn.

Du är säker på att dimmern är kopplad till båda motorerna? Om dimmer kan styra den ena motor så skulle jag säga att dimmern är OK.
 
  • Gilla
Dennisen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kondensatorfel brukar yttra sig som brummande motor som står stilla eller är svårstartad och långsamtgående.

Det är korrekt att en transformator brukar funka bättre för varvtalsreglering av dessa motorer. En tyristordimmer kan orsaka missljud i motorn.

Du är säker på att dimmern är kopplad till båda motorerna? Om dimmer kan styra den ena motor så skulle jag säga att dimmern är OK.
Tack för svar Etompau!

Brummande motor - check, det låter nycket iaf!

Står stilla har den gjort nu ibland, sen magiskt startat av sig själv emellanåt, även ibland snurrat extremt långsamt nu dock senaste veckan har den som sagt snurrat extremt fort.

Står jag i köket och reglerar dimmern så hör man hur frånluftsmotorn går ner i varv samt märker skillnad på ventilerna, förut så gick även mängden ”blåst” i tilluften ner när jag vred, så ja rätt så säker! 👍🏼
 
Du får skilja på "vanligt "ljud från grejorna och en stillastående och svagt brummande fläktmotor,. Ett sådant beteende kan då tyda på defekt driftkondensator.

Kanske är det detta fel som du har och sedan får du beteendet med dimmern?
 
  • Gilla
Dennisen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du får skilja på "vanligt "ljud från grejorna och en stillastående och svagt brummande fläktmotor,. Ett sådant beteende kan då tyda på defekt driftkondensator.

Kanske är det detta fel som du har och sedan får du beteendet med dimmern?
Sant! Är så ny på detta och oerfaren, därför kanske lite luddigt beskrivet av mig!

Men ja den har betett sig konstigt, från att inte ha gått alls, till att ibland starta och gå snabbt/nästan inte alls - till att nu gå konstant på maximal fart.. ska testa byta kondensatorn, så får jag se om det är så enkelt eller om det är något annat som spökar!

Tack för dina svar, uppskattas 👍🏼
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du får skilja på "vanligt "ljud från grejorna och en stillastående och svagt brummande fläktmotor,. Ett sådant beteende kan då tyda på defekt driftkondensator.

Kanske är det detta fel som du har och sedan får du beteendet med dimmern?
Hej igen Etompau!

Bytte kondensatorn men utan lycka.. snurrade igång fläkten manuellt och den började gå, sen när jag ändrade på tyristorn i köket stannade tilluften direkt, men frånluften fortsatte att gå som vanligt + att den reagerar när jag reglerar på tyristorn.. har du någon gissning på vad jag borde kolla på härnäst?
 
Om inte motorn själv startar så är det är fel som måste åtgärdas. Nu har du bytt kondensatorn så den bör du kunna räkna bort.
Kan du mäta spänningen till tilluftsfläkten?
Snurrar fläkthjulet lätt utan missljud?

Är tyristorinkopplingen något hempul som föregående ägare har gjort?
Är du säker på att tyristorstyningen ligger kopplad över båda motorerna?
 
  • Gilla
Dennisen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om inte motorn själv startar så är det är fel som måste åtgärdas. Nu har du bytt kondensatorn så den bör du kunna räkna bort.
Kan du mäta spänningen till tilluftsfläkten?
Snurrar fläkthjulet lätt utan missljud?

Är tyristorinkopplingen något hempul som föregående ägare har gjort?
Är du säker på att tyristorstyningen
D Dennisen skrev:
Sant! Är så ny på detta och oerfaren, därför kanske lite luddigt beskrivet av mig!

Men ja den har betett sig konstigt, från att inte ha gått alls, till att ibland starta och gå snabbt/nästan inte alls - till att nu gå konstant på maximal fart.. ska testa byta kondensatorn, så får jag se om det är så enkelt eller om det är något annat som spökar!

Tack för dina svar, uppskattas 👍🏼
kopplad över båda motorerna?
E etompau skrev:
Om inte motorn själv startar så är det är fel som måste åtgärdas. Nu har du bytt kondensatorn så den bör du kunna räkna bort.
Kan du mäta spänningen till tilluftsfläkten?
Snurrar fläkthjulet lätt utan missljud?

Är tyristorinkopplingen något hempul som föregående ägare har gjort?
Är du säker på att tyristorstyningen ligger kopplad över båda motorerna?
Det märkliga är att nu startade fläkten av sig själv, utan min hjälp - men återigen går den för fullt.

Ja för bara några veckor sedan så kunde jag vrida på tyristorn och fråntluft samt tilluft reglerades då på samma gång, men nu är det som att tilluften som sagt lever sitt egna liv..

Det är svårt för mig att säga vad som är ett missljud och inte, min gissning är att den inte har ett missljud, för tilluften snurrar som bara den utan att den ger ifrån sig något ovanligt ljud tycker jag.

Är osäker på vad den förra ägaren har gjort för lösning egentligen, men jag vet att det var en firma som gjorde det! Skulle kunna kontakta han och be om att få prata med samma firma kanske!

Märkligt.. :/ Tack Etompau!
 
Verkar som att startlindningen inte är frisk. Den ska hjälpa igång motorn, är det kondingen kan man snurra till på den och den går OK. Det du kan göra är att koppla elen från den andra till den som bråkar, blir det samma sak så är nog motorn körd.
 
  • Gilla
Dennisen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Verkar som att startlindningen inte är frisk. Den ska hjälpa igång motorn, är det kondingen kan man snurra till på den och den går OK. Det du kan göra är att koppla elen från den andra till den som bråkar, blir det samma sak så är nog motorn körd.
Hej Jonaserik!

Ja som sagt så går ju fläkten igång efter ett tag, men det är just att den går på full-speed, jag kan ej reglera ner hastigheten med tyristorn längre, kondingen är bytt, så nu vetefan
 
Spontant så en fläkt från 1981 bör väl ha slitna lager med all rätt och bli tröga att reglera förutom vid full effekt.
 
  • Gilla
Dennisen
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Spontant så en fläkt från 1981 bör väl ha slitna lager med all rätt och bli tröga att reglera förutom vid full effekt.
Jaa det är mycket möjligt!
 
D Dennisen skrev:
Hej Jonaserik!

Ja som sagt så går ju fläkten igång efter ett tag, men det är just att den går på full-speed, jag kan ej reglera ner hastigheten med tyristorn längre, kondingen är bytt, så nu vetefan
Kan du skifta på något sätt kablarna från den går bra till den som bråkar, lite knepigt kanske men på något sätt går det nog. Då först kan du ha en hum felet.
 
  • Gilla
Dennisen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan du skifta på något sätt kablarna från den går bra till den som bråkar, lite knepigt kanske men på något sätt går det nog. Då först kan du ha en hum felet.
ska försöka testa detta!
 
H Håbbe01 skrev:
Spontant så en fläkt från 1981 bör väl ha slitna lager med all rätt och bli tröga att reglera förutom vid full effekt.
Det lustiga är nu att låt oss säga att jag slår av strömmen till fläkten helt, sen sätter på strömmen igen + sätter tyristorn på lågt, då går frånluften med lagom effekt, sen efter cirka 10 minuter så återuppstår tillufts fläkten-> men på full fart, men du menar att fläkten skulle kunna vara så "dålig" att den helt enkelt numer bara har ett läge och det är full fart framåt? :)

Tack för alla svar i tråden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.